לא פחות מאלפיים איש נספרו בכל לילה בלילות האחרונים בתחנות הרכבת הקלה התת-קרקעיות בשעות הלילה, הם הקימו אוהלים, פרסו מזרנים ומצאו מחסה שאינו מחייב אותם לרוץ באמצע הלילה למקלט ציבורי.
עם הקמת התחנות נמתחה ביקורת ציבורית על תכנונן כמקלטים תת-קרקעיים שמתאימים גם לכלי נשק כימיים וביולוגיים ועל משך זמן ההקמה והעלויות הגבוהות שנלוו לכך, אבל כעת תושבים בערי גוש דן שבניינים רבים בה חסרי מיגון מוצאים בהן מפלט.
● כ-5,000 איש פונו מבתיהם השבוע. איזה סיוע כספי הם יקבלו?
● הביקושים יעלו ומחירי הדירות ירדו? בענף הנדל"ן מתווכחים מה יקרה אחרי המלחמה
● 75 מבנים נפגעו מהטיל בבת ים; 20 מהם מיועדים להריסה
הקו האדום, שנפתח באוגוסט 2023 ועובר בין בת ים, תל אביב יפו, רמת גן, בני ברק ופתח תקווה, כולל גם 10 תחנות תת קרקעיות בעומק של 30-50 מטר מתחת לאדמה. באותן תחנות הוקמו אמצעים להבטחת שלומם של הנוסעים כמו דלתות הדף, מקלט להגנה מנשק בלתי קונבנציונלי, חדר לפיצוץ מבוקר של חפץ חשוד ויתר אמצעים מתקדמים.
לא המצאה ישראלית: למדו מהבליץ בבריטניה
השימוש בתחנות רכבת תחתית כמקלט שמשמש את הציבור הן לא המצאה ישראלית כמובן, תמונות רבות של אלפי בריטים מצטופפים בתחנות הרכבת התחתית בלונדון בשעת הבליץ הגרמני על בריטניה בתחילת שנות ה-40 נצרבה בהיסטוריה ובתרבות. אז רק לאחר מאבק ציבורי, ובמתקפות שגבו את חייהם של אלפים, הרשויות הסבו את 80 התחנות של הרכבת התחתית של לונדון למקלטים ושכנו בהם כמעט 180 אלף מתושביה.
בישראל התחנות חדשות בהרבה ועדיין לא תמיד הן שימשו את הציבור. לאחר השבעה באוקטובר התמונה הייתה שונה לגמרי, אזרחים שרצו לתחנות הרכבת הקלה מצאו אותן נעולות לאחר שפיקוד העורף לא הנחה על פתיחתן.
מאז הוחלט שכאשר פיקוד העורף מנחה על פתיחת התחנות בלילות כמקלטים, העיריות אחראיות על תפעולן ועל שלום הציבור.
לאחר התקיפה הישראלית באיראן נפתחו שבע מתוך 10 התחנות, וביום שלישי השבוע נפתחו כולן לציבור מלבד תחנת קרליבך - שבהנחיית פיקוד העורף אינה משמשת מקלט משיקולים ביטחוניים. לכל תחנה כמה כניסות, וכולן נפתחו למעט אלה שבהן הכניסה מהווה גם דלת הדף שנסגרה עם פתיחת המלחמה ואינה ניתנת לפתיחה.
"היו אנשים שחטפו התקפי חרדה"
"יש לנו עשרות מאבטחים שגויסו למילואים ובכל זאת עשינו מאמצים לפתוח את כל התחנות כבר בלילה הראשון למלחמה, בהנחיית שרת התחבורה מירי רגב", אומר איתמר בן מאיר, מנכ"ל נת"ע, החברה שהקימה ואחראית על תפעול הקו האדום. "בשלב הראשון פתחנו אותן רק עם כניסה אחת כי היינו צריכים בעצמנו לעשות את האבטחה והשמירה שהם קריטיים בימים כאלו ובהתחלה היה קשה לגייס חלק מהעיריות לצדנו", הוא אמר.
"בסופו של דבר אלוף פיקוד העורף הנחה על הצמדה של פלוגה שאפשרה לנו לפתוח כמה שיותר. אנחנו משפרים את השילוט כדי שאנשים במצבי לחץ ידעו למצוא את הכניסה כמה שיותר מהר. אבל היינו צריכים לטפל גם באנשים עצמם, שתנועתם לעבר התחנות מתגברת מלילה ללילה. ביחד עם חלק מהעיריות הבאנו מים, מזרונים, ערכות ציור וצביעה לילדים.
"ראיתי אנשים שמגיעים ועושים סיור מקדים בתחנה וחושבים איפה להתמקם, אחד אפילו הביא כוננית קטנה והציב אותה ליד המזרון שלו. מהשיחות שלנו עולה שאנשים מרגישים מאוד בטוחים - יש להם מזגן, יש שירותים, נעים בתחנות, הגברנו משמעותית את הניקיון והתחזוקה".
לא תמיד המצב נוח כשמאכלסים תחנות במאות אנשים. "בהתחלה ברשויות לא הבינו למה אנחנו מתעקשים לקבל עזרה, אבל מגיעים מאות אנשים, מישהו צריך לנהל אותם וזה לא יכול להיות מנהל תחנה. היו אנשים שחטפו התקפי חרדה, התקפים אפילפטיים ובריאותיים שונים, זה מצב של סטרס וצריך אנשי מקצוע".
לדברי בן מאיר, בחברה ערוכים גם ליותר אזרחים באמצעות הצבת שירותים כימיים. "היינו יכולים להגיד שאנחנו לא ערוכים לכך ולהטיל הכול על הרשויות המקומיות אבל העובדים שלנו גילו ציונות ואני גאה בהם. הרשויות המקומיות כבר הבינו את תמונת המצב ומרביתן משתפות יותר פעולה.
"ברמת גן ובתל אביב כבר שולחים עובדים סוציאליים לתחנות. קיבלנו פניות להנמיך את האור, היו בקשות להשבית את מערכות הכריזה כדי שאנשים לא יתעוררו בלילה, וכל הדרגנועים והמעליות מתאימים לאנשים עם מוגבלויות ואנחנו רוצים להגיד להם שהם מוזמנים.
"הקמנו חמ"ל ואנחנו מנטרים בכל רגע נתון את כמות האנשים. הבנו למשל שתחנת אם המושבות פחות מבוקשת אבל אחרי הפגיעות הקשות בפתח תקווה פתחנו אותה כדי להראות לציבור ולמי שמתגורר ברבי קומות ומרגיש לא בטוח שאנחנו נותנים להם את האלטרנטיבה גם אם בפועל לא יגיעו".
העתיד: למעלה מ־100 תחנות מטרו
בחברה כעת מתכננים את התחנות שישמשו את מערכת המטרו התת קרקעית שתוקם בגוש דן והיא כוללת למעלה מ-100 תחנות ב-24 רשויות מקומיות "מי שתכנן את התחנות בקו האדום עשה זאת בשום שכל עם התקנת דלתות הדף ויש בהן מערכות אוורור ומערכות כיבוי אש וזה מציל חיים ויש לי מקום לפזר אנשים גם בקומת הכניסה וגם ברציפים", אומר בן מאיר, "אבל למדנו ואנחנו מבצעים שינויים לקראת התחנות של המטרו.
"כל התחנות של המטרו יוכלו לשמש את הציבור הרחב באירועי קיצון ואפילו בצורה טובה יותר כי הירידה לתחנה תהיה נוחה יותר, יהיו הרבה יותר תאי שירותים כמובן וברזיות".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.