52 מעלות הורגות עולי רגל במכה ובודהיסט זקן יפרק את סין

למי תודה על אינפלציה נמוכה? לא לך, אומרים הבריטים לראש ממשלתם, ערב תבוסתו • הסקרים חוזים התמוטטות היסטורית של המרכז בצרפת ובבריטניה • חום מוטרף הורג מאות עולי רגל במכה ושורף יערות בשלוש יבשות • כוהן דת בן 88 מפחיד את סין • חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השבוע בעולם / חומרים: AP, גיל ג'יבלי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
השבוע בעולם / חומרים: AP, גיל ג'יבלי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

1מאקרו־כלכלה, טמבל

כידוע לחובבי קלישאות, "זו הכלכלה, טמבל". אבל איזו כלכלה? בהחלט לא מאקרו־כלכלה. אנשים אינם מצביעים לטובת אינדיקטורים, או לטובת סטטיסטיקה. הם מצביעים, כפי שהאמריקאים נוהגים להגיד, "לטובת הארנק שלהם". פוליטיקאים אינם יכולים להסתפק בנתוני צמיחה טובים, או בנתוני אינפלציה נמוכים. מצביעיהם ישתכנעו רק אם יהיה יותר כסף בארנק.

שאלות ותשובות | למה נסראללה מאיים דווקא על קפריסין ומה תעשה ישראל?
פרשנות | "מערכת יחסים קרובה ומסוכנת": פוטין כורת ברית עם צפון קוריאה
כ-110 ק"מ מאזור 51: מונוליט מסתורי התגלה בנבאדה

זה לא הפריע השבוע לממשלת בריטניה לתבוע אשראי על רמת האינפלציה הנמוכה ביותר בעולם המתועש. שיעורה השנתי ירד השבוע ל־2%. לפני שלוש שנים הוא עמד על 11%. הסכמה כללית בין המשקיפים: לא יעזור לרה"מ רישי סונאק, שהכריז על בחירות־בזק. הוא כבר הפסיד, והשאלה היא אם התבוסה תהיה חסרת תקדים או סתם איומה ונוראה.

את האינפלציה הורידו פקטורים בין לאומיים (מחירי אנרגיה ומזון) וחריצותו של הבנק המרכזי, אשר העלה את הרבית 14 פעמים. האם הבריטים כפויי טובה? במידה מסוימת, מפני שאילו האינפלציה היתה עולה השבוע הם היו מענישים את ממשלתם. אבל בכל מקרה, ירידת האינפלציה אינה משכיחה את החודשים המתסכלים של עלייתה הבלתי פוסקת.

2המרכז נופל

בינתיים, השבוע גבר זרם הסקרים מבריטניה ומצרפת, שיבחרו בהפרש של שלושה ימים (4 ו־7 ביולי). משני עברי הלאמאנש מסתמנים שינויים היסטוריים שהמכנה המשותף שלהם הוא התמוטטות המרכז. בבריטניה הסקרים חוזים רוב היסטורי למפלגת הלייבור. סקר אחד צופה לה 516 מושבים בפרלמנט של 650. סקר אחר, מוטרף לחלוטין, מראה שהשמרנים מתכווצים והולכים, ומפלגת ימין טראמפיסטית, לאומנית, פרו־רוסית ושונאת מהגרים מעפילה למקום השני.

בצרפת הסקרים חוזרים ומראים, כי מועמדי הימין הקיצוני והשמאל (שחלקים ממנו קיצונים) יעלו לסיבוב השני. מועמדי המרכז, המזוהה עם הנשיא מאקרון, מזדנבים מאחור.

עמנואל מקרון, נשיא צרפת / צילום: ap, Luca Bruno
 עמנואל מקרון, נשיא צרפת / צילום: ap, Luca Bruno

בהתחשב במה שעשוי לקרות בנובמבר בארה"ב, נראה בעליל שהעולם הדמוקרטי פושט צורה, אולי כדי להיות פחות דמוקרטי. אגב, ביום ה' הבא, 27 ביוני, ייערך ויכוח הטלויזיה הראשון בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ.

3העננים כלאו

לעתים רחוקות מאוד כדור הארץ מתנסה בחוויה קולקטיבית. זה קורה אולי בזמן של ליקוי חמה או לבנה. השבוע פקדו גלי חום איומים שורה של אזורים בחצי הכדור הצפוני. בעת ובעונה אחת, הודים, סעודים, ישראלים, יוונים, צפון אמריקאים ומרכז אמריקאים יכלו להתלונן באותן המילים עצמן. 70 מיליון בארה"ב הוזהרו מפני החום. עשרות אלפי דונמים של יערות בערו השבוע במדינת ניו מקסיקו בארה"ב ולאורך מיצרי הדרדנלים של טורקיה, בלי עזרת טיל נ"ט יחיד. 52 מעלות הרגו מאות עולי רגל במכה, רובם מצרים, מיעוטם הודים.

בדלהי, מזג האוויר התחכם לעיר הבירה המיוסרת של הודו. לאחר חום של 45 מעלות במהלך היום, שכבת עננים עבה כיסתה את השמיים לעת לילה, וכלאה את החום. הטמפרטורה בחצות עמדה על 37 מעלות. אין מפלט.

עולי רגל מוסלמים בחאג' משתמשים במטריות צלייה / צילום: ap, Rafiq Maqbool
 עולי רגל מוסלמים בחאג' משתמשים במטריות צלייה / צילום: ap, Rafiq Maqbool

4סין והכוהן זקן

בשעה שוולדימיר פוטין כונן השבוע ברית צבאית עם צפון קוריאה, הארץ המנודה ביותר עלי אדמות, סין העמידה פנים שהיא לא הבחינה. תחת זאת היא מחתה, צעקה ואיימה על שבעה חברי קונגרס אמריקאים, שהעזו להיפגש עם הדלאי לאמה, המנהיג הבודהיסטי הזקן מטיבט, במקום גלותו בצפון הודו. כוהן הדת בן ה־88, אשר נמלט לפני 65 שנה מאימת סין, דיבר על הפצת אושר.

אבל הסינים הכריזו שהוא בדלן מסוכן, הזומם לפרק את סין. קשה לרדת אל סוף דעתם. לפעמים הם מעוררים את הרושם שהם זקוקים לאויבים, והם מנויים וגמורים למצוא אותם.

חברי קונגרס אמריקאים במפגש עם המנהיג הרוחני דלאי לאמה / צילום: ap, Tenzin Choejor/Office of the Dalai Lama
 חברי קונגרס אמריקאים במפגש עם המנהיג הרוחני דלאי לאמה / צילום: ap, Tenzin Choejor/Office of the Dalai Lama

5גדולות וברורות

מדינת לואיזיאנה, בדרום העמוק של ארה"ב, אימצה השבוע חוק המחייב הצגת רפליקה של עשרת הדיברות בכל כיתה בכל בית ספר ציבורי. על האותיות להיות גדולות וברורות כדי שיהיה אפשר לקרואן בקלות. זו כנראה הפעם הראשונה שחוק כזה מתקבל בארץ כלשהי, והוא מעורר התנגדות מצד ארגונים להגנת זכויות האזרח, המאשימים שהוא סותר את ההפרדה בין דת למדינה.

לואיזיאנה היא מדינה שמרנית ימנית ונוצרית. "אם אנחנו רוצים לכבד את שלטון החוק, עלינו להתחיל מראשון המחוקקים, משה", הכריז השבוע מושל המדינה, ג'ף לאנדרי. על האפשרות שמדינתו תיתבע בבית המשפט העליון של ארה"ב, לאנדרי אמר, "אני ממתין בקוצר רוח".

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.