השמאל הצרפתי רוצה את השלטון וגברים קוריאניים מתאבדים בהמוניהם

צרפת משחקת "שניים רבים והשלישי מנצח" • ג'ו ביידן מאשים את "האליטות", ומסרב לפרוש • בבריטניה ממנים שר לענייני "ההתחלה החדשה הטובה ביותר בחיים" • והסינים מגלים כי הם מקבלים שמן בישול מעורבב בדלק רעיל

צילומים: AP-Paul Sancya, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
צילומים: AP-Paul Sancya, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

1הקומונה הפריזאית

צרפת הגישה לנו השבוע את גירסתה ל'שניים רבים והשלישי זוכה'. ההתנגשות בין הימין הקיצוני למרכז־ימין המתון הסתיימה בנצחון השמאל. חלקים מן השמאל הזה הם כל כך קיצוניים עד שהכללתם בממשלה תהיה אחד המהלכים המהפכניים ביותר מאז מרד הקומונה של פריז, ב־1871.

חברת הנשק הישראלית שנקלעה לסערה בקנדה 
הצוללת הבלתי מאוישת שישראל מפתחת נגד איראן 

הבחירות שהניבו את התוצאה הזו בעצם לא הניבו תוצאה. אף אחד מן השלושה הנ"ל אינו מסוגל להקים ממשלה בזכות עצמו. אבל השמאל כה משוכנע שהוא ניצח עד שתחזיתו של הנשיא מקרון, ערב הבחירות, על "מלחמת אזרחים", עלולה לקרום עור וגידים.

מקרון. תחזיתו על ''מלחמת אזרחים'' עלולה להתגשם / צילום: ap, Yara Nardi
 מקרון. תחזיתו על ''מלחמת אזרחים'' עלולה להתגשם / צילום: ap, Yara Nardi

ספק אם צרפת היתה כה מפולגת מאז שנות ה־30, כאשר ימין ושמאל לחמו ברחובות פריז. היא עדיין מחפשת איזשהו איזון בחייה, שבו הפוליטיקה תחדל להיות משחק־סכום־אפס. Bon chance.

2הכול בגללו

האם ג'ו ביידן יחזור וייבחר לנשיא? זו כמעט חדלה להיות השאלה בהתחשב בלאו החד־משמעי של הסקרים. אבל השאלה המיידית השבוע היתה אם הוא יהיה מועמד מפלגתו לנשיאות.

הופרכה הציפייה שלחץ משפחתי אוהב ותקיף יביא אותו לאקט של ענווה ושל רצון טוב, והוא יפרוש מן המירוץ. ג'ו נאחז בקרנות המזבח בכל כוחו, והשבוע התחיל להאשים ש"האליטות" קושרות קשר נגדו. הוא כולל בהן את "המיליונרים", האנשים התורמים למסע הבחירות של המפלגה.

ביידן. נאחז בקרנות המזבח בכל כוחו / צילום: ap, Evan Vucci
 ביידן. נאחז בקרנות המזבח בכל כוחו / צילום: ap, Evan Vucci

השבוע השתפרו סיכוייה של קמאלה האריס לתפוס את מקומו כמועמד הדמוקרטים. אבל ג'ו מודיע שהוא נשאר, ותערובת של השלמה ושל ייאוש מתפשטת במפלגה. רבים מבכיריה לוחשים מאחורי דלתיים סגורות שהיא עומדת להפסיד לא רק את הבית הלבן אלא גם את הקונגרס וכהונות בכירות במדינות. הכול בגללו.

3שר ההתחלה

מה עושות ממשלות שמאל כשהן עולות לשלטון? קרל מרקס אמר פעם כי כל הסוציאליסטים חוץ ממנו היו 'אוטופיסטים', ורק הוא היה 'מדעי'. ואמנם יש משהו אוטופי בלא־מרקסיסטים. כאשר הסוציאליסטים עלו לשלטון בצרפת, ב־1981, הם התקשו להודות שהמצב הכלכלי נואש, ומינו שר מיוחד ל'תרבות הפנאי'.

ממשלת השמאל הבריטית החדשה מבורכת בתיאבון חקיקה בלתי מוגבל. השבוע נודע כי היא תמנה שר חדש במשרד החינוך לענייני "ההתחלה החדשה הטובה ביותר בחיים". תחום העיסוק של השר סביר בהחלט, עזרה לתינוקות שעתה זה נולדו. הממשלה השמרנית מינתה ב־2018 שרה לענייני בדידות. אלה נושאים הראויים בהחלט לתשומת לב, אם כי אולי לא לשרים מיוחדים. העניין הוא שבבריטניה נספרו בחודש אפריל 125 שרים, אם כי רק 22 ישבו בקבינט.

4קוריאנים קופצים

מועצת העיר של סיאול, בירת דרום קוריאה, גילתה השבוע כי מספר המנסים להתאבד בקפיצה מגשרים על נהר סאן, החוצה את העיר, גדל כמעט פי שלושה בשש השנים האחרונות, ועמד על 1,035. אחוז הגברים המנסים להתאבד עלה מ־67% ל־77%.

זה הביא חבר במועצת העיר לטעון כי התאבדויות הגברים הן תוצאת משקלן הגובר של נשים בחברה הדרום קוריאנית. גברים מתקשים למצוא עבודה, והם מתקשים למצוא נשים שיסכימו להינשא להן, אמר הפוליטיקאי.

דרום קוריאה לוקה זה שנים באחד השיעורים הגבוהים ביותר של התאבדויות בין הארצות העשירות בעולם, אבל נראה שההסבר המגדרי הוא חדש. עכשיו מוצעת חקירה רשמית.

5ללא חיטוי

השתיקה יפה בסין לכל המתכננים לבקר איזשהו צד של המשטר הקומוניסטי. אבל מפעם לפעם ההפרה של האמנה החברתית הלא־כתובה בין השליטים לנשלטים היא כל כך מעוררת פלצות, עד שהחסמים נפרצים.

הפעם מדובר בשערוריית העברתו של שמן בישול במכליות דלק הנושאות כימיקלים רעילים, ללא חיטוי. השימוש הזה הוא כה נפוץ עד שנהג מכלית אחד תיאר אותו כ"סוד גלוי".

בקבוקי שמן לבישול בסופר בבייג'ין. סינים זוכרים שערורייה דומה / צילום: ap, Ng Han Guan
 בקבוקי שמן לבישול בסופר בבייג'ין. סינים זוכרים שערורייה דומה / צילום: ap, Ng Han Guan

במקביל הסיני של טוויטר היו השבוע עשרות אלפי ציוצים נרגזים, שצפו בהם מיליונים. סינים זוכרים שערורייה דומה מלפני 15 שנה ויותר, שבה 300 אלף ילדים חלו ושישה מתו לאחר ששתו אבקת חלב מזוהמת בכימיקלים.

לפי שעה לא ידוע מה עורר את מהומת השבוע, ומה היו התוצאות של עירוב שמן בישול ברעל.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.