הבוקר (שני) בעיצומם של דוחות כספיים של חברות מעניינות בשוק, הלקוחות לא היו יכולים לבצע פעולות במערכות המסחר (ספארק) של מיטב טרייד ושל אי.בי.אי טרייד, וזאת בשל תקלה אצל חברת FMR, שמספקת את מערכות המסחר לחברי הבורסה לני"ע, כמו שירותי תפעול והבק־אופיס. בניגוד לשתי אלה, מערכת המסחר של אקסלנס טרייד המשיכה לעבוד כרגיל.
● השנה הכי גרועה של הדולר מאז 2008: אלו הסיבות
● בדיקת גלובס | לקראת הסתערות חברות הבנייה על הבורסה: אילו הנפקות הכי השתלמו?
סוחרים בשוק הביעו תרעומת על הבעיות וטענו כי כדי לבצע את הפעולות הם היו צריכים להתקשר לחדרי המסחר ולחכות זמן רב למענה, חלקם התייאשו בדרך. אנשים שניסו לפנות למיטב טרייד למשל התלוננו שלא זכו למענה טלפוני וכי באי.בי.אי טרייד רק שלחו הודעות עדכון.
30% מנפח המסחר היומי בבורסה עובר דרך מערכות FMR
חברת FMR שייכת לבעלי סלייס (SLICE), משפחות גולדברג וטוקטלי, שמחזיקות כל אחת ב-50% מהחברה. המערכת של FMR הפכה לדומיננטית מאוד - בחברה התגאו בכך ש-30% מנפח המסחר היומי בבורסה עובר במערכות שלה, ובעבר פרופ' דיוויד גילה, הממונה על ההגבלים העסקיים (רשות התחרות כיום), אף ניסה להכריז עליה כמונופול. כזכור, בפרשת סלייס נעלמו כספי חוסכים בהיקף של מאות מיליוני שקלים, והיא נחשבת לאחת הפרשיות החמורות בתולדות שוק ההון בישראל.
מיטב טרייד היא חבר הבורסה שאינו בנק הגדול ביותר, עם נתח שוק של כ-7%, יותר מ-82 אלף חשבונות נכון לסוף הרבעון השלישי של השנה. בחברה מעריכים שכ-9% ממחזור המסחר בבורסה מתנהל דרכם. עם זאת, החלק הארי של המשקיעים מתנהל דרך הבנקים.
ממיטב טרייד נמסר בתגובה: "בעקבות תקלת תקשורת במערכת חיצונית אצל ספק התוכנה, אירעו בעיות התחברות בחלק ממערכות המסחר בחברה, למשך זמן קצר. חדרי המסחר ושירות הלקוחות היו זמינים עבור הלקוחות להעברת הוראות מסחר. התקלה סודרה והמערכות שבו לפעולה".
בהודעה ללקוחות כתבה אי.בי.אי טרייד כי "SPARK, מערכת ניהול חשבון והמסחר בישראל חזרה לפעילות תקינה. אנו מתנצלים על אי הנוחות ומודים על הסבלנות".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.