ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, נגד הקמת חניון חנה וסע במחלף מורשה. "גוזרים על אלפי נוסעים לעבור ליד פיל לבן שייזכר לדראון עולם כדוגמה לשימוש לא אחראי ולא מקצועי בכספי ציבור בתקופה מאתגרת", כתב ראש עיריית תל אביב במכתב חריף ששלח השבוע לשרת התחבורה מירי רגב.
● 8 שקלים לכיוון: מחיר הנסיעה ברכבת הקלה בתל אביב ובירושלים עולה
● הסיבה התמוהה במיוחד שעומדת לסבך את הפרויקט הגדול בישראל
חניון מורשה הוא אחד מחניוני החנה וסע שיוקמו במסגרת פרויקט הנתיבים המהירים בכניסה לגוש דן, שעלותו הכוללת היא 5 מיליארד שקל. מהחניונים שיוקמו במטרופולין ייצאו שאטלים בדומה לחניון שפירים שמתחבר לנתיב המהיר בכניסה למטרופולין על כביש 1. הנתיבים יפעלו מראשון לציון ועד גלילות וכן בהמשך לאורך כביש 5, ומהם ייסעו שאטלים למרכזי האוכלוסייה. חניונים אלה יחילו כ־15 אלף מקומות חניה.
השלב הראשון של הפרויקט ממחלף שפיים למחלף חולות ייפתח השנה ויושלם בעוד כמה שנים, זאת מתוך תפיסה שלא ניתן לספק תחבורה ציבורית איכותית באזורים פרבריים, ולכן מטרתו היא להשאיר את הנוסעים ברכב פרטי עד לחניון, ומשם ייצאו שאטלים חינמיים שתספק המדינה.
צניחה של 4,000 חניות
אלא שחולדאי הביע התנגדות נחרצת לפרויקט בכללותו ובפרט לחניון הענק שצפוי לקום במחלף מורשה. במכתב ששלח השבוע לשרה רגב, לחשב הכללי במשרד האוצר יהלי רוטנברג ולשר הפנים משה ארבל, כתב חולדאי כי "מדובר בפרויקט שמתנוסס מעליו דגל שחור, ויש לעצור אותו. הוא מקודם מכוח האינרציה, והנחות העבודה שמצדיקות אותו משתנות בניסיון להציל אותו בכל מחיר". ראש העיר התייחס לכך שמספר מקומות החניה בחניון צנח מ־7,000 ל־3,000.

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו / צילום: שלומי יוסף
במכתב ארוך שטח חולדאי את טענותיו והדגים כי בחניון שפירים שכבר קיים היום ישנה ירידה של 34% במספר המשתמשים מאז הפעלת הקו המהיר של הרכבת לירושלים. "בהיעדר בחינה תחבורתית מקיפה של השפעות חניון שפירים, היקף הרכבים הפרטיים שנחסכים מרשת הכבישים עומד על 1,000 רכבים ביום בלבד, בעוד שבכבישי האיילון נוסעים ביום בממוצע כמעט מיליון רכבים. מדובר בטיפה בים".
לטענתו, החניונים שכן עובדים הם אלה שצמודים לתחנות הרכבת, אך הם מכילים רק מאות חניות, ו"אין תקדים בעולם לחניון בודד בסדר גודל המתוכנן במורשה, ואין מערכת דומה לזו בעולם".
גם בבדיקות של משרד התחבורה נמצא כי בעוד שהחניון שיוקם במחלף קסם, על־פי התוכנית, זכה לציון גבוה בחמישייה הראשונה, חניון מורשה דורג רק במקום ה־33. מדובר בדירוג שבוחן קריטריונים שונים של התאמת חניוני חנה וסע לנתיבים מהירים. המיקום לא אטרקטיבי לטענת העירייה, משום שהוא נמצא בתוך טבעת הגודש: "הפקק בכביש 4 מתחיל היום צפונית לצומת רעננה ובכביש 5 בסמוך לקסם, כך שההגעה לחניון ברכב פרטי מערי השרון הסמוכות, כגון כפר סבא או רעננה, תארך מעל ל־40 דקות ותפקוק עוד יותר את היציאות מהערים הסובלות מגודש חריף בשעות העומס".
לעומת זאת, בעיריית תל אביב טוענים כי הפתרון לערי השרון הוא תחבורה ציבורית. בשנה הבאה יסיים משרד התחבורה את ציר ההעדפה לתחבורה ציבורית מצומת רעננה, דרך כביש 4, 5, מחלף גלילות וכביש 20 ועד מרכז תל אביב - באופן שיקצר את זמן הנסיעה מערי השרון לתל אביב ל־20 דקות לעומת 45 דקות היום.
ההשקעה מול הנזק
חולדאי גם יוצא נגד שיטת השאטלים וטוען כי היא תביא לפגיעה בתחבורה הציבורית. "הפעלתם מחניון חינמי שאינו נגיש למי שאין ברשותו רכב יתחרה בתחבורה הציבורית הסדירה. למשל ייצור שירות מתחרה שדורש נהגים ויכול להציע שכר ותנאי עבודה נוחים יותר, דבר שיפגע ביכולת מפעילות התחבורה הציבורית לגייס נהגים.
"כמו כן, שירות השאטלים יתחרה בנתיבי העדפה עם השירות הסדיר. בצירים הראשיים בתל אביב־יפו מספר האוטובוסים כה גבוה, שאפילו שני נת"צים לכיוון לא מספיקים. האוטובוסים הבינעירוניים מעכבים אחד את השני, בעוד הנוסעים נאלצים לסבול מאי־עצירה בתחנות. הוספת שירות מקביל יעצים את התופעה וידרדר את התחבורה הציבורית בכך שיתחרה על אותם משאבים מוגבלים, נתיבי הנסיעה, התחנות לאורכם, הנהגים שבמחסור, התקציב המוגבל והכי חשוב - הנוסעים.
"גם אם חניון מורשה יתמלא, הוא יצמצם כ־0.2% מהיקף התנועה, מספר זניח ביחס להשקעה הציבורית ולנזק. הנתונים מקבלים תוקף כשיש חלופה טובה וזולה יותר - תגבור התחבורה הציבורית על גבי תשתית מצומת רעננה ועד לב תל אביב־יפו. חניון חנה וסע לא רק שלא מעודד תחבורה ציבורית, אלא יכריח את תושבי הערים בסביבה לצאת עם רכב פרטי מהבית".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.