כרטיסי הטיסה לארה"ב לא יוזלו בקרוב, אבל התחזקות השקל יכולה לחסוך לכם כסף

הסיכוי להרחבת היצע הטיסות לארה"ב הולך וקטן, חברות התעופה האמריקאיות אפילו לא מראות סימני חזרה לארץ, וגם אלה שיחזרו רחוקות מלהוריד את המחירים • וגם: התחזקות השקל היא הזדמנות עבור מי שרוצה להזמין חופשה • חדשות התעופה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דני שדה, Shutterstock
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דני שדה, Shutterstock

הסיכוי להרחבת היצע הטיסות לארה"ב הולך וקטן

לאחר דיון סוער שהתקיים הבוקר (ב') בוועדת הכלכלה, נראה כי הסיכוי להרחבת היצע הטיסות לארה"ב קטן מתמיד. בקושי עבר חודש מאז שיו"ר רשות התעופה האזרחית (רת"א), שמואל זכאי, הודיע על משא-ומתן שמשרד התחבורה מקיים עם חברות התעופה הישראליות ישראייר וארקיע להפעלת מטוסים חכורים לארה"ב. החברה המרכזית שהייתה על הפרק הייתה ישראייר, שהתנתה את הפעלת הטיסות לארה"ב בתיקון חוק שירותי תעופה. החברה תכננה להפעיל טיסות חכורות לארה"ב ובכך להוסיף 15 אלף מושבים מדי חודש לטיסות לניו יורק, יעד שהביקושים אליו גבוהים מההיצע. 

"ההחלטה הנוכחית שומטת את הקרקע מתחת לתוכנית העסקית של ישראייר. זה לא ירד לגמרי מהפרק, אבל זה מגדיל משמעותית את הסיכונים כשמדובר באירועי קיצון", ציין מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, בפני גלובס. 

סערה בדיון לתיקון חוק התעופה: החברות הזרות לא יחזרו גם בקיץ?
הסוכריה שחברות התעופה הזרות דורשות כדי לחזור לארץ - והמחיר שישלם הצרכן
חברת התעופה החיפאית מגיעה לעיר. אלה הקווים החדשים שתפעיל

כיום, אל על היא החברה היחידה שמפעילה טיסות בקווים לצפון אמריקה, לאחר שדלתא האריכה את תוקף הביטולים עד מרץ 2025, אמריקן איירליינס ויונייטד הודיעו כי לא ישובו עד הודעה חדשה, ואמריקן הסירה את הטיסות לישראל ממערכת ההזמנות עד ספטמבר.

לפי נתוני רשות שדות התעופה, כ-11% מהנוסעים בנתב"ג טסו לארה"ב עם חברת אל על בחודש נובמבר האחרון. חברות אירופיות כגון אייר פראנס וקבוצת לופטהנזה, שמשמשות לטיסות המשך לארה"ב, המשיכו להאריך את ביטולי הטיסות גם לאחר שנכנסה לתוקף הפסקת האש בצפון. גם חברת ITA האיטלקית, שמאפשרת קונקשנים נוחים לארה"ב, הודיעה הבוקר כי תאריך את השעיית הטיסות לישראל עד סוף ינואר.

בענף מתגבר החשש שחברות התעופה האמריקאיות ימשיכו להאריך את ביטולי הטיסות, אולם כניסתו של דונלד טראמפ לבית הלבן עשויה לשנות את התמונה. נכון להיום חברת התעופה דלתא צפויה לשוב לישראל בחודש אפריל הקרוב, וחזרתה יכולה להיות בשורה משמעותית לטסים לארה"ב.

עם זאת, נראה כי אין בשורה באשר למחירים. בדקנו מה המחירים לטיסות לניו יורק ב-3 תאריכים אקראיים לאחר חזרתה הצפויה של דלתא, החברה האמריקאית היחידה שנקבה בתאריך חזרה.

נראה כי גם הצטרפותה של דלתא רחוקה מלתת מענה מספק לביקושים האדירים לטיסות לניו יורק ולספק אלטרנטיבה למחירים הגבוהים של אל על. על כך ניתן ללמוד ממחירי הכרטיסים, שמשקפים את ההיצע והביקוש גם עבור המזמינים היום - מספר חודשים לפני.

כך למשל, כרטיס טיסה הלוך ושוב בסוף חודש אפריל יעלה 1,112 דולר בדלתא, לעומת אל על באותם התאריכים עם 1,449 דולר. לעומת זאת, בתאריך אקראי שבדקנו בתחילת חודש מאי, עלות טיסה הלוך ושוב בדלתא תעמוד על 1,462 דולר, לעומת 1,364 דולר באל על. בדקנו גם תאריך באמצע יוני, בו מחירי הכרטיסים של דלתא יעמדו על 1,732 דולר, לעומת אל על עם 1,424 דולר.

השוואת מחירי טיסות באל על ודלתא - ניו יורק JFK

15-29.4

דלתא: 1,112 דולר
אל על: 1,449 דולר

4-18.5

דלתא: 1,462 דולר
אל על: 1,364 דולר

8-22.6
דלתא: 1732 דולר
אל על: 1424 דולר

לקראת עלייה בביקושים לטוס: התחזקות השקל יכולה לחסוך הרבה לטסים

מאז הפסקת האש בצפון, השקל רשם עלייה חדה בערכו - התחזקות של 5.3% מול הדולר בחודש האחרון, שמביאה אותו לשיא של עשרה חודשים.

עבור צרכנים ישראלים, התחזקות השקל מתורגמת ישירות לחיסכון משמעותי בעלויות החופשות לחו"ל, ממחירי הטיסות ועד לעלויות השהות במלונות.

חני סובול, מנכ"לית דיזנהאוז גרופ, מסבירה כי מדובר בהזדמנות משמעותית. "התחזקות השקל אל מול הדולר הביאה את השקל לשיא בסוף השבוע האחרון. שער החליפין הנמוך מייצר הזדמנות עבור ישראלים להזמין נופשים לחו"ל במחירים אטרקטיביים יותר".

לפי נתוני דיזנהאוז גרופ, העלייה בביקושים בשבועיים האחרונים היא סביב 15% בהשוואה לאוקטובר ומחצית נובמבר השנה. "אנחנו מעריכים שהיא תתחזק לקראת אמצע וסוף דצמבר", אומרת סובול.

לפי נתוני אופיר טורס, ניתן לחסוך כעת במחירי החופשות בכ-8%. יוני וקסמן, המשנה ליו"ר אופיר טורס, מדגיש כי המצב מאפשר לחסוך אלפי שקלים. "עם צניחת האירו לעומת השקל, נוצרו פערי מחירים משמעותיים בחופשות הסקי. למשפחה של ארבעה נפשות, למשל, ניתן לחסוך 1,500-3,000 שקל - פערים שהופכים את החופשה לאטרקטיבית יותר".

סימן עובדיה, מנכ"ל קרוז תור, מציין כי למרות זאת, לא נרשמה עלייה משמעותית במספר ההזמנות. "ייתכן כי הדבר נובע משיקולים רחבים יותר המשפיעים על החלטות הצרכנים, כמו המצב הביטחוני, אי-ודאות כלכלית או שינויים בהרגלי הצריכה שלאחר הקורונה. אם מגמת התחזקות השקל תימשך, יש סיכוי טוב שנראה עלייה בביקוש לחופשות בחו"ל, במיוחד בקרב קהלים שדחו את נסיעותיהם מסיבות תקציביות או ביטחוניות, לצד חיזוק העניין ביעדים רחוקים שתמיד נחשבו ליקרים". 

עוד 3 דברים שקרו בענף:

● חברת התעופה אג'יאן צפויה לשוב מחר לישראל. 
● חברת התעופה ITA האיטלקית הודיעה על הארכת השעיית הטיסות לישראל עד סוף ינואר. 
● נוסע בטיסת פנים של חברת התעופה וולאריס במקסיקו ניסה לחטוף את המטוס לארה"ב: ניסה להסיט את המטוס בכוח ולהטיס אותו לארה"ב- ונכשל.