במאבק על שכרו בטסלה, זוכה אילון מאסק לטעימה של קארמה

המנכ"ל נלחם על מה שהוא חושב שמגיע לו, אחרי שנים שבהן נלחמו בו כמה עובדים לשעבר על מה שהם אומרים שמגיע להם

''הסכם הוא הסכם''. מאסק / צילום: Reuters, Gonzalo Fuentes
''הסכם הוא הסכם''. מאסק / צילום: Reuters, Gonzalo Fuentes

עבור אילון מאסק, הסכם הוא הסכם - למעט, אולי, כשהוא לא. מנכ"ל טסלה ותומכיו - לרבות משקיעים והיו"ר רובין דנהולם - נמצאים בישורת האחרונה של שכנוע בעלי המניות לאשר מחדש את חבילת השכר השנויה במחלוקת שלו לשנת 2018. הטיעון מסתכם בעיקרו ב"עשינו הסכם!".

פרשנות | ארגון אפרו־אמריקאי מרכזי קורא לאמברגו צבאי על ישראל. קץ ליחסים המיוחדים?
איך סיקרו העיתונים בעולם את המבצע הנועז לשחרור בני הערובה ומי נותר "המום"?

זו הגנה משכנעת, רטורית לפחות, אבל זה גם סוג הטיעון שמאסק דחה בהתנהלות העסקית שלו עם אחרים. במשך שנים נטען שהחברות שלו מתנערות מלשלם לאנשים את מה שמגיע להם. מאסק הכחיש, ובכל זאת זוכה כעת לטעימה של קארמה כשהוא מצטרף לשורותיהם של אלה שחשים שהיחס כלפיהם לא הוגן.

בית משפט בדלאוור ביטל את חבילת השכר לאחר שחלק על האופן שבו הוחלט על חבילת האופציות למניות, המוערכת כיום בכ-46 מיליארד דולר. בדירקטוריון טסלה מקווים שהצבעה שנייה של בעלי המניות תבהיר את הדברים ותמנע מאבק משפטי ממושך. "הוגנות וכבוד מחייבים שנכבד את המחויבות שלנו כלפי אילון", כתבה דנהולם בשבוע האחרון בהודעה לבעלי המניות. "עלינו לעמוד בהסכם".

המשקיע המיליארדר רון בארון התראיין ב-CNBC והתבטא באופן דומה. "אמרנו לו, כטסלה, 'אילון, אם תראה ביצועים, זה מה שתקבל'. איך אפשר להתנער מזה עכשיו, כשכל הדירקטורים ובעלי המניות אישרו את זה? זה מטורף". המשקיעה קאת'י ווד הציגה ב-X דעה דומה: "כיצד יכולים בעלי המניות להתנער מחבילת השכר, לאחר שאילון כבר נטל את הסיכונים שהביאו לעליית טסלה והתגבר עליהם? חוסר צדק!".

לאחר שמרסי פרוסט, העומדת בראש Calpers, מערכת הפנסיה של עובדי הציבור בקליפורניה, אמרה שמנהל הפנסיה של המדינה יצביע נגד חבילת השכר מכיוון שהיא לא "תואמת" את ביצועי החברה, הגיב מאסק: "קלפרס הפרה את ההסכם. הם צריכים להתבייש, אין להם כבוד".

הפיטורים בטוויטר צפים

במקביל, מאסק נלחם גם באחרים שדורשים את שלהם. עובדי טוויטר רבים חשו שזכו ליחס לא הוגן לאחר שקיבל לידיו את פלטפורמת המדיה החברתית ב-2022. מאסק ניסה להיחלץ מהעסקה כשהתברר שהצעתו בסך 44 מיליארד דולר הייתה גבוהה מדי על רקע האטה בפרסום ברשתות חברתיות. מנכ"ל טוויטר דאז פראג אגרוואל והצוות שלו נלחמו בהצלחה כדי לאלץ את מאסק לקיים את העסקה, שהתבררה כטובה במיוחד עבור בעלי המניות שלהם - על חשבון מאסק.

זמן קצר לאחר הרכישה, פיטר מאסק את אותם מנהלים בכירים בטוויטר, מהלך ששלל מהם את פיצויי הפיטורים שהובטחו להם כדי שימשיכו לעבוד בעת המעבר. במרץ, הגישו אגרוואל והצוות תביעה נגד מאסק, וחזרו על טענות אחרות לגבי החברה. "תחת שליטת מאסק", טענה התביעה, "טוויטר הפכה לעבריינית ומסרבת לשלם לעובדים, לבעלי נכסים, לספקים ולאחרים. מאסק לא משלם את החשבונות שלו, מאמין שהחוקים לא חלים עליו, ומשתמש בעושרו ובכוחו כדי להתעלם לחלוטין מכל מי שלא מסכים איתו". מאסק הכחיש שפעל באופן לא הוגן, ואמר שהייתה סיבה מוצדקת לפיטוריהם.

מוקדם יותר השנה, עלו תלונות של מאפייה בעמק הסיליקון על כך שלא קיבלה תשלום מטסלה עבור הזמנה של 4,000 עוגות שבוטלה ברגע האחרון. "רק עכשיו שמעתי על כך. נסדיר את העניינים עם המאפייה", צייץ מאסק בטוויטר. "צריך שאנשים יוכלו תמיד לסמוך על כך שטסלה תעשה כמיטב יכולתה".

מאז ימיה הראשונים של טסלה, עלו שאלות לגבי האופן שבו התייחסה החברה לעובדים בכל הנוגע לעיתוי הפיטורים שלהם לפני מועד הבשלת המניות. טסלה הכחישה שפעלה באופן לא הוגן בתביעה שהוגשה על ידי כ-40 עובדים לשעבר לפני למעלה מעשור. בסופו של דבר ביטל בית משפט לערעורים בקליפורניה פסיקה של ערכאה נמוכה יותר נגד טסלה במקרה זה.

"שווי התגמול מוגזם"

המאבקים המשפטיים החלו ב-2009, כשמייסד-שותף של טסלה, מרטין אברהרד, תבע לאחר שנדחק החוצה בריב מכוער שכלל שלילת אופציו. טסלה הכחישה שפעלה בחוסר צדק, והאשימה את אברהרד בהפרת הסכם המונע מעובדים לדבר על מעסיקיהם.

מאוחר יותר, בשנת 2021, עזב עוד מנהל בכיר, ג'רום גילן, שעזר להוביל את החברה בזמנים קשים, לרבות הגברת הייצור הבעייתי של מודל 3. על פי הוול סטריט ג'ורנל, לגילן הוצע תפקיד חדש שנראה כהורדה בדרגה, ומאסק ביקש ממנו לוותר על חלק ממניותיו שטרם הבשילו, בשווי של מאות מיליוני דולרים. זו הייתה בקשה יוצאת דופן, שהגיעה על רקע דאגה רחבה יותר שביטא מאסק, מכך שחלק מעובדיו מרוויחים יותר כסף מכפי שהוא חש שמגיע להם. עכשיו, מאסק נלחם באלה שאומרים שהוא רוצה לקבל שכר גבוה יותר מהמגיע לו.

"שווי התגמול נותר מוגזם, אפילו בהתחשב בהצלחת החברה", אמרה למשקיעים Institutional Shareholder Services, חברת ייעוץ רבת ​​השפעה, כשהמליצה נגד התוכנית. טסלה לא הסכימה, כמובן, ואמרה בתגובה המזוהה עמה כעת: "הסכם הוא הסכם".