אילון מאסק | פרשנות

כמה כסף איבד מאסק מאז נכנס טראמפ לבית הלבן?

בחמשת ימי המסחר האחרונים איבדה מניית טסלה שווי שוק של 237 מיליארד דולר, נפילה מצטברת במניה של קרוב ל-21% • טסלה איבדה כ-33% מערכה (453 מיליארד דולר) מאז חזר טראמפ לבית הלבן • מי שאיבד הכי הרבה כסף "על הנייר" הוא מאסק עצמו - אך הוא עדיין נמצא ברווח על ההימור על טרמאפ

אילון מאסק / צילום: Associated Press, Matt Rourke
אילון מאסק / צילום: Associated Press, Matt Rourke

ספק אם כאשר אילון מאסק השקיע יותר מ-250 מיליון דולר בקמפיין הבחירות לנשיאות של טראמפ הוא חשב שתוך פחות מחצי שנה מבחירתו של טראמפ דרכיהם ייפרדו, ועוד בצורת קרב השמצות ולכלוכים יצרי כל כך כפי שקורה כעת.

פרשנות | אהבת אילון לדונלד מסתיימת באחת השערוריות הגדולות ביותר של הפוליטיקה האמריקאית
שאלות ותשובות | מה עומד מאחורי הקרע בין מאסק לטראמפ?

אבל מלחמת הציוצים וההשמצות בין דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב ואילון מאסק, מנכ"ל חברת הרכבים החשמליים טסלה והאיש העשיר בעולם, כבר חורגת מזמן מגבולות הטוויטר (סליחה, X).

אמש (ה') צללה מניית טסלה ב-14.3% ורשמה את היום ה-11 הכי גרוע שלה מעולם, כך לפי פורבס. בוול סטריט ג'ורנל ציינו כי מדובר באובדן השווי היומי הגבוה ביותר שלה מעולם, עם מינוס 153 מיליארד דולר. בחמשת ימי המסחר האחרונים איבדה מניית טסלה שווי שוק של 237 מיליארד דולר, נפילה מצטברת במניה של קרוב ל-21%.

מאז נכנס טראמפ לבית הלבן איבדה מניית טסלה כ-33% מערכה (453 מיליארד דולר). מי שאיבד הכי הרבה כסף "על הנייר" הוא מאסק עצמו, שמחזיק ב-12.8% ממניות החברה ומחק מניות בשווי של קרוב ל-58 מיליארד דולר בתוך פחות מחצי שנה, רק על אובדן השווי בטסלה. עם זאת, בפורבס שוויו של מאסק מוערך גם כעת ב-335 מיליארד דולר, כך שלא באמת חסר לו כסף.

ובכל זאת, בסיכום הכולל מאסק עדיין נמצא ברווח על ההימור על טרמאפ, לפחות בינתיים. שכן מאז ועד כה, ולמרות הירידות החדות בשבוע האחרון, המניה עדיין גבוהה ב-19% מהמחיר שבו הייתה בתחילת חודש אוקטובר, כאשר השוק החל לתמחר את ניצחונות של טראמפ והוביל לראלי מהיר של 100% על הכסף תוך שלושה חודשים ואת מניית טסלה לשיא כל הזמנים חדש מבחינתה עם שווי של 1.37 טריליון דולר.

הבעיה הגדולה יותר: הירידה במכירות בגלל הזיהוי עם טראמפ

אבל הבעיה האמיתית של מאסק היא לא רק כסף "על הנייר" שעולה באש, אלא בעיקר הזיהוי שלו עם טראמפ (וגם מחירים תחרותיים מצד יצרניות אחרות), שהוביל לצניחה חדה של עשרות אחוזים במכירת רכבי טסלה בכל העולם, בדגש על אירופה, סין ואוסטרליה, כאשר חלק מהאנשים אף שורפים רכבי טסלה. בהכללה, ניתן להגיד שאנשים שמוכנים לשלם כל כך הרבה כסף על מכונית חשמלית, עושים זאת גם מטעמי שמירה על הסביבה ומאבק בהתחממות כדור הארץ (הגם שאי אפשר לקרוא לשריפת מכוניות והחומרים שבתוכן שמירה על איכות הסביבה).

הירידה במכירות מתרחשת באוסטרליה, סין ועוד, וכמובן באירופה, בה המודעות לשינויי האקלים היא הגבוהה ביותר ושם יש צניחה חדה ביותר במכירות של טסלה. על פי רויטרס, בחודש מאי נרשם החודש החמישי ברציפות של ירידה במכירת רכבי טסלה בבריטניה, גרמניה ואיטליה, כמו גם ספרד ופורטוגל, שם נרשמו צניחה של 29% ו-68% בהתאמה בחודש מאי ו-19% ו-36% בהתאמה מתחילת השנה, וזאת כאשר המכירות של כלי רכב חשמליים של יצרניות אחרות כמו BYD או MG דווקא נמצאים בעלייה (745% ו-87% בהתאמה). גם בשבדיה נרשמה בחודש מאי נפילה של כמעט 54% במכירות של טסלה.

הפגיעה הזו מחלחלת לשורה התחתונה של טסלה והרווח הנקי של החברה צלל ב-71% ברבעון הראשון של שנת 2025 והסתכם ב-409 מיליון דולר "בלבד".

אחת התוצאות של ההידרדרות הזו היא שבוול סטריט ג'ורנל דווח לפני יותר מחודש כי דירקטוריון טסלה מחפש מחליף למאסק, דיווח שהחברה הכחישה כמובן. לא מן הנמנע שגם זה נמצא בין הסיבות שהובילו את מאסק לפרוש מן הממשל, בנוסף למה שטראמפ עצמו אמר אתמול במסגרת הקרבות - שמאסק "השתגע" בגלל תוכניתו של הנשיא לבטל את הסובסידיות על כלי רכב חשמליים. מאסק הכחיש כמובן, וטען כי הוא מתנגד תקופה ארוכה למכסים. עוד לפני כן הבטיח מאסק שיישאר בתפקיד מנכ"ל טסלה בשנים הבאות.

האם צריך להספיד את מניית טסלה? לא בטוח. כבר לפני יותר משנה אמר יאיר לפידות, מנכ"ל בית ההשקעות ילין לפידות לגלובס, שטסלה היא חברה "סופר הייטק והשוק טעה כשהתייחס אליה כאל חברת רכב בלבד". באתר מרקטווץ' (MarketWatch) מציינים ש"טסלה עומדת להשיק תוכנית פיילוט של מוניות רובוטיות באוסטין בשבוע הבא, כאשר מאסק מבטיח התרחבות מהירה לערים נוספות בארה"ב השנה", ומסבירים ש"זה יכול להיות זרז לטווח קצר למניות טסלה, אך גם חושף את החברה לסיכון נוסף אם ההשקה תיכשל".

חוזים של 22 מיליארד דולר ב- SpaceX בסכנה?

גם בגזרה נוספת מאסק עלול להיתקל בבעיות, כאשר טראמפ רמז ברשת החברתית שלו, Truth Social, שהוא יכול גם לקצץ בסובסידיות ממשלתיות ובחוזים גם לפעילות משמעותית נוספת שקשורה למאסק - חברת החלל SpaceX. על פי הגרדיאן, מאסק איים להוציא משימוש את החללית שמשמשת את נאס"א למשימות חלל, אך נסוג מכך במהירות.

ברויטרס הוסיפו כי פירוק השותפות בין מאסק וטראמפ מעמיד בסיכון חוזים בשווי של 22 מיליארד דולר של SpaceX ומזעזעים את תוכנית החלל האמריקאית, כיוון ש"חללית הדרקון היא כלי התעופה האמריקאי היחיד שמסוגל לשאת אסטרונאוטים אל תחנת החלל וממנה, מה שהופך את חברתו של מאסק למרכיב קריטי בתוכנית החלל האמריקאית".