"לחץ ברברי": המסר של איראן למפגינים אנטישמיים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המנהיג העליון של איראן במסר תמיכה למפגינים האנטי ישראלים בארה"ב, אלג'יריה פועלת נגד ישראל במועצת הביטחון של האו"ם, והרס שהשאירו מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת הומבולדט בברלין • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בין-לאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

ביקורת על ביידן: אין שום דבר נורמלי באבל על "הקצב של טהרן"
ראיון | "אני מזועזע, כמעט חולה, ממידת ההתפשטות של האנטישמיות"  

1חמינאי תומך במפגינים האנטי-ישראלים בארה"ב

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, שיגר באמצעות הרשת החברתית X (לשעבר טוויטר) מסר של תמיכה במוחים הפרו-פלסטיניים שהשתלטו על קמפוסים בארה"ב בשבועות האחרונים, ושדורשים בין היתר את ניתוק הקשרים עם ישראל, ומפציר בהם "להתחיל להכיר את הקוראן"; כך מדווח הבוקר הניו יורק פוסט.

בסדרת הודעות שפורסמו היום, מביע חמינאי תמיכה במוחים וקורא לסדר עולמי חדש. "סטודנטים יקרים בארה"ב, אתם ניצבים בצד הנכון של ההיסטוריה", נכתב בעמוד של חמינאי ב-X, "כעת גיבשתם ענף של חזית ההתנגדות, והתחלתם במאבק המכובד אל מול הלחץ הברברי של הממשלה שלכם - שתומכת באופן פומבי בציונים". "אני מזדהה אתכם הצעירים", כתב חמינאי, בן 85, שאחראי בין היתר לדיכוי האלים והרצחני של צעירים איראנים בשנים האחרונות ברפובליקה האיסלאמית, "ואני מעריך את הנחישות שלכם".

מאת ויקטור נאבה. מתוך הניו יורק פוסט. לקריאת הכתבה המלאה.

2אלג'יריה מנסחת הצעת החלטה חדשה במועצת הביטחון; ארה"ב צפויה לטרפד

אלג'יריה מנסה לנצל את הזעם הבינלאומי על ההפצצה ברפיח שבה נהרגו לפי הדיווחים כ-45 פלסטינים חפים מפשע, כדי להעמיד להצבעה הצעת החלטה חדשה במועצת הביטחון של האו"ם, שתדרוש "עצירה מיידית של כל פעולה צבאית או אחרת ברפיח"; כך מדווח היום הניו יורק טיימס מפי מקורות דיפלומטיים באו"ם. ואולם, בעוד ארה"ב לא התנגדה ולא הטילה וטו על הצעה קודמת שגובשה, הפעם היא מתכוונת לנצל את זכות הווטו שלה, דווח.

"מדובר בהצעה לא מאוזנת ובעייתית", אמר מקור דיפלומטי אמריקאי לעיתון. הוא הוסיף כי ארה"ב תומכת בפעולה מידתית ומוגבלת ברפיח. במרץ האחרון נמנעה ארה"ב מהטלת וטו על הצעת החלטה שניסחו מדינות ערביות, שקראה להפסקת אש הומניטרית במהלך הרמדאן. כעת עמלים במועצת הביטחון על ניסוח מחדש של ההצעה האלג'יראית, בניסיון לרכך אותה.

מאת פרנז פאסיהי. מתוך הניו יורק טיימס. לקריאת הכתבה המלאה.

3דעה: ממשלת נתניהו אחראית לבידוד הבינלאומי

מדינת ישראל נמדדת בסטנדרטים אחרים מאשר מדינות אחרות, במיוחד כאשר היא נאשמת כעת בג'נוסייד על ידי מדינות, ארגונים וקבוצות פרו-פלסטיניות שונות. כך כותב מארק צ'מפיון, בעל טור בסוכנות הידיעות הכלכלית בלומברג. לדבריו, ההתעלמות הבוטה מההרוגים בעיראק או באתיופיה, מראים כי "ההרגשה של ישראלים רבים כי העולם נוקט מדיניות של איפה איפה כלפי המדינה היהודית היחידה היא ללא ספק מוצדקת".

לפי צ'מפיון, עצם ההאשמה בג'נוסייד היא מופרכת. "האשמה ברצח עם אינה תלויה בהיקף הקורבנות, או בסוג הנשק שמשתמשים בו, אלא בכוונה למחוק קבוצה של אנשים מהמקום בו הם חיים". הוא כותב כי לישראל אין כוונה כזו, אך כי על הציבור להיזהר מלתמוך בממשלה הנוכחית, כל הדרך לעבר "פשע שהם לא שותפים אליו". למעשה, מוסיף צ'מפיון, למרות הגישה הלא-הוגנת מבחינה גלובלית כלפי ישראל, הרי ש"צווי המעצר הבינלאומיים, ההפגנות בקמפוסים וההאשמות ברצח עם לא היו בלתי נמנעים". לדבריו, "הם היו תוצאה ישירה של המדיניות של ממשלת נתניהו... מאז שהוא הצליח לגבש רוב ולחזור לשלטון בעזרת מפלגות ימין רדיקליות בדצמבר 2022".

מאת מארק צ'מפיון. מתוך בלומברג. לקריאת הכתבה המלאה.

4ברלין: מה המפגינים נגד ישראל הותירו אחריהם באוניברסיטת הומבולדט

במהלך השבוע שעבר השתלטו מפגינים פרו-פלסטינים על בניין השייך לאוניברסיטת הומבולדט בברלין, וזכו לגישה "סלחנית" מצד נשיאת המוסד האקדמי. הם הורשו להישאר בבניין במשך שתי יממות, בזמן שהציגו את דרישותיהם, ולא פונו באופן מיידי כפי שקרה באוניברסיטאות אחרות באירועים דומים אחרים.

כעת, מדווח השפיגל, "הרשויות הזדעזעו" לגלות את ההשחתה ואת המסרים הפרו-חמאסיים שהמוחים השאירו אחריהם, עוד לפני שפונו בסופו של דבר על ידי המשטרה בסוף השבוע האחרון. לפי התמונות בשבועון, המסרים הם בין היתר "אינתיפאדה ברלין", "פלסטין חופשיה מהים עד הנהר", "גרמניה, האם לא למדת כלום מן העבר", וכן משולשים אדומים המזוהים עם התעמולה החמאסית. בתחילה אסרה האוניברסיטה על אנשי צוות לתעד את המראות, אך השבוע איפשרה לתקשורת גישה לבניין. "הגרפיטי מסמל אנטישמיות מזעזעת", מסרה נשיאת האוניברסיטה, "ואנו מגנים זאת בכל החומרה האפשרית". היא מסרה כי האוניברסיטה שוקלת לפתוח בהליך פלילי נגד המוחים שהתבצרו בבניין.

מתוך השפיגל. לקריאת הכתבה המלאה.