פתרון למצוקת היצואנים והיבואנים? צים מציעה שירות הובלת מטענים משולב אווירי-ימי

סגירת השמיים הובילה לקושי להביא לישראל רכיבים וחומרי גלם ולייצא סחורות ללקוחות בחו"ל • צים מציעה הובלת מטענים בדרך האוויר ליעד קרוב ומשם לישראל, ולהפך

ספינה של צים / צילום: Craig Cooper/צים
ספינה של צים / צילום: Craig Cooper/צים

חברות תעשייה ישראליות רבות עומדות בימים האחרונים בפני קושי משמעותי: בגלל השמיים הסגורים, מטוסי מטען לא טסים לארץ וממנה, אין להן יכולת לייבא רכיבים או מוצרים, וליצואנים אין אפשרות לשלוח סחורה ללקוחות.

האם המניה הביטחונית הכי גדולה בעולם היא הזדמנות השקעה עכשיו?
מלונות דן סגרה מחצית מבתי המלון, צופה השפעה "שלילית מהותית" בעקבות המערכה מול איראן

אמנם מדובר על פחות משבוע בשלב זה, אך החשש הוא שהימשכות המצב תגרום לכך שלקוחות בחו"ל יעדיפו שלא לעבוד עם חברות מישראל, בגלל החשש שבתקופות של מתיחות הם לא יקבלו בזמן את הזמנותיהם.

כעת, בחברת התובלה הימית צים מציעים שירות הובלת מטענים, כפתרון משולב אווירי-ימי שמיועד למשק הישראלי. בצים מספרים שקיבלו פניות מלקוחות, ועל רקע המצוקה, הם מציעים את הפתרון (ZIM ON AIR), המאפשר לחברות בארץ להוביל מטענים בדרך האוויר ליעד קרוב לישראל, ומשם בדרך הים לישראל - או להפך, להוביל בדרך הים את הייצוא ליעד קרוב ומשם ליעדיו הסופיים.

בצים מדגישים שאוניות החברה ממשיכות לפקוד את נמלי ישראל בכל מצב, גם כשחברות אחרות נמנעות מכך. במודעה שמפרסמת החברה היא מציינת "עד 9 ימים הגעה ליעד" וכי השירות ניתן בתדירות גבוהה. ההובלה באוויר תבוצע באמצעות החברה הבת של צים העוסקת בלוגיסטיקה.

נהנית מעליית מחירי התובלה

אגב, צים גם הובילה השבוע מאות אנשי צוות רפואי מבתי החולים שיבא-תל השומר, איכילוב ורמב"ם לארץ, לאחר שנתקעו בחו"ל בשל פתיחת המערכה מול איראן וסגירת השמיים.

לדברי אלי גליקמן, נשיא ומנכ"ל צים, החברה ערוכה עם פתרונות לוגיסטיים מותאמים לתנאי השוק. "פעלנו במהירות רבה על מנת לבנות שירות שיתן מענה להובלת מטענים, חלקם חיוניים, אשר לא ניתן להובילם ארצה בדרך האוויר בעת הנוכחית.

מטענים אלה כוללים בין השאר מוצרים ייעודיים דחופים עבור חברות הייטק, מסחר מקוון, חלקי חילוף לרכבים חשמליים, מטענים רגישים לזמן ועוד". עוד הוסיף גליקמן כי "צים ממשיכה לפעול וליזום על מנת לסייע ולתמוך בציבור בישראל ובצרכי המשק בזמנים מאתגרים אלה."

מניית צים נסחרה בעליות השבוע בניו יורק, משום שהיא נהנית מעליית מחירי התובלה הימית על רקע ההסלמה. החברה נסחרת בשווי כ-2.1 מיליארד דולר. בסקירה על ענף התובלה הימית כתבו השבוע כלכלני בנק אוף אמריקה כי השקעות בענף דורשות זהירות. לדבריהם, הענף סובל מירידת ביקוש ומחירים, על רקע הכרזות המכסים בארה"ב, שהפחיתו את הייבוא באמצעות מכולות ב-4% במחצית הראשונה, אם כי בחודש מאי ייבוא המוצרים האלקטרוניים לארה"ב זינק בעקבות הקפאת המכסים, בעוד שייבוא הביגוד והצעצועים ירד לעומת שנה קודמת.