הצעירים מרחבי העולם שבחרו להתגייס לצה"ל דווקא בעת המלחמה

כ-500 צעירים בגילאי 16-22 לקחו חלק באירוע "עולים על מדים" - יוזמה של "נפש בנפש", הסוכנות היהודית וקרן מיראז' ישראל • חלקם עלו עם המשפחה, אחרים ישרתו כחיילים בודדים • ישראל מתגייסת

משתתפי כנס ''עולים על מדים'' / צילום: יונית שילר
משתתפי כנס ''עולים על מדים'' / צילום: יונית שילר

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

מעבר למדינה זרה עם שפה ותרבות שונים ממה שהכרת כל חייך, הוא בדרך כלל אתגר מסובך. על אחת כמה וכמה, אם המעבר כולל גיוס לצבא, ועוד בזמן מלחמה. למרות זאת, מאות צעירים וצעירות משורה של מדינות ברחבי העולם בחרו להתגייס לצה"ל בחודשים הקרובים.

ישראל מתגייסת | תוכנית החירום של גוף האשראי החברתי עוגן מתרחבת
ישראל מתגייסת | המיזם שבו לוחמים שסובלים מפוסט טראומה משמשים כמנטורים
ישראל מתגייסת | קרן חדשה להנצחת קצין שנפל במלחמה תסייע לחיילי מילואים בעלי עסקים

על רקע מלחמת חרבות ברזל, נערך בירושלים לראשונה כנס "עולים על מדים", במטרה להעניק לעולים הצעירים מידע, הכוונה וסיוע לקראת הגיוס. האירוע נערך ביוזמת תוכנית "כנפיים" של הסוכנות היהודית, קרן מיראז' ישראל, התוכנית לחיילים בודדים של "נפש בנפש" ומשרד העלייה והקליטה, ובשיתוף יחידת מיטב בצה"ל.

בכנס השתתפו כ־500 צעירים בגילאי 16-22 - כולם עולים חדשים שהגיעו לישראל לבד עם או עם המשפחה, ובחרו להצטרף לשורות צה"ל בחודשים הקרובים (אך גם מאוחר יותר). לצד לשכת גיוס ניידת עם עמדות שבהן יכלו להגיש מסמכים ולקבל מידע וגם הכוונה לגבי זכויותיהם, התקיים מיצג של כ־10 יחידות צה"ליות, ובהן צנחנים, גולני, נח"ל, מג"ב, חיל ההנדסה הקרבית, פיקוד העורף ועוד.

"ברור שההורים דואגים"

מנתוני הסוכנות היהודית וארגון העלייה מצפון אמריקה, "נפש בנפש", עולה כי מאז פרוץ המלחמה חל גידול של מאות אחוזים בקרב המתעניינים בעלייה לישראל ממדינות שונות בעולם.

ביניהם נמנים גם צעירות וצעירים שעתידים להתגייס לצה"ל - כמו רובן דל מונטה, 19, מרומא, שהגיע לישראל לפני שלוש שנים לבדו במסגרת תוכנית נעל"ה. על הגיוס דווקא כעת הוא מספר כי "מלחמה זה לא דבר נעים, וברור שההורים דואגים, אבל זה לא מה שמרתיע אותי או גורם לי לא לרצות להתגייס. אם לא הייתה מלחמה, אז היה משהו אחר. אני פה לעזור ולהגן על המדינה".

לדברי נויה גוברין, מנהלת התוכנית לחיילים בודדים של נפש בנפש, "המערכת הצה"לית היא גדולה ומסועפת, ואפילו לצעירים שנולדו בישראל אין את כל המידע הדרוש לקראת גיוסם לצבא, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בעולים חדשים.

"ליום שיזמנו הגיעו כ־500 מלש"בים שעלו מכל רחבי העולם - ארה"ב, רוסיה, צרפת, איטליה, ברזיל ועוד. חלקם יתגייסו בחודשים הקרובים, ואחרים בטווח של השנתיים הקרובות. הצעירים ילוו לאורך כל שירותם ולאחריו על ידי צוות התוכנית שלנו, הכולל יועצים שדוברים ארבע שפות שונות, תוכניות נוספות שתומכות בחיילים בודדים ומרכז בודדים של צה"ל. כולנו פה בשביל לעטוף ולחבק אותם, בייחוד בתקופה המאתגרת הזו".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

עמותת Place-il

ביום ראשון הקרוב תערוך עמותת Place-IL מפגש מיוחד עבור מנכלים ומנהלי טכנולוגיות בחברות הייטק הקולטים עובדים חדשים מהנגב המערבי להתמחויות.

העמותה, שהוקמה לפני שנתיים, עוסקת בהגדלת מספר העובדים שמגיעים מאוכלוסיות בייצוג חסר בחברות ההייטק. בחודשים האחרונים פועלת העמותה לשלב בענף את תושבי הנגב המערבי ועוטף עזה - או כאלה פונו משם בעקבות המלחמה - באמצעות תוכנית שתיצור מאות משרות חדשות במגוון תפקידים.

בעמותה מסבירים כי תהליך הקליטה של Place-IL מאפשר למצוא את העובד המתאים עבור כל חברה והצרכים שלה, וגם מסייע להתגבר על "מחסום הג'וניורים" שנמצאים מתאימים למשרות, אך חוסר הניסיון התעסקותי לא מאפשר להם להתקדם.

במהלך הוובינר יעסקו במודל מימון שכר המתמחים של Place-IL, איך עובד תהליך המיון וכיצד למצוא את העובד המתאים ביותר לחברה.

להרשמה: ‏ bit.ly/3WNgrnd

עידית, מקבוצת מלונות דן

הנהלת ועובדי חברת ההסעדה עידית, מקבוצת מלונות דן, יצאו ביוזמה להנצחת נועם אשרם ז"ל, מנהל תפעול בחברה, שנפל במלחמה. בכ-20 אתרים שבהם עידית מספקת שירותי הסעדה הוכנה ארוחה המבוססת על מתכונים שאשרם ז"ל אהב.

אשרם ז"ל שימש בצבא כרס"פ במיל' וכלוחם בפלס"ר 5352. הוא נפצע בסוף דצמבר ממטען צד במרכז רצועת עזה, ולאחר מכן נלחם על חייו במשך כשבועיים.

מכללת קיי

ביום רביעי הבא, ה-29 במאי, ייערך במכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע כנס "מתחברים מחדש" שבו - על רקע אירועי מלחמת חרבות ברזל - תוצף שאלת היחסים בין חינוך, קהילה ומקום.

עשרות קהילות בדרום ובצפון נאלצו להתנתק באופן כפוי ומהיר ממרחב קיומן ופעילותן, ולהסתגל לשהייה במקומות אחרים. חלק מהקהילות החלו בתהליך של התיישבות מחדש וחלקן עדיין לא, כשהן נעות בין שיבה להתפרקות. כל זאת מתרחש כאשר הטראומות האישיות והקולקטיביות עדיין פתוחות והלחימה נמשכת.

מסגרות החינוך נדרשו גם הן לעבור שינוי ולהתאים את עצמן למצב החירום. לאור זאת, יזמו ד"ר דפנה גרנית דגני וד"ר ארנון בן ישראל, מרצים במכללת קיי, את הכנס שמיועד לאנשי חינוך, טיפול, מנהיגים חברתיים ולכל מי שמעוניין ליצור חיבור מחודש למקום בקהילות השונות ברחבי הארץ.

אחוזת פולג

בבית הדיור המוגן אחוזת פולג קיימו בזאר יד שנייה, שבו הדיירים תרמו למכירה חפצים שהם אינם זקוקים להם, מפסלים ותמונות ועד בגדים ותכשיטים. תושבי השרון הוזמנו לקנות בבזאר, וכך נאספו עשרות אלפי שקלים לתרומה לחיילים דרך עמותות שונות. "יש כאן דיירים עם נכדים בצבא, והם דואגים ליזום כל הזמן למען החיילים", מספרת יוזמת הבזאר תמי סלע זסלבסקי. "כאן חשבנו גם על החיילים וגם על מחזור וסביבה, כך שיצא טוב לכולם".

בזאר אחוזת פולג למען חיילים / צילום: תמי סלע זסלבסקי
 בזאר אחוזת פולג למען חיילים / צילום: תמי סלע זסלבסקי