לקראת הכרעה: המרוץ לתפקיד יו"ר הבנק הגדול במדינה

ביום חמישי ייבחר יו"ר חדש לבנק לאומי, תפקיד שעליו מתמודדים שלושת הדירקטורים - אתי דויטש, אורי אלון ורם בלינקוב • מה מביא כל אחד מהם לתפקיד, המועמדות של מי הפתיעה את השוק, והאם נראה שוב אישה בצמרת הבנק שבו כיהנו בעבר שתי מנכ"ליות דומיננטיות?

אתי דויטש, רם בלינקוב, אורי אלון. מאיפה יגיע היו''ר החדש? / צילום: רמי זרנגר, תמר מצפי, סיון פרג'
אתי דויטש, רם בלינקוב, אורי אלון. מאיפה יגיע היו''ר החדש? / צילום: רמי זרנגר, תמר מצפי, סיון פרג'

ביום חמישי השבוע תוכרע זהותו של מי שיאייש בשנים הקרובות את אחת המשרות הנחשקות במשק - יו"ר הדירקטוריון של בנק לאומי , הבנק הגדול במערכת הבנקאית מבחינת שווי ורווחים. מדובר בתפקיד המקנה יוקרה וגם כסף (שכר בעלות של יותר מ-3 מיליון שקל בשנה). 

ניתוח | "הכול עובד לטובתם": רווחי הבנקים זינקו, וגם היקף ההלוואות לרכישת דירה
האוצר מנסה להציל את התוכנית השאפתנית ביותר של תקציב 2025

שלושה מועמדים מתוך דירקטוריון הבנק מתמודדים על התפקיד היוקרתי: אתי דויטש, בכירה לשעבר בקבוצת דיסקונט; אורי אלון, לשעבר משנה למנכ"ל ישראכרט; ורם בלינקוב, לשעבר מנכ"ל האוצר, שהצטרף לדירקטוריון לאומי בתחילת אוקטובר האחרון.

דויטש, המשמשת כדירקטורית בלאומי זה יותר משנה, התמודדה אשתקד על תפקיד היו"ר מול ד"ר שמואל (מולי) בן צבי והפסידה. עם זאת בן צבי מונה לתקופה קצרה של פחות משנה ואמור לפרוש כעת, לאחר שהגיע לתקופה המרבית האפשרית לדירקטור בבנק ללא גרעין שליטה (9 שנים).

בדירקטוריון בנק לאומי ישנם 11 דירקטורים, כולל בן צבי, ששמונה מהם יצביעו על זהות היו"ר הבא ביום חמישי. שלושת המועמדים (בלינקוב, אלון ודויטש) מנועים מהשתתפות בהצבעה. מאחר שמדובר בהצבעה פנימית לא ברור מי מהמועמדים זוכה לתמיכה הגדולה ביותר בקרב חברי הדירקטוריון, אך בשוק מנסים בכל זאת להעריך את סיכוייהם.

מדוע בבנקים המוסדיים לא מציעים דירקטורים | עמירם גיל

בזמן שהבנקים הגדולים מצויים בעיצומה של תקופה של בחירת דירקטורים, הגופים המוסדיים משתתפים בתהליך בצורה מוגבלת. המוסדיים אמנם מצביעים כבעלי מניות מרכזיים בבנקים על המועמדים לדירקטוריון, אך אינם יוזמים ומציעים מועמדים מטעמם.

זאת, בשונה מחברות ציבוריות שאינן בנקים, שם קידמו בשנים האחרונות המוסדיים מועמדים רבים לתפקידי דירקטורים.

הסיבה לכך נעוצה ברגולציה של בנק ישראל, לפיה מי שהציע מועמד לדירקטוריון בבנק, ואותו מועמד אכן נבחר ומכהן כדירקטור, ייחשב ל"איש קשור" לבנק. הקשר הזה מוביל להגבלות על עסקאות בין הבנק לבין אותו "איש קשור", כלומר אותו מוסדי שהציע את הדירקטור.

בין היתר, היקף האשראי שיוכל המוסדי לקבל מהבנק יוגבל ל־5% מהון הבנק. בנוסף, כל עסקה בין הבנק לאותו מוסדי בהיקף של למעלה ממיליון שקל תידרש לאישור ועדת הביקורת של הבנק. הבנק אף יידרש לתת גילוי רחב בדוחות השנתיים שלו לגבי העסקאות שערך עם "אנשים קשורים".

המטרה ראויה: להבטיח כי גורמים הקשורים לבנק לא יקבלו ממנו תנאים עודפים בהשוואה ללקוחות אחרים, וכי עסקאות בין צדדים קשורים יוכפפו לכללים מחמירים. אלא, שהתוצאה מונעת מהגופים המנהלים את חסכונות הציבור להשפיע על הרכב הדירקטוריונים בבנקים, כפי שהם עושים בהצלחה בחברות אחרות במשק.

מנכ"ל של גוף מוסדי גדול מציין כי הוועדה למינוי דירקטורים הפועלת בבנק ישראל, מציעה מועמדים - כך שהיעדר המעורבות מצד המוסדיים זוכה לאיזון מסוים. ועדיין, האם לא הגיע הזמן לתיקון הרגולציה?

עו"ד דליה טל, לשעבר היועמ" של דירקטוריון לאומי, סבורה כי ניתן להסתפק באיסור על הדירקטור שמונה בהמלצת הגוף המוסדי להשתתף בהחלטות הנוגעות לאותו מוסדי. הצעות מסוג זה עשויות לסמן את הכיוון להגדלת המעורבות המוסדית בבנקים בעתיד.

מבנק ישראל נמסר בתגובה: "אנו מפעילים את הוראה 312 על כל מי שממנה דירקטור בבנק ושעשוי לקדם עסקאות לטובת הגוף שמינה את הדירקטור. המדיניות זהה כלפי מוסדיים או כל מחזיק אחר במניות .

הוראה 312 נועדה למזער סיכונים מביצוע עסקאות בין "איש קשור" לבין הבנק, ולגרום לכך שעסקאות בין תאגיד בנקאי לבין אנשים קשורים ייעשו בכפוף לכללי ממשל תאגידי ועל פי שיקולים עסקיים ובתנאים שאינם חורגים מתנאים המקובלים לגבי עסקאות דומות עם מי שאינם אנשים קשורים. דוגמה פשוטה לכך היא מקום שבו ישנו בעל שליטה בבנק או שישנו מחזיק במניות שמינה דירקטור מטעמו בבנק (להלן - המחזיק). במקרים אלו, נרצה לוודא כי העסקאות המתנהלות בין בעל השליטה לבין הבנק או בין המחזיק לבין הבנק יתנהלו בתנאי שוק".

מי מכירה בנקים ומי חזק בניהול פיננסים

בלינקוב, המצטרף הטרי לדירקטוריון, מוכר בזכות ניסיונו כמנכ"ל משרד האוצר ועוד קודם הממונה על התקציבים באוצר. כמו כן שימש כמנכ"ל משרד הפנים, ויש לו ניסיון עשיר יחסית בניהול חברות עסקיות. הוא כיהן בעבר כמנכ"ל הראשון של הוט ובהמשך שימש כיו"ר חברת התחבורה הממשלתית נת"ע. בלינקוב מכיר פחות את אופן עבודתו של הבנק אך מביא עימו ניסיון ניהולי עשיר, והיותו מנהל מוערך בקרב בכירי המשק עשוי לשחק לטובתו.

אורי אלון, המועמד הפחות מוכר מבין השלושה, כיהן בעברו בתפקיד משנה למנכ"ל חברת כרטיסי האשראי ישראכרט, ועוד קודם לכן כמנכ"ל חברת התיירות גוליבר. המועמדות של אלון הפתיעה רבים, שכן לא חשבו שיתמודד על התפקיד כשנה לאחר שנבחר לדירקטוריון לאומי.

ניסיונו בישראכרט עשוי לפעול לטובתו, כמי שצבר ידע רלוונטי בתחום שקרוב לבנקאות. עם זאת, תפקידי הניהול שלו לא כוללים עמידה בראש גוף עסקי גדול במשק, מה שעשוי להטות את הכף כנגד הבחירה בו בין שיקולי ההצבעה של חבריו הדירקטורים.
דויטש, שכאמור כבר התמודדה על התפקיד, שימשה בעבר כחברת הנהלה בבנק דיסקונט במשך מעל לעשור ומביאה ידע "קלאסי" בתחומי הבנקאות, כולל תפקידי יו"ר בחברות מובילות של קבוצת דיסקונט - בנק מרכנתיל וחברת כרטיסי האשראי כאל. ניהול הדירקטוריון הוא עניין סבוך למדי, ועצם העובדה שדויטש שימשה בתפקידי מפתח כאלה בעבר, עשויה לסייע לה.

ככל שהדירקטוריון יכריע לטובת דויטש, הרי שהיא תהפוך לאישה היחידה שתכהן כיושבת ראש בנק. כידוע, אין כיום מנכ"לית באף אחד מהבנקים, מאז עזבה סמדר ברבר צדיק את תפקידה כמנכ"לית הבינלאומי במאי אשתקד. ייתכן שמינוי סימבולי של אישה לתפקיד מפתח בלאומי (בנק בו כיהנו בעבר שתי מנכ"ליות - גליה מאור ורקפת רוסק עמינח) יגדיל את סיכוייה של דויטש.

אתגרים לא פשוטים, משכורת לא מזהירה

כאמור מדובר במשרה יוקרתית ונחשקת, של עמידה בראשות הבנק הגדול במערכת, המתנהל ללא גרעין שליטה. גם השכר לא רע: בשנת 2022 עמדה עלות שכרו של היו"ר דאז, סאמר חאג' יחיא, על 3.5 מיליון שקל. שכרם של בכירי הבנקים כפוף למגבלת חוק שכר הבכירים, כך שההיקף לא צפוי להשתנות מהותית עבור היו"ר הבא של הבנק.

היו"ר הבא או הבאה של בנק לאומי צפוי להתמודד עם תקופה מאתגרת לענף. לאחר רווחי שיא במהלך השנה הנוכחית, הרבה בזכות הריבית הגבוהה והאינפלציה, ההערכות הן שהמערכת הבנקאית תתקשה להציג תוצאות דומות בשנה הבאה. ככל שהמלחמה תדעך, צופים במערכת הבנקאית כי סיכוני האשראי יגברו, לנוכח ירידה בתמיכה הממשלתית למפונים ולעסקים שנפגעו בצפון ובדרום.

לכן, יהיה על הדירקטוריון לנווט בקפדנות רבה יותר את המהלכים העסקיים בשנה הבאה, כולל תשומת לב מיוחדת לאשראי לתחום הנדל"ן. לצד זאת, צפויים לבנקים אתגרים נוספים מצד משרד האוצר, שם מתכוונים להמשיך להטיל גם בשנת 2026 את המס המיוחד על רווחי הבנקים, עניין שהללו קיוו שיירד מעל הפרק.