כמה שילמו זוג הייטקיסטים על דירה בשכונת קטמון בירושלים

בני זוג ראו את הדירה לפני ה־7.10 ועתה החליטו לרכוש אותה • ב־2018 נמכרה דירת הפנטהאוז בבניין, תמורת 4.9 מיליון שקל • קטמון הישנה היא שכונה במרכז ירושלים, ונחשבת לאחת מהשכונות היוקרתיות בעיר, לצד טלביה, המושבה היוונית ורחביה

הבניין ברחוב רחל אמנו 34 בשכונת קטמון הישנה בירושלים / צילום: אנגלו סכסון ירושלים
הבניין ברחוב רחל אמנו 34 בשכונת קטמון הישנה בירושלים / צילום: אנגלו סכסון ירושלים

העסקה: דירת 5 חדרים בשטח 150 מ"ר, ברחוב רחל אמנו 34 בשכונת קטמון הישנה בירושלים, נמכרה ב־6.25 מיליון שקל.

הדירה: בני לובל, זכיין אנגלו סכסון בעיר, מספר כי "מדובר בדירה במצב מצוין, בקומה השלישית בבניין חדש יחסית. היא שטופת שמש, עם חניה פרטית, מרפסת של כ־12 מ"ר, מעלית, ופוטנציאל רב: הדירה ללא עמודים או קירות נושאים למעט הממ"ד".

"זה מה שקרה בארה"ב ב־2008": הסיכונים במבצעי המימון שהשתלטו על ענף הנדל"ן 
נתוני אתרי הבנייה וגניבות הרכב מבהירים: שינוי הקונספציה הוא רק כסת"ח
מיליארדר בצרות: חברת הנדל"ן מת"א שמקדמת הסדר חוב

עוד הוא מציין כי "מיקום הדירה מושלם: בין המושבה היוונית לקטמון הישנה, בקרבת בתי ספר ובתי כנסת, חנויות ובתי קפה - הפלמ"ח, עמק רפאים ועוד - תיאטרון ירושלים ומוזיאונים, מרכזים קהילתיים, גנים, תחבורה ציבורית וחיי קהילה".

הרוכשים: המתווכת אניטה ויצמן שטיפלה במכירה מספרת שהקונים - זוג אנשי הייטק כבני 40, עם ילדים - הגיעו לראשונה לדירה באירוע "בית פתוח" שקיימה ממש ערב ה־7.10, והעסקה אף סוכמה טנטטיבית כבר אז. ואולם, אירועי "השבת השחורה" הביאו לגניזת עסקה זו.

גם עסקאות אחרות שהיו כבר בשלבי חתימה שונים במשרד התעכבו או בוטלו בשל חודשי המלחמה האינטנסיביים וחוסר הודאות שליווה אותם, היציאה של רבים מהמעורבים למילואים ועוד. לדבריה, "במשך כשלושה חודשים, "לא היה עם מי לדבר, לא בעסקה הזו ולא בכלל, בשוק הנדל"ן. רק בחלוף כארבעה חודשים נטוותה מחדש העסקה בין הצדדים, בתנאים ובמחיר דומים למה שסיכמו תחילה".

לובל מוסיף: "אנשים מחפשים דירות עם ממ"דים. יש ביקוש רב לדירות באזור מרכזי וקלאסי זה של העיר, ביקוש שלא נעלם גם בחודשי המלחמה".

השכונה: קטמון הישנה היא שכונה במרכז העיר, דרומית לטלביה, והיא נחשבת לאחת מהשכונות היוקרתיות בעיר, לצד טלביה, המושבה היוונית, רחביה, ועוד. היא החלה להיבנות בתחילת המאה שעברה, להבדיל משכונות הקטמונים, שעיקר הבנייה שלהן הייתה לפני 60־70 שנה. היא מאופיינת בבנייה יוקרתית ואהודה בין היתר על אוכלוסיית תושבי חוץ, ובהתאם גם המחירים שבה.

רחוב רחל אמנו וכובשי הקטמון הם שני הרחובות המרכזיים בשכונה, כך שהמיקום של הדירה הנרכשת הוא המרכזי ביותר בקטמון.

ניתוח: מעסקאות שבוצעו ברחוב רחל אמנו בתקופה האחרונה עולה כי מחירי הדירות במקום נעים בין 45 ל־48 אלף שקל למ"ר. ועם זאת יש להדגיש כי הדירות שנרכשו קטנות באופן משמעותי מהדירה שנרכשה בעסקה המנותחת, שמגיעה "רק" ל־39 אלף שקל למ"ר, אם יש להתחשב כמובן בעיקרון השווי השולי הפוחת, ש"מוריד" את שווי מ"ר בדירות גדולות כמו זו.

מבחינת עסקאות אחרונות שבוצעו בבניין הזה, ב־2018 נמכרה דירת הפנטהאוז בבניין, בקומה הרביעית, ששטחה 160 מ"ר, תמורת 4.9 מיליון שקל; לפני 3 שנים נמכרה בבניין דירת 5 חדרים, 135 מ"ר, לפי שווי של 4 מיליון שקל.

הערכת שמאי: השמאי קובי ביר מספר כי הבניין הוקם לפני כ־25 שנה (ברשות המסים מצוין, כי הוקם ב־1997). "על פי רמות המחירים הקיימות בשכונה מדובר במחיר סביר, ואולי אף נמוך מעט יחסית למחירים הנהוגים בשכונה", מסכם ביר.