״בלעדיי הוא היה מפסיד בבחירות״: טראמפ ומאסק בקרב תקשורתי ומניית טסלה צנחה ב-14%

אילון מאסק, מנכ"ל טסלה כינה את הצעת התקציב של טראמפ "תועבה מגעילה" • היום טראמפ הגיב ואמר עליו, "מאוד מאוכזב" ומאסק לא נשאר חייב, "בלעדיי היית מפסיד את הבחירות" • על פי ג'יי.פי. מורגן, חוק התקציב עלול לפגוע בכ-1.2 מיליארד דולר ברווח השנתי של טסלה

הנשיא טראמפ נפרד ממאסק בחדר הסגלגל, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, Nathan Howard
הנשיא טראמפ נפרד ממאסק בחדר הסגלגל, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, Nathan Howard

הריב המתוקשר בין נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לבין היזם אילון מאסק מפיל את מניית טסלה. בצל חילופי ההאשמות בין השניים, מניית ענקית הרכב החשמלי טסלה נפלה ב-14% והשלימה ירידה של מעל 20% מתחילת השבוע.

ההמלצה המפתיעה על המניה שבאפט מכר את כל החזקותיו בה
באירופה מנסים להפוך את האירו למטבע רזרבה עולמי. האם הם יצליחו?

על אף שדיווחים על מתיחות בין השניים הופיעו בתקופה האחרונה, הם קיבלו ביטוי פומבי ראשוני משמעותי רק מוקדם יותר השבוע (ג') כאשר מאסק מתח ביקורת על הצעת התקציב אותה מקדם טראמפ וכינה אותה "תועבה מגעילה". למחרת, המיליארדר צייץ בחשבון ה- X שלו, "התקשרו לסנאטור שלכם, התקשרו לחבר הקונגרס שלכם, פשיטת רגל של אמריקה זה לא בסדר!".

מי שלא נשאר חייב הוא נשיא ארצות הברית, שאמר היום לכתבים כי, הוא "מאוד מאוכזב" ממאסק. "אילון הכיר את המבנה של הצעת החוק הזו טוב יותר כמעט מכל אחד אחר שיושב כאן". אמר טראמפ בתדרוך לכתבים בחדר הסגלגל. לטענת טראמפ הכעס של מאסק נבע מכך שהחוק כלל קיצוץ בתמריצים לרכישת רכבים חשמליים.

"לאילון ולי הייתה מערכת יחסים נהדרת. אני לא יודע אם זה יימשך. הופתעתי", הוסיף טראמפ. מאסק מצדו מיהר לצייץ בפלטפורמת המדיה החברתית שבבעלותו, "לא משנה", במה שהתפרש כתגובה לדברים של הנשיא. "בלעדיי, טראמפ היה מפסיד בבחירות", צייץ מאסק זמן קצר לאחר מכן. "הדמוקרטים היו שולטים בבית הנבחרים והרפובליקנים היו ביחס של 51-49 בסנאט"

מאוחר יותר היום (ה') כינה טראמפ את מאסק "משוגע" ורמז שהוא עשוי לשקול לבטל את החוזים הממשלתיים של טסלה. בפוסט ב-Truth Social, כתב טראמפ כי מאסק "הלך ודעך" לקראת סיום כהונתו כראש המשרד ליעילות ממשלתית. "אני ביקשתי ממנו לעזוב," טען טראמפ.

סופה של ידידות?

העימות הפומבי בין שניים מהאנשים החזקים ביותר בארצות הברית, עשוי לסמן את סופה של הידידות שהלכה והתפתחה במהלך קמפיין הנשיאות של טראמפ. במהלכו, הפך מאסק, לאחד האנשים הקרובים ביותר לטראמפ ולתורם-על של המפלגה הרפובליקנית. מה שזיכה אותו לאחר הניצחון של טראמפ בנובמבר האחרון, במינוי לראש מחלקת היעילות הממשלתית (DOGE), שנועדה לקצץ בהוצאות הממשלתיות.

על פניו קשריו של מאסק עם ממשל טראמפ נתפסו כיתרון לאינטרסים העסקיים של מאסק. זאת בין היתר בהתחשב בעבודה הצמודה של SpaceX עם נאס"א ובמנופים הרגולטוריים שיכלו לסייע לפעילות טסלה. עם זאת, בפועל, הקשרים בין השניים יצרו לא מעט אתגרים עבור טסלה שנאלצה להתמודד עם ביקוש חלש באיחוד האירופי, ושורה של מחאות פומביות באולמות התצוגה שלה בארה"ב.

בשבוע שעבר, שם המיליארדר קץ לשמועות והודיע באופן רשמי כי הוא עוזב את תפקידו בממשל. מעמד הפרידה בבית הלבן, ביום ה' שעבר, עמד בסימן חילופי מחמאות. הנשיא תיאר את מאסק כ"איש העסקים המהולל ביותר בהיסטוריה". מאסק חלק שבחים לנשיא, והודה לו על ההזדמנות.

עם זאת, מתחת לפני הקרקע הרוחות סערו. על פי הדיווחים בכלי התקשורת האמריקאים המתח בין השניים הלך והתעצם בעקבות החלטתו של טראמפ לסכל את מינויו של ג'ארד אייזקמן לתפקיד מנהל נאס"א. זאת על אף שאייזקמן הינו מקורבו של מאסק, שפעל לכך שהוא זה שיקבל את התפקיד הנחשק. זעם אשר הצטרף כאמור גם לעובדה שזיכוי המס הפדרלי לרכבים חשמליים צומצמו בהצעת חוק התקציב אותו מקדם טראמפ.

חוק התקציב הגרנדיוזי של טראמפ צפוי לבטל, במידה ויעבור, זיכויי מס בשווי של עד 7,500 דולר עבור קונים של דגמי טסלה מסוימים וכלי רכב חשמליים אחרים עד סוף השנה, שבע שנים לפני המתוכנן. על פי האנליסטים של ג'יי.פי. מורגן המהלך יתורגם לפגיעה של כ-1.2 מיליארד דולר ברווח השנתי של טסלה.