ניו יורק רוצה להפוך את השדרה החמישית לשאנז אליזה, וזה יעלה לה 400 מיליון דולר

במסגרת הפרויקט ייסגר כמעט לגמרי לכלי רכב האזור שבין בריאנט פארק לסנטרל פארק • בעיריית ניו יורק מעריכים כי ההשקעה צפויה להחזיר את עצמה תוך פחות מחמש שנים בזכות גידול בהכנסות ממסים

השדרה החמישית בניו יורק / צילום: ap, Matt Rourke
השדרה החמישית בניו יורק / צילום: ap, Matt Rourke

עיריית ניו יורק הודיעה על השקעה כוללת בשווי של יותר מ-400 מיליון דולר בתכנון עתידה של סמלה האייקוני, השדרה החמישית. כחלק מהפרויקט המהפכני "Future of Fifth" שישדרג את השדרה המפורסמת במקטע שבין פארק בריאנט הירוק לסנטרל פארק ויהפוך אותה לשדרה עולמית.

מנהיג האופוזיציה של דרום קוריאה ניצח בבחירות חירום לנשיאות
"תועבה דוחה": מאסק תוקף בחריפות את חוק התקציב של טראמפ

מדובר בעיצוב המחודש המקיף ביותר שנעשה בשדרה במהלך 200 שנות קיומה. הפרויקט יהפוך את השדרה שהינה עמוד השדרה של העיר לירוקה, בטוחה שתיתן עדיפות בעיקר להולכי רגל, ממש כמו השאנז אליזה בפריז. התוכנית כוללת הרחבת מדרכות, הוספת שטחים ירוקים, וביטול נתיבי התחבורה וצפוי להתחיל בבנייה ב-2028, אך התכנון יושלם עד קיץ 2025.

ראש העיר, אריק אדמס, הכריז בשבוע שעבר (ד') כי יוסיף 250 מיליון דולר בתקציב המוצע לשנת הכספים 2026, בנוסף ל־152 מיליון דולר שכבר אושרו בשנת 2024.

השדרה החמישית בעתיד / הדמיה: דוברות עיריית ניו יורק
 השדרה החמישית בעתיד / הדמיה: דוברות עיריית ניו יורק

מאז הוכרז הפרויקט בראשונה ב-2022 נרשמו למעלה מעשר עסקאות נדל"ן מסחרי לאורך השדרה החמישית, בסכום כולל של 3.9 מיליארד דולר.

לאחר משבר הקורונה הרחוב האייקוני עשה צעדים גדולים על מנת להתאושש והצליח להחזיר תנועה של 80% מהולכי הרגל. הפרויקט העתידני צפוי למשוך עוד אנשים ותעסוקה לאזור. העיר אף מעריכה כי ההשקעה צפויה להחזיר את עצמה תוך פחות מחמש שנים בזכות גידול בהכנסות ממסים על נכסים ומכירות באזור.

הפרויקט ממשיך את הפרויקט של התפוח הגדול, "רחובות פתוחים לחגים" אז נסגרו רחובות לאורך השדרה רק לתנועת הולכי רגל, מה שסייע לעלייה במכירות של העסקים המקומיים. בעונות השיא, מבקרים בשדרה החמישית עד 23 אלף הולכי רגל בשעה. במהלך ההכרזה אמר ראש העיר, "השדרה החמישית, עם יותר אנשים ברחוב מכל אולם הספורט של מדיסון סקוור גארדן במשחק מלא, עומדת להפוך לגן עדן להולכי רגל - ירוקה, נוחה ובטוחה יותר".

צמצום נתיבי התחבורה מחמישה לשלושה

התכנון יכלול הרחבה של המדרכות ב־46%, צמצום מספר נתיבי התחבורה מחמישה לשלושה, קיצור מעברי חצייה, הפחתת רעש, נטיעת מאות עצים חדשים וצמחייה, הוספת אזורי ישיבה ותאורה משופרת. לצד זה, יתבצע שדרוג של תשתיות מערכות מים וביוב.

במסגרת ההודעה הרשמית לעיתונות אמר סגן ראש העיר, רנדי מאסטרו: "כשהפרויקט יושלם, ממרכז העיר ועד סנטרל פארק תהיה לנו שדרה מוצלת להולכי רגל שיכולה להתחרות בשאנז אליזה בזכות החזון של ראש העיר אדמס".

הפרויקט זוכה לתמיכת גופים עירוניים ועסקיים בהם אגודת השדרה החמישית, שותפות גרנד סנטרל, קרן סנטרל פארק, תאגיד פארק בריאנט ועוד רבים אחרים. התכנון והעיצוב מופקדים בידי החברות Arcadis, Sam Schwartz ו-Field Operations.

התגובות לפרויקט מעורבות: רבים מברכים על הרחבת המדרכות אך חוששים מחוסר בנתיבי אופניים ופקקים עקב צמצום הנתיבים. עם זאת, אדמס והצוות שלו מדגישים שהשדרה תהיה רחבה יותר, שקטה יותר ותמשוך יותר מבקרים ולקוחות, מה שיסייע לא רק לשדרג את הנראות של העיר, אלא גם לעורר את הכלכלה.

אנדרו קימבל, נשיא ומנכ"ל תאגיד הפיתוח הכלכלי של ניו יורק (NYCEDC), אמר בהודעה לעיתונות: "פרויקט עתיד השדרה הוא סמל למחויבות להפוך מרחב ציבורי לכלי צמיחה כלכלית".​