הממונה על התחרות תטיל על שופרסל קנס בהיקף 8 מיליון שקל

הממונה על התחרות הודיעה לשופרסל על כוונתה להטיל עליה עיצום כספי בסך של כ-8 מיליון שקל, לאחר שהרשת מסרה מענה חלקי לדרישות הנתונים מסגרת מחקר שעורכת רשות התחרות בענף המזון • הקנס כפוף לשימוע

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה ברשת שופרסל / צילום: יונתן בלום
שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה ברשת שופרסל / צילום: יונתן בלום

הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן, הודיעה היום (ה') לשופרסל על כוונתה להטיל עליה עיצום כספי בסך של כ-8 מיליון שקל, בכפוף לשימוע, לאחר שהרשת מסרה מענה חלקי לדרישות נתונים.

מנכ"ל ישראכרט: האינפלציה עלתה ב-3.6%? אנחנו רואים זינוק של 10%
היום שמחק לבעלי השליטה בפוקס יותר מ-150 מיליון שקל

דרישת רשות התחרות נשלחה לשופרסל, כמו גם לרשתות נוספות, במסגרת מחקר מקיף שעורכת הרשות בענף המזון, שמטרתו לבחון את מבנה העלויות והמחירים בענף בישראל.

ברשות מדווחים כי שופרסל העבירה מענה חסר בפרט ביחס לעלויותיה התפעוליות, וכי השלמת המענה נעשתה לבסוף לאחר חודשים ואחרי פניות חוזרות ונשנות.

"קבלת נתונים מלאים, מדויקים וללא עיכובים היא בעלת חשיבות קריטית לעבודת רשות התחרות, הן ביחס להליכי אכיפה בהן נוקטת רשות התחרות, הן ביחס לבדיקות השלכותיהם של מיזוגים ועסקאות שאישורם מתבקש והן ביחס למחקרי שוק שעורכת רשות התחרות", נמס מהרשות, שם הוסיפו כי "לממונה על התחרות הסמכות החוקית לדרוש נתונים בהתאם לסעיף 46(ב) לחוק התחרות הכלכלית.

"המחקרים שעורכת רשות התחרות, והמחקר בענף המזון בפרט, נשענים על היקפים כמותיים רחבים ומעמיקים של מידע, והם משמשים תשתית מרכזית לגיבוש המלצות לשיפור המצב התחרותי בשווקים. רשות התחרות תמשיך לפעול בנחישות על-מנת להבטיח שכלל הנתונים הנדרשים יימסרו באופן מלא, אמין ומדויק, ותנקוט צעדי אכיפה כלפי גופים שיפרו את החוק".

שופרסל תוכל להביא את הצד שלה בפני הממונה על התחרות לפני שתתקבל החלטה סופית בעניין הקנס.

משופרסל נמסר כי "שופרסל פועלת לפי כל דין. החברה מקבלת דרישות נתונים רבות מרשות התחרות, מספקת לה נתונים בהיקפים עצומים על בסיס שוטף ומשתפת פעולה באופן מלא. כך היה גם במקרה הנדון, ולכן החברה סבורה כי אין בסיס להודעת החיוב. את הטענות לגופו של עניין תטען החברה במסגרת הליך השימוע".

קנס גם מהרשות להגנת הצרכן

נזכיר כי לפני כחצי שנה, בסוף 2024, הודיעה הרשות להגנת הצרכן על כוונתה להטיל קנס בסך 2.1 מיליון שקל על שופרסל, רשת קמעונאות המזון הגדולה בישראל, בגין ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏אי-הצגת מחיר, הצגת מחיר ללא מע"מ, הבדל מחיר מדף-קופה, הפרת חובת גילוי לגבי מוצרים בפיקוח והטעיה בהצגת מחיר. זאת לא בסניפי שופרסל "הרגילים", כי אם בסניפים שהיא מפעילה בפורמט סיטונאי בשם "המפיץ סיטונאות מזון - Cash & Carry".

כחודש קודם לכך הטילה הרשות להגנת הצרכן קנס בסך 800 אלף שקל גם על רשת רמי לוי שיווק השקמה, בגין הפרות דומות שמצאו בסניף שהוא מפעיל בפורמט דומה.