אינטל | ניתוח

המניה של אינטל במגמת עלייה: האם ענקית השבבים בדרך לקאמבק

מתחילת השנה יצרנית השבבים והמעסיקה הגדולה בישראל צללה ב־35% • בעיית מזומנים ותדמית של חברה שנשארה מחוץ לחגיגת הבינה מלאכותית הפכו אותה לאחת המניות הגרועות בסקטור • אבל לאחרונה נראה שהמניה שינתה כיוון, עם זינוק של 12% רק בחמישה ימים האחרונים • האם מדובר בהתאוששות? או בתיקון קל אחרי הירידות?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig
פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

מניית אינטל, המעסיקה הגדולה בישראל, התבססה בחודשים האחרונים בתואר "מניית השבבים המאכזבת בוול סטריט". מאז שהתברר שפעילות הייצור החדשה שלה, אותה השיקה בפברואר האחרון, לא סוחפת שובל של לקוחות חדשים, הצרות רק הלכו והצטברו. תזרים המזומנים שלילי, השקעות ענק בהקמה של מפעלים חדשים (שמתעכבים בינתיים) מכבידות על קופת המזומנים וההכנסות מעסקי הליבה - שבבים למחשבים אישיים ושרתים - לא צמחו כמצופה.

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת, והמניה צוללת  
הסנסציה החדשה בוול סטריט והסיכוי שתגיע לשווי של טריליון דולר 

כל אלו הפכו את אינטל לאחת ממניות השבבים הגרועות בבורסה האמריקאית עם צניחה של 35% מתחילת השנה, בזמן שהמתחרות ולמעשה השוק כולו נהנים מראלי חסר תקדים. אנבידיה זינקה ב־158% באותה תקופה, מניית AMD עלתה בקרוב ל־14%, ומדד S&P 500 עלה ב־18%.

אבל לאחרונה נראה שמשהו חדש קורה. בחודש האחרון מניית אינטל עלתה ב־13%, זינוק חד יותר מאנבידיה (9%) ומ־AMD שעלתה רק ב־5%. הזינוק החד ביותר נרשם ב־5 ימים האחרונים. מניית אינטל קפצה ב־12%, בזמן שחברות אחרות בתחום (פרט ל־AMD) עלו באחוזים בודדים בלבד. מה שבר את המומנטום השלילי והאם העליות כאן כדי להישאר?

מעבר לבעיות התזרים וההכנסות, נראה שאחד הגורמים המרכזיים שהעיבו על מניית אינטל השנה היה העובדה שלא ביססה דריסת רגל משמעותית בשוק הבינה המלאכותית. בזמן שהמתחרות שלה, ובראשן אנבידיה, הולכות ומשתלטות על עוד ועוד נתחי שוק בדרך למהפכה הטכנולוגית הבאה, אינטל התקשתה לעלות על הגל. למרות שאינטל השיקה מעבדי בינה מלאכותית לשרתים ומחשבים אישיים, היא לא הצליחה להשתלט על נתחי השוק של אנבידיה או AMD.

ייתכן שכעת, משקיעים שמחפשים מניות בתחום בתמחור נוח יותר, מזהים פוטנציאל באינטל? ביום שני זכתה אינטל לסיקור אופטימי של חברת המחקר מליוס. החברה טענה כי אינטל עשויה להשיק כמה יכולות בינה מלאכותית חדשות בחציון השני של השנה ולעלות על הכוונת של המשקיעים. בחברה צופים כי לונאר לייק (Lunar Lake), השבב של אינטל שאמור לספק יכולות בינה מלאכותית למחשבים אישיים וניידים, יפגין כמה יכולות מתקדמות בתחום המחשוב האישי כמו היכולת לשחזר את פעילות המחשב בכל רגע נתון. התכונה הזו, שמכונה Recall AI, תשובץ בכל המחשבים האישיים מתוצרת ווינדוס תחת המותג קופיילוט פי.סי. גם שבבים של AMD יפגינו את אותם יכולות, וצפויים גם הם לעמוד בבסיסי המחשבים של מיקרוסופט. כך, על פי מליוס, גם AMD צפויה לשפר את ביצועי המנייה בחציון השני.

תצליח להתחרות באנבידיה? 

בסוף השבוע שעבר דיווחה אינטל כי היא מתכוונת להשיק מעבד גרפי משלה בשם באטל אימאג' לשוק משחקי המחשב. הוא ייוצר על ידי טייוואן סמיקונדוקטור (TSMC, יצרנית השבבים הגדולה בעולם) בטכנולוגיה שעדיין לא קיימת באינטל - שבבים בעלי מעגלים בהיקף של 4 ננומטר, כמעט חצי מהמעגלים שיש כיום אצל אינטל.

אמנם, לא מדובר בשוק השרתים עליו חולשת אנבידיה, ואמנם אין לו נגיעה באימון מודלים עבור ארגוני ענק, אך ייתכן שהוא יאתגר את הכרטיסים הגרפיים של אנבידיה בשוק המשחקים - תחום הפעילות המקורי של אנבידיה.

"המעבד יצא לתהליך של בדיקות והכנה לקראת ייצור בזמן, מה שאומר שאינטל עומדת בלוחות הזמנים שלה ושאין עיכובים ושהחברה משחקת בשוק הבינה המלאכותית", אומר לגלובס שחר כהן, מנהל קרן ההשקעות לוסיד קפיטל. "העובדה שרואים יותר חברות שאינן אנבידיה - כמו אינטל, אפל, קוואלקום ו־ARM - משיקות מוצרים מבוסס בינה מלאכותית, היא הוכחה שיש הרבה מקום לתחרות בתחום מוצרי הקצה, היכן שאנבידיה עוד לא משחקת מספיק. מצד שני, עדיין לא ברור הערך שבהפעלת מכשיר קצה מבוסס בינה מלאכותית למשתמש, למעט אולי יכולת שמירה טובה יותר על פרטיות המידע".

נאחזת בשוק המחשבים האישיים

בחודשים האחרונים מנסה אינטל לשדר לשוק כי ביכולתה לשמור על מעמדה כספקית השבבים המרכזית למחשבים אישיים מבוססי ווינדוס. ולא מדובר במשימה פשוטה. חברות כמו קוואלקום, ARM ואפילו מיקרוסופט עצמה, יצרנית ווינדוס, מנסות לתפוס את מקומה של אינטל.

מיקרוסופט מחפשת דרכים לשבור את המונופול של אינטל בתחום על ידי פיתוח שבב משלה המבוסס על הטכנולוגיה המתחרה לאינטל, זו של ARM. האחרונה אף עשויה לחבור לקוואלקום כדי להשיק שבב מבוסס ARM לווינדוס - כפי שהברית בין השתיים הביא אותם למעמד של מונופול בשוק הטלפונים החכמים.

מנכ''ל אינטל, פט גלסינגר / צילום: ap, Ben Hider
 מנכ''ל אינטל, פט גלסינגר / צילום: ap, Ben Hider

אלא שבינתיים נראה שהאנליסטים ספקנים ואינטל מנסה ליהנות מהספק. היא משווקת באגרסיביות את מעבד הדגל שלה לתחום המחשבים האישיים, שיושק בסוף השנה הזו או בתחילת 2025 וטוענת כי הוא יהיה טוב מזה שלהמתחרים. ההכרזה בחודש יוני על שבב שיתמוך ב"מחשב נייד מבוסס בינה מלאכותית" כלל הצגה של ארכיטקטורה שתהפוך אותו לנמוך הספק ועתיר ביצועים. האנליסטים, בינתיים, מסכימים עם הצפי הזה. אמנם אינטל לא חפה מתחרות בשוק מחשבי הווינדוס, AMD מאתגרת אותה גם משם, אך היא עושה זאת באמצעות הארכיטקטורה הבסיסית של אינטל עצמה (x86).

הספקנים שחוששים שמדובר רק בתיקון קל

אבל יש גם מי שחושבים שלא מדובר בקאמבק, אלא בשאלה של תמחור גרידא. רבים מהאנליסטים מייחסים את העלייה לרגיעה בפוזיציות השורט על המניה. אלון לסט, אנליסט הטכנולוגיה של מיטב, אומר כי לאחר שאינטל הפכה לאחת המניות הגרועות במחצית הראשונה של השנה עם ירידה של 38% בשווי, הריבאונד בחודש הנוכחי מהווה תיקון קטן לירידות. "המניה הגיבה בצורה חזקה לירידה בתחזיות הצמיחה הרבעונית - הרבעון הנוכחי אמור להראות צמיחה של 0.3% בלבד ביחס לרבעון המקביל, נמוך מהצפי המקורי של 5%. מאחר והחברה אמורה לפרסם את תוצאותיה עוד כשבועיים, ייתכן כי מדובר בסגירת פוזיציות (שורט, א"ג) לקראתן. ייתכן גם שבשל הנזילות הנמוכה שלה והצורך שלה במזומנים, יש כאן ציפייה למימוש נכסים כמו ספין־אאוט של חטיבת אטרה, מימוש נוסף במובילאיי או כל מקור אחר שיוכל לספק לה רווח".

"קיים אמנם מומנטום חיובי בתחום המחשבים האישיים מבוססי הבינה המלאכותית", ממשיך לסט, "וייתכן שזה יצור מחזור מכירות חדש בעולמות ה־PC, אבל אינטל נמצאת במצב עסקי בעייתי: היא ממשיכה לשרוף מזומנים בהיקף של 1.5-2 מיליארד דולר לרבעון בלי שיש התאוששות מהותית בהכנסות, מודל הייצור שלה טרם הוכיח את עצמו, היא פספסה את שוק המעבדים לטלפונים חכמים ומעבדים גרפיים, וככל הנראה, יהיה עליה להתפצל לשתי חברות נפרדות שעוסקות בתחום נפרד: ייצור ופיתוח".

ההשלכות על ישראל: המפעל ייצא מהקפאה?

ויש לכך גם השלכות על ישראל. בחודש שעבר הודיעה אינטל ללפחות 12 ספקיות וקבלנים על הקפאת העבודות על "מוד 2", הרחבה של מפעל הייצור בקריית גת. זאת, ככל הנראה בשל מצוקת מזומנים ועיכוב החלטות רכש עד לאיתור לקוחות. החברה אף מכרה כמעט מחצית מפעילות המפעל שלה באירלנד לקרן אפולו בשל הצורך לגייס מזומנים, בין היתר עבור הפרויקט הזה. אם העלייה במניה מאותתת על התאוששות בפעילות של אינטל, הדבר צפוי להשפיע גם על כ־12 אלף עובדים כאן בישראל.