חג החנוכה "הציל" את השבוע החולף מירידה חדה במחזור העסקאות

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל • נתוני הפניקס גמא מצביעים על ניצול מבצעים לקראת עליית המע"מ והעלאות המחירים

קניות / צילום: איל יצהר
קניות / צילום: איל יצהר

בקרוב ייאלצו הישראלים להתמודד עם עליית המע"מ לצד העלאות מחירים רבות שייכנסו לתוקף, ונראה כי הצרכנים כבר נערכים לצמצום בהכנסה הפנויה ושומרים על איפוק מסוים - למרות המבצעים המאסיביים של סוף השנה. וכך, בשבוע החולף לא חל כמעט שינוי בהיקף הקניות לעומת השבוע הקודם - כפי שעולה מנתוני מדד פניקס גמא השבועי, הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל. 

חובת סימון המחירים עוד לא בוטלה, אך חלק מרשתות השיווק כבר ויתרו על המדבקות
היום שבו המוכרים בחנויות יהפכו למשפיעני רשת כבר לא רחוק

למעשה, השבוע נחלק לשני חלקים: בימים הראשונים נרשמו ירידות משמעותיות, ועם בוא חג החנוכה נרשמו עליות. כך נוצר איזון, שבסיכום שבועי יוצר סטגנציה.

לשם המחשה, בענף החשמל והאלקטרוניקה ירד המחזור בתחילת השבוע ב-13%, בעוד שהחל מחג החנוכה הוא עלה ב-14%. בענף המחשבים והסלולר נרשמה ירידה של 4% בתחילת השבוע, ואז נרשמה עלייה של 4% מתחילת החג. 

ענף התיירות והנסיעות התנהג בצורה שונה: בתחילת השבוע נרשמה עלייה של 3% במספר הקניות, בעוד שגובה הקנייה הממוצע ירד ב-4%, ועל כן המחזור ירד ב-1%. את העלייה בכמות העסקאות ניתן לשייך לחופשות החג והכריסמס שהציבור רכש בדקה ה-90. בסוף השבוע הענף רשם ירידה של 13% במחזור, שנבעה מירידה של 7% במספר העסקאות בכרטיסי אשראי.

"חופשת החג וצמצום ההכנסה הפנויה הצפויה הביאו את הציבור לרכוש בצורה חכמה ולנצל את המבצעים בעיקר בענפי החשמל והאלקטרוניקה והמחשבים והסלולר, בהם עליית המע"מ הצפויה היא משמעותית", אומר נדב לחמני, מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא. "מעניין יהיה לראות כיצד תסתיים שנת 2024, והאם חגיגות הסילבסטר וה'נובי גוד' ישפיעו על מחזורי הקניות במשק".