השפעת החופש הגדול על הרכישות: יותר בתי קפה, פחות מוצרי צריכה

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל • נתוני הפניקס גמא מצביעים על ירידה בענפי האופנה, ההנעלה ומוצרי החשמל

בית קפה. הענף רשם עלייה במחזור הקניות / אילוסטרציה: שלומי יוסף
בית קפה. הענף רשם עלייה במחזור הקניות / אילוסטרציה: שלומי יוסף

עם פתיחת החופש הגדול, נראה כי הציבור מעדיף לבלות ולצבור חוויות ופנאי על פני רכישת מוצרי צריכה קלאסיים, כאשר גם העלייה במספר הטסים לחו"ל משפיעה על היקף הרכישות בארץ - כך עולה מנתוני מדד הפניקס גמא, הבוחן מדי שבוע את מחזור הקניות בכרטיסי אשראי בישראל, את מספרן ואת גובהן הממוצע בשבעה ענפים במשק. 

לא נערכים מראש: כך גורמת לנו המלחמה להזמין כמעט הכול ברגע האחרון
3,000 שקל לגנרטור: הביקושים מזנקים, ולא רק בצפון הארץ

מהנתונים עולה כי על אף מבצעי סוף העונה שהתחילו בשבוע האחרון (30.6-6.7.24) ברשתות האופנה וההנעלה, הענף רושם ירידה של 4% במחזור ההכנסות. בתוך זה, כמות העסקאות בסגמנט אופנת היוקרה ירדה ב-8%, וחנויות הנעליים רשמו ירידה של 1%.

לעומת זאת, ענף בתי הקפה רשם עלייה של 5% במחזור הקניות, וענף הספורט והפנאי (שבדרך-כלל אינו במדד) רשם גידול של 30% לעומת השבוע שעבר. 

"הציבור מבין שמבצעי סוף עונה שהתחילו בשבוע שחלף מגלמים הנחה של 30%-20% בלבד ממחיר תחילת העונה, ובקרוב ההנחות יעמיקו ל-70%-50% ויתרחבו למבחר פריטים גדולים יותר - ולכן הם מעדיפים להמתין", מציין נדב לחמני, מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא.

ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם ירידה מינורית של 1%, אחרי עלייה של 8% בשבוע שעבר בעקבות השיח על פתיחת חזית בצפון.