טיפול בסרטן באמצעות חיידקי המעי הצליח בניסוי קליני ראשון

הניסוי בוצע על־ידי חברת ביומיקה מקבוצת אבוג'ן הבורסאית, ובו השתתפו 11 חולים בסוגי סרטן שונים, שטופלו עד היום באימונותרפיה ללא הצלחה • בעקבות הפרסום, מניית הקבוצה עלתה ב־6.7%, והיא נסחרת כעת לפי שווי של 113 מיליון שקל

מנכ''ל ביומיקה, ד''ר אלרן חבר / צילום: יח''צ
מנכ''ל ביומיקה, ד''ר אלרן חבר / צילום: יח''צ

חברת ביומיקה מקבוצת אבוג'ן  הבורסאית, הודיעה על הצלחה בניסוי קליני ראשון במוצר שלה לטיפול בסרטן, באמצעות מניפולציה של חיידקי המעי.

ביומיקה השתמשה בכלים חישוביים כדי לזהות פרופיל של חיידקי מעי אשר מצוי אצל מטופלים שמגיבים היטב לטיפול אימונותרפי לסרטן. המטרה היא לשנות את סביבת חיידקי המעי של החולים המטופלים, בתקווה שהשינוי יגביר את הסיכוי להצלחת הטיפול.

השבוע בביומד | "האייל הזומבי": מחקר חדש מוכיח כי המחלה לא מסוכנת לבני אדם
חוקר ההזדקנות שמשוכנע: אנחנו מחפשים את הפתרונות במקום הלא נכון

בניסוי הנוכחי, השתתפו 11 חולים בסוגי סרטן שונים (סרטן ריאות מסוג NSCLC, סרטן הכליה מסוג RCC, וחולי מלנומה), אשר טופלו עד היום באימונותרפיה ללא הצלחה. אצל שמונה מהנבדקים ניכרה תגובה חיובית הכוללת עצירה של התקדמות המחלה או אפילו שיפור, כאמור, לעומת היעדר שיפור בטיפולים מסוג זה ללא החיידקים. בשישה מהמטופלים הוגדרה התגובה החיובית כממושכת, ביניהם מספר חולים שעדיין שמרו על שיפור לאחר 16 שבועות.

החברה מסרה כי זו הפעם הראשונה בה מודגם שיפור במצבם של חולי סרטן בעקבות טיפול בתרופה על בסיס מיקרוביום. הממצאים יוצגו בחודש הבא בכנס ASCO, הכנס המוביל בתחום הסרטן.

פרופ' גל מרקל, מנהל מרכז דוידוף לטיפול ולחקר מחלות הסרטן, ויועץ מדעי לחברת ביומיקה, אמר כי: "המגמות החיוביות העולות מהשלב הראשון של הניסוי, מדגישות את הפוטנציאל העצום של טיפולים מבוססי מיקרוביום באונקולוגיה. ממצאים אלו נותנים תקווה לחולים המתמודדים עם גידולים סרטניים עיקשים. אני מאמין שתחום המיקרוביום עשוי להפוך לחלק משמעותי יותר ויותר במסגרת חקר הסרטן, ושמח על כך שהבשורה בתחום חשוב זה מופצת לעולם מהארץ".

ד"ר אלרן חבר, מנכ"ל ביומיקה: "התוצאות מהשלב הראשון של הניסוי הקליני מעידות על פרופיל הבטיחות המעולה של BMC128, וליעילות הפוטנציאלית שלו לטפל בגידולים סרטניים עיקשים בשילוב אימונותרפיה".

המיקרוביום נחשב להבטחה גדולה לעתיד העולם הרפואי

מניית אבוג'ן עלתה היום ב־6.7% והחברה נסחרת לפי שווי של 113 מיליון שקל. אבוג'ן הייתה לפני שנים רבות ספין־אוף של חברת קומפיוג'ן, מחלוצות השימוש במערכות חישוביות בגילוי תרופות. אבוג'ן קיבלה מנדט לפתח את המערכת לתחום החקלאות, ומאז הקימה גם היא כמה חברות בנות, ביניהן ביומיקה, המפתחת מוצרים על בסיס מיקרוביום לרפואת האדם. המוצר לסרטן הוא המתקדם ביותר של החברה ויש לה מוצרים נוספים בפיתוח, לתחומים כמו מעי דלקתי, מעי רגיז וחיידקים עמידים לאנטיביוטיקה.

בבורסה בתל אביב נסחרת חברה נוספת בתחום המיקרוביום, ביומיקס, שגם היא פועלת בשיטות חישוביות, כדי לפתח פאג'ים - וירוסים אוכלי חיידקים - ובאמצעותם לשנות את תמהיל חיידקי המעי. כיום, מאושרות לשיווק על־ידי ה-FDA, רשות המזון והתרופות בארה"ב, שתי תרופות על בסיס מיקרוביום - שתיהן לטיפול בזיהום בחיידק בשם C Diff.

המיקרוביום נחשב להבטחה גדולה לעתיד העולם הרפואי, כאשר ההתערבות בתמהיל החיידקים (במינונים גבוהים יותר ובאופן מדויק יותר מאשר בנטילת פרוביוטיקה, הנמכרת היום כתוסף) אמורה להיות בעלת השפעה על מחלות רבות - ממחלות מעי דרך השמנה ועד מחלות של הנפש והמוח. אולם, עד היום, ההוכחות ליעילותן של התרופות בקליניקה היו מעטות יחסית, ולכן התוצאות של ביומיקה מסקרנות מספיק להצגה ב-ASCO.