בענף התעופה מעריכים: חילוץ הישראלים מחו"ל יושלם בתוך כשבוע

לפי הערכות עדכניות, בין 50-100 אלף ישראלים עדיין ממתינים לשוב ארצה, אך כעת, לאחר ההקלה בהנחיות פיקוד העורף והסרת המגבלות על נמלי התעופה, מדובר במשימה שנראית אפשרית הרבה יותר מאשר במהלך המבצע

נתב''ג / צילום: Reuters, Nir Keidar
נתב''ג / צילום: Reuters, Nir Keidar

עם פתיחת מבצע "עם כלביא", שהותיר בין 150 ל־200 אלף ישראלים תקועים בחו"ל, ההערכות בענף התעופה היו פסימיות. אנשי המקצוע דיברו על תקופה ממושכת של שבועות ארוכים עד שניתן יהיה להשיב את כלל הנוסעים. אולם כעת, בעקבות הסרת המגבלות על נמלי התעופה והחזרה המלאה לפעילות בנתב"ג, ההערכה היא שהחזרה צפויה להתבצע בקצב מהיר בהרבה מהצפוי.

הזמנתם טיסה לחו"ל? חשוב שלא תעשו את הצעד הזה
חברת התעופה הזרה הראשונה שמחדשת טיסות לישראל. ומי יבואו בעקבותיה?

מאז תחילת מבצע החילוץ שבו לישראל כ־110 אלף אזרחים. מתוכם, כ־60 אלף נכנסו דרך מעברי הגבול היבשתיים, וכמעט 10,000 נוספים הגיעו דרך הים. שאר הנוסעים שבו בטיסות לנתב"ג ולשדה התעופה בחיפה.

לפי הערכות עדכניות, בין 50 ל־100 אלף ישראלים נוספים עדיין ממתינים לשוב ארצה, אך כעת, לאחר ההקלה בהנחיות פיקוד העורף והסרת המגבלות על נמלי התעופה, מדובר במשימה שנראית אפשרית הרבה יותר.

בתרחיש פסימי יחסית, שבו קצב הטיסות אינו גדל בקצב הצפוי, ההערכה בענף גורסת כי מבצע החילוץ יושלם בתוך כשבוע. יום לאחר הפסקת האש נכנסו לישראל כ־60 טיסות, מספר שצפוי לעלות בהדרגה מדי יום. בהנחה שממוצע הנוסעים בכל טיסה הוא לפחות 200 איש, ניתן להשיב כ־12 אלף נוסעים ביום.

גם אם נניח שמספר הממתינים המקסימלי עומד על כ־90 אלף ישראלים, מדובר בפרק זמן של כשמונה ימים לכל היותר. בפועל, ככל שתדירות הטיסות תגדל ותכלול שימוש ביותר מטוסים רחבי־גוף, פרק הזמן הזה עשוי להתקצר משמעותית.

החברות הזרות ששלטו בנתב"ג חוזרות, למעט אחת

במקביל להאצת קצב הטיסות מצד החברות הישראליות, חברת התעופה הזרה הראשונה שחוזרת לפעול בישראל היא פליי דובאי. החברה קיבלה אישור להפעיל טיסות כבר מהלילה (בין שלישי לרביעי), כשהיא מתחילה עם שתי טיסות יומיות, ובהדרגה תעלה לשמונה טיסות ביום עד תחילת יולי. מדובר בתוספת משמעותית להיצע הטיסות מישראל.

פליי דובאי היא אחת מחברות התעופה הגדולות שפעלו בישראל טרם ההסלמה: לפי נתוני רשות שדות התעופה לחודש מאי, היא דורגה במקום החמישי בארץ עם כ־70 אלף נוסעים - כ־5% מכלל הפעילות.

ביום רביעי צפויות להצטרף גם בלו בירד וטוס - שתיים מהחברות הזרות הפעילות ביותר בישראל, אשר פועלות ביציבות מרשימה בארץ, הודות לקשר הישראלי של הבעלים אמנון אנגלנדר ועמי כהן. גם חברת אתיחאד האמירתית נמצאת לקראת אישור סופי לחידוש טיסות לישראל. למעט וויזאייר, שהייתה במקום הרביעי בנתח הפעילות בנתב"ג אחרי הישראליות, נראה כי החברות שכיכבו חוזרות. במקביל, סיטונאיות תיירות גדולות, ובהן השטיח המעופף וקשרי תעופה, הודיעו על פתיחת קווים ייעודיים ליעדים באגן הים התיכון.

החזרה מתקרבת - כמה זה יעלה למי שיקנה כרטיס בשבוע הקרוב?

באל על, נכון לשעה זו, עדיין לא נפתחו כרטיסי חזרה לציבור הרחב. החברה ממשיכה להתמקד בהשבת לקוחות שרכשו מראש כרטיסים ונמצאים כעת בחו"ל. נוסעים שהחזיקו בכרטיס פעיל של אל על, יכולים לשוב לארץ בטיסות החילוץ ללא תוספת תשלום.

בהמשך צפויה אל על לפתוח את האפשרות לרכוש כרטיסים גם לנוסעים חדשים, לטיסות היוצאות מהיעדים שפורסמו עד כה: לרנקה, אתונה, רומא, פריז, לונדון, בנגקוק, ניו יורק ולוס אנג'לס. בנוסף, ביומיים הקרובים צפויה אל על להפעיל טיסות גם מהיעדים הבאים: בודפשט, בוקרשט, אמסטרדם, פראג, מדריד, מילאנו, ורשה וסופיה. לאחר שיסתיים שיבוץ כלל הלקוחות שכבר רכשו כרטיסים, ייפתחו הטיסות הנכנסות גם להזמנה על־ידי הציבור הרחב.

ישראייר צפויה להפעיל בימים הקרובים טיסות חילוץ מאתונה, לרנקה, ורנה, טביליסי, רומא, לונדון, בודפשט ובטומי. עם זאת, נכון לשעת הבדיקה באתר ישראייר, לא זמינים כרטיסים לטיסות לישראל לפני 8 ביולי, בשל הביקוש הגבוה והעובדה שהטיסות מלאות.

באייר חיפה ניתן לרכוש כרטיסים לטיסות מלרנקה לחיפה החל מיום שבת, 28 ביוני, במחיר של 360 דולר לכיוון. החל מחודש יולי המחירים צפויים לרדת, וכרטיסים יוצעו החל מ־149 דולר לכיוון.