חברת התעופה שחוזרת היום, החברה שתיתן הטבה למילואימניקים והחוק הקריטי שיעלה להצבעה

מאז הפסקת האש, שבע חברות תעופה הודיעו על חזרה לישראל, ושבע חברות הודיעו על הארכת הביטולים • בשבוע הבא יעלה להצבעה חוק טיבי, לאחר קיפאון של שבועות • וגם: באל על החליטו לצ'פר את המילואימניקים, וזאת ההטבה שהם מציעים • חדשות התעופה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דני שדה, Shutterstock
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דני שדה, Shutterstock

חברת התעופה הבולגרית בולגריה אייר שבה היום (ה') לישראל, לאחר חודשים שבהם לא פעלה בנתב"ג. החברה חזרה עם שתי טיסות שבועיות בקו תל אביב-סופיה. בפברואר החברה תעלה את התדירות לשלוש טיסות שבועיות.

בכך, החברה הבולגרית מצטרפת לעוד 6 חברות תעופה שהודיעו כי ישיבו את הטיסות לישראל מאז שנכנסה לתוקף הפסקת האש בצפון, ובהן וויזאייר, אג'יאן, אזרבייג'ן איירליינס, אייר סיישל, אייר אירופה ולוט. 

במטה ההייטק טוענים שהטיסות לניו יורק יוצאות לדרך: יש מטוס, אבל מי יפעיל אותו?
האם כדאי להמריא לקפריסין מחיפה או מתל אביב, וכמה עולה חופשה בדמשק

חזרתן של חברות התעופה היא בשורה חשובה לענף, אך היא רחוקה מלהספיק בכדי לתת מענה לביקושים האדירים. וויזאייר למשל, ששבה בשבוע שעבר, החזירה את הטיסות ללרנקה בלבד. מהחברה נמסר כי יתווספו יעדים נוספים החל מ-15 בינואר, אולם היא עדיין לא תתקרב להיקף הפעילות המלא.

אג'יאן תחזיר פעילות לאתונה וללרנקה בלבד, בשונה מהימים שקדמו להפסקת הטיסות, אז החברה הפעילה טיסות ליעדים נוספים, בעיקר באיי יוון.

שאר החברות שהודיעו על חזרה - רובן מפעילות מספר קטן יחסית של טיסות וליעדים בודדים, בעוד חברות שמפעילות טיסות ליעדים המבוקשים במערב אירופה או בארה"ב, עדיין לא מראות סימני חזרה.

לעומת 7 החברות שהודיעו על חזרה, יש 7 חברות נוספות שהפסקת האש לא הצליחה להחזיר לארץ, ובהן אייר אינדייה, KLM, לופטהנזה, אייר בלטיק, קרואטיה איירליינס, ITA ואיבריה.

לאחר קיפאון של שבועות: חוק טיבי יעלה להצבעה

במהלך החודשים האחרונים עלתה לדיון מספר פעמים הצעה לתיקון חוק שירותי תעופה (המכונה "חוק טיבי" על שם ח"כ אחמד טיבי), שמטרתו להשהות חלק מהזכויות הצרכניות המובטחות בחוק, ובפרט את חובת תשלום הפיצויים במקרה של ביטול טיסה. הרעיון מאחורי התיקון היה לתמרץ את חזרתן של חברות התעופה הזרות לפעול בישראל, במיוחד לאור המחסור בהיצע הטיסות מאז תחילת המלחמה.

הדיון האחרון, שהתקיים בוועדת הכלכלה בתחילת דצמבר, הסתיים בצורה דרמטית, כאשר יו"ר הוועדה, ח"כ דוד ביטן, פוצץ את הישיבה והודיע כי התיקון לא יעלה להצבעה. ביטן טען כי הצעת החוק עלולה לפגוע בצרכנים, וכי חברות התעופה לא הציגו תוכנית אמיתית שמעידה על כוונתן לשוב לפעול בישראל.

במהלך הדיון עלו גם מחלוקות בנוגע לשאלה אם הממשלה צריכה לממן הקלות נוספות לחברות התעופה, כמו סבסוד אגרות או הפחתת עלויות מסי נמל בנתב"ג.

הדיון הסתיים ללא החלטה מעשית, ובכך למעשה הרחיק את חברות התעופה הזרות שתלו תקווה בתיקון החוק כדי לשוב לפעילות בישראל. אי-קבלת ההחלטות השפיעה גם על חברות תעופה ישראליות, בהן ישראייר, שתכננו להתחיל להפעיל טיסות לניו יורק בכפוף לתיקון החוק.

בחברות התעופה הזרות פעלו מאחורי הקלעים על-מנת לקדם את החוק, שמחד יסייע להגדיל את היצע הטיסות, ומאידך יפגע בזכויות הצרכניות של הנוסעים כיום.

ריינאייר, למשל, שלחה מכתב ליו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן, בדרישה לפתוח מחדש את טרמינל 1 בנתב"ג, אותו היא מגדירה כקריטי להפעלת טיסות לואו קוסט במחירים נגישים. במכתב ששלחה החברה, נמתחה ביקורת על החלטת רשות שדות התעופה לסגור את טרמינל 1 ולהעביר את הפעילות לטרמינל 3, שבו נגבות אגרות גבוהות יותר בכ-20 דולר לנוסע. לטענת ריינאייר, מצב זה פוגע במודל הכלכלי שלה ומקשה על חידוש פעילותה בישראל, ויאלץ אותה לגבות יותר מהנוסעים.

כעת, לאחר שבועות שבהם הנושא נותר תקוע, הוחלט כי תיקון החוק יעלה להצבעה מחדש ב-1 בדצמבר 2025.

אל על מציעה: נקודות מועדון למשרתי המילואים

אל על הכריזה על יוזמה חדשה להוקרת משרתי צה"ל במילואים, במסגרתה תעניק 100 נקודות מועדון הנוסע המתמיד על כל יום מילואים שביצעו מאז 7 באוקטובר 2023. הנקודות ניתנות למימוש למגוון הטבות, כולל רכישת כרטיסי טיסה, שדרוג למחלקות יוקרה, רכישת מוצרים בדיוטי פרי או באתר ה-FLY STORE (חנות מקוונת לחברי מועדון הנוסע המתמיד). ההטבה נועדה למשרתי מילואים ששירתו לפחות 100 ימים במצטבר מאז תחילת הלחימה.

כדי להיות זכאים להטבה, על המילואימניקים להצטרף למועדון הנוסע המתמיד של אל על, אם לא עשו זאת קודם. ההרשמה להטבה תיפתח באתר אל על ב-29 בדצמבר 2024 בשעה 19:30 ותימשך עד 15 בינואר 2025 או עד גמר המלאי (25 אלף נרשמים).

למה כאי לשים לב? רק משרתי מילואים ששירתו לפחות 100 ימים במצטבר מאז 7 באוקטובר 2023 זכאים לנקודות. ימי מילואים שקדמו לתאריך זה אינם נחשבים. ההרשמה תהיה פתוחה עד 15 בינואר 2025 או עד ש-25 אלף זכאים יירשמו להטבה, לפי המוקדם מביניהם.

הנקודות יוענקו רק לחברי מועדון הנוסע המתמיד, אליו ניתן להצטרף ללא עלות. ההטבה מתמקדת בצבירת נקודות, אך המימוש עצמו תלוי בזמינות. חלק מהיעדים, במיוחד בעונות שיא, עשויים להיות קשים יותר להשגה באמצעות כרטיסי בונוס.