התנאי של סמוטריץ' לאישור תחנת הכוח בשרון: מחלף לשומרון

שר האוצר מתנגד לתוכנית ההקמה של תחנת הכוח "ריינדיר", שאמורה לקום בסמוך לכפר סבא, בשל העובדה שלא כלולה בה הקמה של מחלף בין כביש 55 לכביש 6 - שלדבריו, כבר הוסכם עליו בדיון קודם • במקביל, המועצות האזוריות בשרון, המתנגדות בחריפות להקמת התחנה, הגישו עתירה לבג"ץ נגד המהלך

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

תחנת הכוח "ריינדיר", שאמורה לקום בסמוך לכפר סבא, בכפוף לאישור הממשלה, נתקלת במכשול נוסף: שר האוצר סמוטריץ', שהיה מהדוחפים להקמתה בדיון הממשלה הקודם, מתעקש על הקמה של מחלף בין כביש 55 (כפר סבא לשכם) לכביש 6, שישרת את הנוסעים המגיעים מההתנחלויות לעבוד ביישובי השרון והמרכז. לדברי סמוטריץ', מדובר על הסכמות שהגיעו אליהן כבר בדיון הקודם על התחנה בממשלה, ואגף תקציבים באוצר לא עמד בהן בוועדת התכנון לאומית (ות"ל). במקביל, מועצות השרון, המתנגדות להקמת תחנת הכוח, הגישו בג"ץ נגד החלטת הוות"ל על הקמת התחנה.

מתקן התפלה שיכפיל את אספקת המים לאילת יוצא לדרך
5 שנים בממוצע, 14 רגולטורים: הדרך הארוכה להקמת פרויקט פאנלים סולאריים
עיריית רמת גן מקפיצה את הארנונה לעסקים במתחם הבורסה ובמזרח העיר

על־פי השר סמוטריץ', "אני זה שקידמתי את התחנות, דחפתי את זה בממשלה בניגוד ל- NIMBY וללחצים פוליטיים של שרים אחרים. כל שר הגיע עם ההתנגדויות שלו, ועזרתי להגיע לסיכומים שהתוכנית חוזרת לוות"ל ומאושרת עם תיקונים. התוכנית חזרה בלי אחד התיקונים המשמעותיים, שהוא הקמת המחלף הסמוך לתחנה. אני גם כועס על אנשים במשרד האוצר, כי אני הורדתי את השרים מההתנגדויות שלהם, ויש החלטת ממשלה שאומרת עם מה התוכנית צריכה לחזור".

ואכן, גורמים פוליטיים בכירים התנגדו בעבר לתחנת הכוח: בעמוד הפייסבוק "נאבקים בהקמת תחנת הכוח 'ריינדיר' בשרון", פרסמו אמירות מהעבר של שר האנרגיה, אלי כהן, אומר כי "אני לא יודע באיזה תפקיד אני אהיה, אבל בכל תפקיד שבו אני אהיה גם לטובת הסוגיה החשובה של תחנת הכוח, אני אהיה כאן לימינכם"; כמו כן, פרסמו מחדש אמירה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לפיה "אנחנו לא נקים את התחנה הזאת במקום שאנחנו מדברים עליו". אך מהצד השני, החלטת ממשלה בנושא פיתוח משק החשמל מדגישה את הצורך בהקמת תחנות כוח, דווקא קרוב למוקדי הביקוש במרכז, כדי להבטיח אספקת חשמל אמינה ובמחיר סביר.

ראש המועצה האזורית דרום השרון: "תוכנית מסוכנת"

סמוטריץ', לדבריו, "לא מוכן שאחרי שהיו סיכומים - לא יעמדו בהם. אחת ההערות הייתה שמתן ההיתר יהיה כרוך בתכנון ותקציב של המחלף שמחבר את כביש 66 לכביש 6, וכל מי שבא מאזור השומרון יהנה מזה. הייתי צריך לעשות את זה כדי להעביר את זה בממשלה, מגיעים להסכמה, ואז הפקידים עושים מה שהם רוצים".

סמוטריץ' דורש, בעיקרון, התניה של בניית המחלף בהיתר הבנייה של תחנת הכוח, אך מדובר בתקדים בעייתי ברמה החוקית. לכן, הוא יהיה מוכן להתפשר רק אם "מנהל התכנון ישמור לזה מקום, כי אחרת, התחנה עלולה לקום במקום שבו המחלף צריך להיות, וצריך גם סיכום תקציבי, ואז אולי אהיה מוכן לוותר על עיגון בתוך התוכנית. בכל מקרה, צריך לוודא שזה יקרה". מבחינתו, חובת ההוכחה מוטלת על מנהל התכנון, משרד האנרגיה, משרד התחבורה, וגם אגף התקציבים בתוך משרד האוצר בראשו הוא עומד.

במקביל, המועצות המקומיות באזור (כפר סבא, אלפי מנשה ודרום השרון) הגישו בג"ץ כנגד החלטת ות"ל לאשר את התחנה. אושרת גני גונן, ראש המועצה האזורית דרום השרון, אמרה כי "למרות התנגדות ציבורית רחבה, ועדת התשתיות הלאומיות שוב אישרה את התוכנית, אבל אנחנו לא נפסיק להתריע ולהיאבק, עד ביטול התוכנית המסוכנת הזו, שנראה שמונעת מאינטרסים זרים. לא ייתכן שיאשרו הקמה של שתי תחנות כוח באותה הרשות המקומית, כשאחת מהן סמוכה מצד אחד לקלקיליה ומצד שני לבתי תושבים". לדבריה, "הסיכון הביטחוני הוא רציני ואני קוראת לממשלה: עצרו את המהלך המסוכן הזה למען הבריאות והבטחון של כולנו".