מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר? ב־2024 כבר לא בדיוק את אותם הדברים, גם אם עדיין לאט. 60% ניגשים למכשיר הנייד שלהם עוד לפני צחצוח השיניים. 52% מתחילים את היום קודם כל עם וואטסאפ, 12% מתעדכנים באתרי חדשות, ו־8% מתחילים עם האינסטגרם. יתר האפליקציות הרבה פחות משמעותיות בשעות הערות הראשונות.
● אין לכם מקום בסמארטפון או במייל? כך תפנו שטח אחסון
● הסמארטפונים שלא עולים יותר מאלף שקל, ולמי הם מתאימים
הנתונים הללו הם חלק מסקר חדש שיזמה חברת פרטנר ובוצע על־ידי מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה. הסקר כולל מדגם ארצי ומייצג של 4,524 משתתפים, שהשיבו על כ־140 שאלות על הקשר בינם לבין המכשיר הסלולרי שלהם. עולה כי ממנו כי מדובר בקשר חזק, כמעט בלי ניתן להתרה, למרות שרבים היו רוצים להפחית את כמות ועוצמת השימוש.
מדובר בתמונת מצב רחבה של הרגלי הצריכה והשימוש בטלפון הנייד, בשורה של פרמטרים ופילוחים. נקודת המוצא היא של־98% מהישראלים יש טלפון נייד. לפי הסקר, כ־44% הם בעלי מכשיר גלקסי, 32% מחזיקים אייפון, 12% בוחרים במכשירים של החברה הסינית שיאומי, ו־10% בחרו מותגים אחרים. כמעט מחצית מהישראלים (45%) מחליפים טלפון כל שנתיים עד שלוש שנים.

אייפון מול גלקסי
בחלוקה לפי גיל, המבוגרים מעדיפים יותר גלקסי, בעוד הצעירים מעדיפים יותר אייפון. בגלקסי אין כמעט הבדל בין גברים לנשים, בעוד שבאייפון הוא בולט יותר: ל־37% מהנשים יש אייפון, לעומת 26% מהגברים.
חמשת הפרמטרים החשובים ביותר בבחירת מכשיר נייד הם המחיר, קיבולת הסוללה, נפח האחסון, איכות המצלמה ועמידות לאורך זמן. שיקולים כמו יוקרה או מדינת הייצור כמעט שאינם רלוונטיים. לבעלי אנדרואיד, התכונה החשובה ביותר היא המחיר, ולבעלי האייפון - איכות הצילום.
האפליקציה המובילה, ללא עוררין, היא וואטסאפ. על השאלה אם היית צריך לבחור רק אפליקציה אחת שתהיה בטלפון שלך, 54% בחרו בה, כאשר במקום השני עם 8% בלבד נמצאת ווייז (אם כי יותר ממחצית הישראלים לא יתחילו נהיגה בלעדיה, גם כשהם מכירים את הדרך למחוז חפצם).
אחריהן ברשימה מופיעות אינסטגרם, יוטיוב וג'ימייל - כלומר שלוש אפליקציות של גוגל ושתיים של פייסבוק. הדומיננטיות הזו נשמרת מהבוקר עד הלילה: לשאלה מה האפליקציה האחרונה שבה אתה משתמש לפני השינה, השיבו 23% וואטסאפ, 14% אינסטגרם ו־11% פייסבוק. תדירות השימוש בוואטסאפ מתגברת עם העלייה בגיל.
מחצית מהישראלים פעילים בעד 10 קבוצות, 9% פעילים ביותר מ־30 קבוצות. בכל מקרה, הרוב (75%) מעבירים את הקבוצות למצב "השתק", מעין דרך ליישב את הדיסוננס בין הצורך להיות מעודכן לצורך בשלווה יחסית. מחצית מהישראלים פתחו קבוצה עם עצמם, מעין כלי לתזכורות אישיות ולשמירת מידע מועדף.
עבור רבים, הטלפון הנייד משמש לא רק ככלי עבודה אלא ככלי עזר לניהול החיים האישיים. במובן הזה, האפליקציות שתדירות השימוש בהן היא הגבוהה ביותר - פעם ביום ומעלה - מגיעות מתחומי הניווט, בנקים, צפייה בווידאו, האזנה למוזיקה ותשלום בטאצ'. קניות הן רק במקום התשיעי, והזמנת מזון במקום ה־11.
60% אומרים כי הם משחקים בטלפון הנייד, ו־43% אומרים כי הם עושים זאת בתדירות יומית - ועל כן לא פלא שמדובר בערוץ פרסום שנמצא במגמת עלייה. 26% הוציאו השנה כסף על משחקים במובייל: 255 שקל בממוצע למבוגרים ו־160 שקל לבני נוער.
הרשת החברתית המועדפת על בני 35 ומעלה היא פייסבוק, בני 18־24 יעדיפו אינסטגרם, ובני הנוער מעדיפים את יוטיוב (ולא טיקטוק). בכל הנוגע לאופי השימוש ברשתות החברתיות, 77% צופים בתכנים של חברים, 52% צורכים תוכן של אושיות רשת ומשפיענים (ורובם רכשו לפחות מוצר אחד שמשפיען המליץ עליו), ורק 19% משתפים מהנעשה בחייהם (בעיקר סטורי ופוסטים). עם זאת, אחד מתוך 4 ישראלים נהנה יותר בחופשה בחו"ל כשהוא משתף אותה ברשתות החברתיות.
עד כמה באמת הישראלים מעדיפים שהטלפון לא ימלא את ייעודו המקורי - שיחות? לפי הסקר, מחצית מהישראלים מעדיפים לשלוח הודעה, ורק 32% יבחרו בשיחת טלפון, כאשר ההעדפה לשיחה עולה בגילאים מבוגרים יותר.
תלות עמוקה
המסקנה העיקרית שעולה מהדוח, שהוביל סמנכ"ל השיווק והתוכן של פרטנר אסף אביב, היא שהתלות של הישראלים בטלפון הנייד שלהם עמוקה מתמיד. גברים משתמשים בו 5 שעות ביום בממוצע, ונשים כ־6 שעות. 70% מתעסקים בנייד בזמן שהם צופים בטלוויזיה, ויותר ממחצית מהישראלים חשים תחושת לחץ עוד לפני שקיבולת הסוללה ירדה ל־20%.
אם היה צריך לוותר על דבר אחד בחיים, 48% לא היו מוכנים לוותר על הטלפון הנייד, בעוד רק 13% לא היו מוותרים על מכונת הכביסה, 11% על הקפה, 10% על מתוקים, ו־6% על טלוויזיה. 54% טוענים כי לא יוכלו לשרוד יום שלם ללא הנייד, ו־60% טוענים כי ירכשו מכשיר חדש תוך 24 שעות אם יאבדו את המכשיר שלהם.
עם זאת, אחד מכל ארבעה ישראלים שאינם שומרי שבת מצמצם את זמן הסלולר בסופי שבוע, בעיקר כדי להקדיש את הזמן למשפחה - כך שעבור מנהלי השיווק ואנשי הסושיאל, מדובר ככל הנראה בזמן פחות מומלץ להצעות רכישה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.