המדינה ממשיכה לקדם יישוב עירוני חדש על קרקע פרטית ממזרח לירושלים

משרד הבינוי והשיכון מקדם את הקמת היישוב "משמר יהודה", שנמצא כ-2 ק"מ ממעלה אדומים • לפי התוכנית, תוקם במקום עיר שתכלול כ-13 אלף דירות

משמר יהודה / צילום: חב' בונה ירושלים בע''מ
משמר יהודה / צילום: חב' בונה ירושלים בע''מ

משרד הבינוי והשיכון ממשיך בימים אלו לקדם הקמת היישוב העירוני מצפה יהודה, ששמו שונה במאי 2023 על ידי ועדת השמות במשרד ראש הממשלה, ל"משמר יהודה". מיקום הישוב כ-2 ק"מ מדרום מזרח למעלה אדומים. השלב הראשון מקודם על חטיבת קרקע של 417 דונמים בבעלות פרטית, עליה מתוכננת לקום שכונה בת כ-3,600 יח"ד בבנייה רוויה. יזמי השכונה גייסו לטובת קידום הפרויקט את שר הבינוי והשיכון לשעבר אורי אריאל שיעמוד בראש המיזם.

בסוף פברואר 2024 חתם אלוף פיקוד מרכז היוצא, יהודה פוקס, על הצו המהווה המשך להחלטת ממשלה משנה שעברה על הקמת היישוב מצפה יהודה, לפיה תחום השיפוט של השכונה המתוכננת יגדל פי שמונה משטחו היום ויעמוד על 417 דונם הנמצאים בתחום השיפוט של מועצה אזורית גוש עציון. נכון להיום, על חלק מהשטח נמצאת חווה תיירותית עם גן אירועים פעיל בשם צאן קידר.

באפריל 2024 הודיעה גם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כי היישוב החדש קיבל סמל יישוב, והוא יתווסף לרשימת היישובים בסוף 2024.

לפי התוכנית, תוקם במקום עיר שתכלול כ-13 אלף דירות בצפיפות ממוצעת של 23 יחידות דיור לדונם. לשכונה הפרטית הוגשה תוכנית מפורטת לכ-3,600 דירות כאמור, על אותם 417 דונם, כאשר במהלך השנים מכרו בעלי הקרקע חלקים ממנה לישראלים רבים שקנו "זכות לדירה" בציפייה שהיישוב אכן יקום.

רוני גולדשמידט, אדריכל התוכנית אמר בדיון במועצת גוש עציון, שהיישוב מיועד לאוכלוסייה חרדית, אבל שלב א' שעל הקרקע הפרטית, מיועד לשכונה בעלת צביון ציוני דתי. להערכתו, "עם הרבה מזל זה יכול לקחת שנה וחצי עד לקבלת תוקף". גולדשמידט ציין כי התשתית המשמעותית ביותר להקמת היישוב כרוכה בדרך גישה סטטוטורית, שטרם אושרה סופית, "ושאלת קיומה של דרך גישה מוסדרת ליישוב הינה בעלת משמעות מכרעת ליכולת הקיום של השכונה המבודדת".

בוועדה המקומית בירכו על התוכנית להקמת יישוב בשטחי המועצה, והמליצו כמקובל להעניק "אישור עקרוני" לתוכנית. בנוסף, ציינו, כי מדובר בהמלצה "עקרונית בלבד", מאחר וכאמור לא הוצגה דרך גישה "וגישה סטטוטורית הינה אבן ראשונה בהליך התכנוני בפועל". בנוסף, הדגישו, "נדרשת הצגת חיבור התשתיות - מים, ביוב, חשמל וכו' - שכן אזור זה מנותק עד כה מכל מרכיב תשתיתי". בדיון שהתקיים ב-26 בנובמבר במשרד הבינוי והשיכון עם מתכנני הישוב ומתכנני השכונה הפרטית הוצגו שתי חלופות לדרך גישה סטטוטורית, שאושרו עקרונית ע"י משרד הבינוי והשיכון.