יוסי אברהמי כמשל: החורף הארוך בשוק ההנפקות של ת"א

חברת יוסי אברהמי שתכננה לגייס הון לפי שווי של מיליארד שקל תמתין עם המהלך לרבעון הבא לפחות ובשוק מעריכים כי התעוררות תגיע אולי בתחילת השנה הבאה • למרות החולשה בשוק הראשוני בת"א, הנפקות שבוצעו מתחילת השנה הניבו רווחים נאים למשקיעים בהן

יוסי אברהמי, בעלי חברת הנדל''ן הנושאת את שמו / צילום: איל יצהר
יוסי אברהמי, בעלי חברת הנדל''ן הנושאת את שמו / צילום: איל יצהר

הבצורת בשוק ההנפקות התל אביבי נמשכת מזה כשנה וחצי. מתחילת 2024 בוצעו רק שלוש הנפקות ראשוניות (IPO) - שתיים מהן של חברות בנייה למגורים שכבר נסחרו בבורסה באמצעות אג"ח (אפי קפיטל ועמרם אברהם). זאת בהמשך להנפקה ראשונית אחת בלבד שיצאה לפועל בשנה שעברה.

החורף נמשך בשוק הראשוני בת"א: יוסי אברהמי דחה את ההנפקה
עוד הנפקות בדרך? אלה חברות הנדל"ן שהשוק מעריך שייכנסו בקרוב לבורסה 

המשקיעים בת"א, שחוו על בשרם הפסדים עצומים בגל ההנפקות של השנים 2022־2021, במסגרתו הגיעו לבורסה מעל 100 חברות חדשות, רובן מיזמי טכנולוגיה בוסריים שהכזיבו, מגלים כיום חשדנות רבה כלפי מנפיקות פוטנציאליות. לחולשה בשוק הראשוני תורמים גם יציאת המשקיעים הזרים מת"א, עקב קידום הרפורמה המשפטית המלחמה בעזה, שפוגעת בנזילות בשוק וכן עליית הריבית במשק שמקטינה את האטרקטיביות באפיק המנייתי.

התוצאה מכל אלה היא שהבורסה בת"א ננעלה כמעט לחלוטין בפני חברות המבקשות להנפיק בה את מניותיהן.

יוסי אברהמי ינסה ברבעון הבא?

עם זאת, בשבועות האחרונים, על רקע העליות בשווקים, נראה היה שנרשמת התעוררות מחודשת בשוק הראשוני בת"א. חברת הנדל"ן למגורים יוסי אברהמי החלה להיפגש עם מוסדיים לקראת הנפקת מניות ראשונית שאמורה הייתה להתבצע בימים אלה, כאשר מפרסומים בתקשורת עלה כי גם חברת הבנייה דונה נדל"ן של שלום שי והחברה הביטחונית טי.אס.ג'י, מקדמות הנפקות.

באשר ליוסי אברהמי, ההערכות היו כי בכוונת החברה היזמית לגייס 200 מיליון שקל, לפי שווי של מיליארד שקל (לפני הכסף), כשמי שמובילה את מהלך ההנפקה היא חברת אקטיב חיתום של עומרי לוי. אלא שלגלובס נודע כי בסוף השבוע התקבלה בחברה החלטה לדחות את ההנפקה ברבעון אחד לפחות.

ההערכות הן שהסיבות להחלטה הן חשש של יוסי אברהמי, בעלי החברה הנושאת את שמו, כי חולשת שוק המניות בת"א תפגע בשווי שיוכל לקבל לחברה בבעלותו, וכן ההתלבטות שלו באשר לעצם המהלך של הפיכה מחברה פרטית לציבורית על כל המשתמע מכך.

חברת יוסי אברהמי המחזיקה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית הון עצמי של כ־600 מיליון שקל. באתר האינטרנט שלה היא מתגאה בכך שבנתה מאז הקמתה בשנות ה־90 כ־6,000 דירות ברחבי ישראל, בערים תל אביב, חיפה, נתניה, כאשר דגש מיוחד שמה החברה על העיר אילת. הבעלים אברהמי מכהן כיו"ר החברה והמנכ"ל הוא צחי דידי.

המצב הביטחוני גורם לאי־הוודאות

בשנת 2023 בוצעה בבורסה ת"א הנפקה אחת בלבד של חברת האנרגיות המתחדשות זפירוס. מתחילת 2024 נרשמה התעוררות קלה ושלוש הנפקות ראשוניות יצאו לפועל, של חברת המסחר בניירות ערך מיטב טרייד וכאמור שתי חברות הבנייה למגורים אפי קפיטל ועמרם אברהם (שהנפיקו מניות לאחר שכבר נסחרו באמצעות אג"ח).

לצד יוסי אברהמי, חברה נוספת שהחלה לקדם הנפקה היא החברה הביטחונית טי.אס.ג'י (TSG), המייצרת מערכות שליטה ובקרה מתקדמות, ומוחזקת בחלקים שווים על ידי התעשייה האווירית וקבוצת פורמולה. השווי עליו מכוונים בחברה עומד ככל הידוע על כ־400 מיליון שקל, אך חולשה בשוק ההנפקות יכולה להשפיע כמובן גם על מהלך זה.

בקרב חתמים בכירים בשוק התל אביבי יש מי שמעריכים שייתכנו כמה הנפקות בודדות בחודשים הקרובים, ולעומתם אחרים המסמנים את תחילת השנה הבאה כתקופה שבה השוק הראשוני יחזור לתפקד. גורם בשוק החיתום אומר לגלובס כי "אם להיות ריאליסטי, ההתעוררות תגיע רק בפברואר (על בסיס הרבעון השלישי של 2024) או במאי 2025 (הדוחות השנתיים). מי שכן יגיעו בסופו של דבר אלה חברות יותר קונסרבטיביות - תעשייה, צריכה ונדל"ן".

לדברי אותו גורם, מה שמוביל בעלי חברות "לשבת על הגדר" עם תוכניות ההנפקה הוא בעיקר חשש מהמצב הביטחוני ואי־הוודאות שהוא יוצר: "המלחמה, הפגיעה בצפון, החשש מהרחבת המלחמה מול חיזבאללה, ומצבה של ישראל בעולם, כל אלה מכבידים גם על פעילות שוק ההון. אנחנו גם לא במצב שבו זורמים כספים מחו"ל למדדי הבורסה המקומיים, מה שיכול לסייע לנזילות ובעקיפין לאושש גם את שוק ההנפקות".

מורן נחשוני, מנכ"ל משותף בווליו בייס חיתום, מציין כי "ההנפקות האחרונות שיצאו לפועל הן בתמחור שהשאיר גם למוסדיים שהשתתפו בהן לא מעט כסף להרוויח". כאמור, הנפקת מיטב טרייד בינואר הייתה מוצלחת עבור המוסדיים. מי שהשתתף בהנפקה קיבל מניות ואפציות ראה מאז ההנפקה רווח של יותר מ־60%. באפי קפיטל, שהנפיקה חודש לאחר מכן, עלה מחיר המניה מאז מאז ב־28% ואילו בעמרם אברהם שהשלימה את הנפקתה רק בשבוע שעבר, כבר רשמו המשקיעים רווח של 15%.

לדבריו, "אנחנו מתחילים להרגיש את היציאה מהקיפאון של שוק ההנפקות לאחר חודשי המלחמה הראשונים והיציאה מההלם הראשוני. אחד התחומים שאנחנו רואים בו התעניינות לביצוע הנפקות הוא בנייה למגורים. החברות שם מכינות עצמן לבום שצפוי לשנה הבאה. הצפי הוא לעליות מחודשות של מחירי הדירות בשנה הבאה, ולכן בכדי להאיץ פרויקטים כשהביקושים יגיעו, החברות ירצו להיות ערוכות פיננסית".