לאחר שהכנסותיו נחתכו ב-80%, הממשלה תדון מחר בסיוע לנמל אילת

לאחר מספר חודשים של דיונים, הממשלה תצביע מחר (א') על פיצוי ייעודי לנמל אילת שהכנסותיו נפגעו בכ-80% מהתקפות החות'ים על ספינות בים האדום

נמל אילת / צילום: איל יצהר
נמל אילת / צילום: איל יצהר

הממשלה תצביע מחר (א') על פיצוי ייעודי לנמל אילת לאחר שהכנסותיו נפגעו ב-80 אחוזים כתוצאה מהתקפות החות'ים על ספינות בים האדום. במסגרת ההצעה לנמל ינתן סכום של עד 15 מיליון שקלים לפיצויים כשהוא מותנה בתשלום דמי שימוש שהנמל עדיין לא שילם למדינה מאז פרצה המלחמה בסכום של יותר מ-3 מיליוני שקלים.

אין מתנות חינם: מאחורי הטריקים השיווקיים של גינדי
הפוטנציאל בים התיכון מוצה? למה ישראל הפסיקה לחפש גז

הדיונים על הפיצויים לנמל אילת נמשכו חודשים בוועדת הכלכלה של הכנסת וכן במשרדי הממשלה. הזיכיון להפעלת הנמל נמכר לאחים נקש בסוף 2012 בתמורה ל-120 מיליון שקלים ולמשך 15 שנה בתוספת אופציה ל-10 שנים נוספות. הנקשים נותרו לבד בסוף ההליך המכרזי והסכום ששילמו כונה בענף "נזיד עדשים", זאת ביחס לרווחים מוערכים של מאות מיליוני שקלים מאז. לפי נתונים שנחשפו בדיוני ועדת הכלכלה, בעלי הנמל משכו דיבידנד בסך 162 מיליון שקלים ב-4 השנים שקדמו למלחמה. מנגד, ברבעון הראשון של שנת 2024 ירדו הכנסות הנמל ב-81%.

בממשלה עובדים על חבילת פיצוי לנמל

בממשלה קיבלו תחילה בסקפטיות את הדרישות של הנמל לנוכח רווחי העבר של בעליו וההנחה שהסיכון הביטחוני בהפעלתו מגולמת במחיר הנמוך ששילמו בעליו בעת הרכישה. אלא שהנמל כבול להסכמים קיבוציים ולמגבלות בניהול כוח האדם שלו, לצד העובדה שפריקת המכוניות הרווחית נחתכה ב-100 אחוזים; על כן בחודש אפריל האחרון נחשף בגלובס שבממשלה דווקא עובדים על חבילת פיצוי לנמל שתעלה כאמור מחר (א') לאישור הממשלה.

זאת לאחר שהתברר שבשנת 2023 הכנסות הנמל הסתכמו ב-212 מיליון שקלים ובשנת 2024, כשנתיב הסחר דרך הים האדום נסגר, הן עמדו על 42 מיליון בלבד שמהווים ירידה של 80 אחוזים. בשעה שבשנת 2023 פקדו את הנמל מעל 134 אוניות ונפרקו כ-150 אלף כלי רכב, בשנת 2024 לא נפרקו כלי רכב כלל ופקדו את הנמל 16 אוניות בסך הכל. בחציון הראשון של השנה הנוכחית פקדו את הנמל 6 אוניות בלבד.

בעבר ניתן לנמל סיוע במסגרת מתווה העסקים לכלל המשק לגבי שנת 2023, וכן במסגרת מתווה ייעודי לסיוע לעסקים בערים מוטות תיירות לחודשיים הראשונים של שנת 2024. זאת ועוד, הנמל קיבל דחייה בתשלום דמי השימוש למדינה בגובה של 3.2 מיליון שקלים וערבות מדינה להלוואה עד לסך של 30 מיליון שקלים מהם נוצלו 16 מיליון.

כעת מוצע להעניק לנמל סיוע ייעודי החל ממרס 2024 ועד לחודש מאי 2025 בסך של 15 מיליון שקלים שיותנו בסגירת החוב מול המדינה. בממשלה מסבירים את הסיוע הבלעדי לנמל אילת בסיבה שהוא הנמל היחיד שפועל בים סוף והוגדר בחוק כנכס לאומי אסטרטגי ובעוד שעסקים אחרים שפועלים לצד הנמל יכולים לפעול מנמלים אחרים, לחברת הנמל אין כל אלטרנטיבה והיא נושאת לבדה בנטל.