נציגת בריטיש אירווייז: "יש גם שיקולים פוליטיים בהחלטה לבטל"

נציגת חברת בריטיש אירווייז, עו"ד שירלי קציר, אמרה בוועדת הכלכלה בכנסת כי החברה לא טסה לישראל גם משיקולים פוליטיים • "בטוח שיש פה הרבה שיקולים פוליטיים אף אחד לא מתכחש לזה"

מטוסים של בריטיש איירווייז / צילום: Shutterstock
מטוסים של בריטיש איירווייז / צילום: Shutterstock

חברת התעופה הבריטית בריטיש אירווייז ביטלה את טיסותיה לישראל עד סוף יולי, והיום (ד') בדיון בוועדת הכלכלה נציגת החברה חשפה את אחת הסיבות לכך.

ענקית הלואו קוסט לא תחזור לישראל עד סוף יולי
חברת התעופה הספרדית שלא חוזרת לישראל לפחות עד סוף יוני

עו"ד שירלי קציר, עורכת הדין המייצגת את חברת בריטיש אירוויז וחברות נוספות, אמרה בוועדה כי החברה לא טסה לישראל גם משיקולים פוליטיים - זה לא הפריע לה לבקש הטבות כלכליות מרחיקות לכת כדי שהחברה תחזור.

לדבריה, כשהטיל ששיגרו החות'ים נפל בנתב"ג ב-4 במאי, שרת התחבורה מירי רגב הכריזה על מצב מיוחד שמאפשר לחברות לצמצם את חובת הפיצויים שלהם לנוסעים רק ב-12 במאי, ודרשה הטבות בדומה לאלו שניתנות לחברות הטסות לארה"ב ולא ניתנות לחברות הטסות לאירופה.

"אבל בכל זאת לא חזרתם, אז מה את רוצה?" הקשה בבוטות יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן. והוסיף לאחר מכן ש"אולי ראש הממשלה שנבחר מהשמאל שם - לא רוצה לטוס לישראל". בתגובה השיבה קציר כי "בטוח שיש פה הרבה שיקולים פוליטיים אף אחד לא מתכחש לזה, אבל אני מייצגת הרבה חברות".

בתגובה לכך ח"כ עודד פורר עקץ ואמר שאולי עדיף לטוס לבריטניה במקום להונגריה, ככל הנראה עקיצה על כך ששרת התחבורה מירי רגב טסה היום לבודפשט ולא לבריטניה לדון מול חברת התעופה. "הונגריה זה נסיעה טובה, הייתי שם דווקא, כיף", ענה ביטן, "נו היינו ביחד אחלה בודפשט היה ליגה, מה? איזה כיף", התפרץ ח"כ ששון גואטה מהליכוד וביטן הציע לצרף להבא גם את ח"כ פורר ב"נסיעה פרטית לא במשלחת ולא בטיח".

בכל אופן כשהדיון חזר לנושא, התייחס ביטן לדרישת קציר להשוואת התנאים שניתנו לחברות שטסות לארה"ב, "לא נולדנו היום, בזמנו הבעיה העיקרית לא הייתה מטיסות לאירופה, אלא בטיסות לארה"ב שהן יקרות יותר ולכן שם הממשלה באה עם מתווה. אני לא חושב שהממשלה צריכה כל פעם לממן חברות בינלאומיות", אמר.

תגובת עו"ד קציר: "הדברים לא נאמרו בשם בריטיש אירווייז"

עו"ד שירלי קציר, שמייצגת את חברת בריטיש אירווייז וחברות נוספות מסרה כי "הבוקר התקיים דיון בוועדת הכלכלה בכנסת בעקבות בקשה לסדר שהגיש חבר הכנסת דוד פורר להעניק תמריצים לחברות תעופה זרות ולעודד את חזרתן ארצה. משרדנו מייצג מספר רב של חברות תעופה זרות ותמך בהצעה תוך מתן הסברים בקשיים שיש ברגולציה הישראלית במתן מענה להחזרת החברות הזרות לישראל.

"הבוקר בוועדה הסברנו בשם חברות התעופה הזרות כי לאחר נפילת הטיל בנתב״ג ביום 4.5.2025 לקח למדינת ישראל יותר משבוע כדי להכריז מצב מיוחד במדינה, הכרזה אשר מאפשרת הקלות רגולטוריות לחברות התעופה במצבי חרום וזאת בעקבות פניות ומכתבים ששלחנו לגורמים השונים בממשלה.

"עוד עמדנו בדיון על הצורך במתן תמריצים לחברות התעופה הזרות על מנת לעודד אותן להפעיל טיסות לישראל תוך הבנה שבראש ובראשונה השיקולים של הפעלת קו תעופה לישראל תלויים במצב הביטחוני. בהינתן שיש אי יציבות ביטחונית בישראל, חשוב שמדינת ישראל תעניק תמריצים שונים לחברות התעופה על מנת שיהיה בכך כדי לעודד את חידוש הפעילות שלהן בישראל".

"חשוב לזכור שהפעלת קווי תעופה עם חברות זרות מהווה שיקול אסטרטגי, מדיני וצרכני ראשון במעלה ועל כן חשוב שמדינת ישראל תמצא ותציע פתרונות בהתאם.

"בנוסף, האמירה בדיון הבוקר לגבי בריטיש אירווייז נאמרה במענה לדבריו של שמואל זכאי מרשות התעופה האזרחית על כך שבריטיש אירווייז אינה רוצה להפעיל טיסות לישראל. אני ציינתי שאין פה עניין אישי של בריטיש, זו בעיה קטגורית שנוגעת לכל חברות התעופה הזרות ולא אמרתי את הדברים בשם בריטיש אירווייז בוועידה בלבד".