בענף האנרגיה מזהירים: אם לא ימצאו פתרון - מחסור בסולר כבר משבוע הבא

אוניות הדלק שיסייעו לבית הזיקוק באשדוד לספק סולר, לאחר תקלה שהתרחשה השבוע, צפויות להגיע רק ב-26.7 ובענף מזהירים ממחסור • לבזא יש 3 אופציות לפיתרון הבעיה, אך לכולן יש מחיר

בית זיקוק אשדוד / צילום: רפי קוץ
בית זיקוק אשדוד / צילום: רפי קוץ

בתחילת שבוע הבא צפוי מחסור בסולר (דיזל), מה שצפוי להשפיע על כלל המשק, כך טוענים גורמים בשוק האנרגיה. זאת בשל התקלה בבית הזיקוק אשדוד (בזא) שנוספה על פגיעת הטילים האיראניים בבזן במהלך המערכה מול איראן.

הנזק מפגיעת הטיל בבזן: 150-200 מיליון דולר
WSJ: כך השתפרו האיראנים בשיעורי פגיעת הטילים בישראל

אתמול, בבזן אמרו שישראל "כפסע ממחסור בדלקים", וכעת אמירה זו מקבלת אישור מגורמים נוספים. בעקבות תקלה בבזא (בית הזיקוק באשדוד), שהוכרזה לאחר שיצאו מתחזוקה שגרתית, החברה הזמינה יבוא דלקים לצורך לקוחותיה, אך אוניות אלו יגיעו רק ב-26.7, בסוף השבוע הבא.

בזא נמצאת במו"מ מול חברת החשמל על סולר לגישור הפער. אך בינתיים, מחלוקת לגבי המחירים עלולה לסכל את המהלך. אם תרחיש זה יתממש, משאיות כבדות למשל עלולות למצוא את עצמן ללא דלק. ברקע, גם משרד האנרגיה ונגה פועלים כדי להבטיח את אספקת הדלקים למשק.

איך פותרים את המחסור

בזא כאמור, מעוניינת לגשר על הפער באמצעות מאגרי הסולר של חברת החשמל, אך הפרטים נמצאים במחלוקת משמעותית, ומתקיים שיח בין הצדדים בנושא. פתרון אחד הוא קניה פשוטה בכסף מלא של סולר. אך חברת החשמל, שקנתה את הסולר למאגריה לצורכי החירום במחיר גבוה יחסית, מעוניינת למכור אותו לבזא באותו המחיר. אך אלו מסרבים, ודורשים את מחיר השוק הרגיל.

אפשרות שניה, וכנראה הסבירה ביותר, היא מתווה הלוואה: חברת החשמל תעביר סולר לבזא, ואלו יחזירו לה את הדלק כשהם יקבלו אותו מהייבוא. חברת החשמל מוכנה, בעקרון, לפתרון כזה, אך דורשת התחייבות עם ערבות בנקאית להחזיר לה את אותה כמות סולר ובאיכות זהה, בנוסף לתשלום על הזמן שיעבור. הסולר שבידי חברת החשמל הוא באיכות גבוהה יותר, שנדרשת לייצור חשמל, בעוד הסולר שעלול להיות בו מחסור הוא מסוג "פשוט" יותר המשמש כדלק למשאיות ולרכבים מסוימים.

אפשרות שלישית, שתהיה נוחה לשני הצדדים אך כנראה פחות למשרד האנרגיה, היא לפתוח את מאגרי החירום האסטרטגיים של ישראל, שלא נפתחו בזמן המלחמה. שם יש כמות גדולה במיוחד של דלק לשימוש משק האנרגיה במקרה חירום, אך משרד האנרגיה יעדיף שלא לפתוח אותו אם אין בכך צורך קריטי. בהודעת משרד האנרגיה בעקבות התקלה בבזא, הם אמרו ש"בשלב זה, אין חשש למחסור של דלקים או פגיעה באספקת הדלק למשק, ואין צורך לעשות שימוש במלאי החירום".

כך, בעוד שאי אפשר לפסול את האפשרות של מחסור של ממש בסולר אם לא יגיעו לפתרון, ישנן מספר אפשרויות. המשא ומתן, בסופו של דבר, הוא על כסף: מה יהיה מחיר הסולר, או מה יהיו תנאי ה"הלוואה" שייסגרו בין חברת החשמל לבזא עד שאוניות היבוא יגיע לארץ.

תגובת משרד האנרגיה: "מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה והתשתיות פועל למתן פתרונות ממוקדים כדי להבטיח אספקה סדירה של כלל מוצרי הדלק למשק ועוקב מדי יום אחר מצב המלאים במשק באמצעות דיווחי החברות.

"הודות להיערכות מוקדמת, פעולות מאומצות של הממשלה, ושיתוף פעולה של כלל הגורמים במשק, עד כה, למרות קשיים רבים לא הורגש מחסור בתחנות הדלק, ונשמרה הרציפות התפקודית.

"משרד האנרגיה והתשתיות מחויב לכך כי גם בהמשך נפעל שבמשק לא יורגש מחסור, כפי שפעל עד כה".