פראדה טלטלה באפריל את עולם האופנה כשהודיעה על רכישת ורסצ'ה תמורת 1.38 מיליארד דולר. מהלך אסטרטגי זה - שהדהד מהשדרה החמישית במנהטן שבניו יורק, דרך שדרות השאנז אליזה בפריז ועד שבוע האופנה במילאנו - הוא לא עוד חיבור בין מותגי יוקרה מוכרים.
● למדד המותגים המלא לשנת 2025
הוא מסמל מגמה נרחבת יותר - מעבר מכוח המותג הבודד לעוצמת הקבוצות. בתקווה שהפעם, בניגוד לניסיונות עבר שכשלו, תהפוך פראדה למעצמה של ממש. סקרי שוק מראים כי צרכני המותגים היוקרתיים מחפשים כיום "חוויה כוללת" ולא רק מוצר בודד. בשוק שנשלט על ידי קבוצות־על כמו LVMH (המחזיקה בין היתר במותגים כמו לואי ויטון, דיור וג'יבנשי) ו־Kering (בעלת גוצ'י, איב סן לורן, בוטגה, בלנסיאגה ועוד), מיזוג פראדה־ורסצ'ה יוצר שחקן שהמשקיעים מצמידים לו עתה, עוד לפני השלמת העסקה, שווי שוק של כ־15.5 מיליארד דולר המתמקם בין תאגידי אופנת היוקרה הבולטים בעולם.
המהלך מגיע בעיתוי מכריע: תעשיית האופנה העולמית צפויה לצמוח בקצב שנתי של 3.7% עד 2027, עם דגש על מותגי פרמיום וחוויות דיגיטליות מתקדמות.

צילום: shutterstock
קונגלומרט איטלקי עצמאי
ורסצ'ה, למרות המורשת האייקונית שלה, התמודדה עם ירידה של 26% במכירות בשנתיים האחרונות ואיבוד מיקוד בקהלי היעד העיקריים. פראדה מצדה, לא רק רוכשת מותג, אלא היא רוכשת הזדמנות.
החיבור בין האלגנטיות והתחכום של פראדה לגלאם הנועז של ורסצ'ה מציע מנעד אופנתי רחב שנותן מענה למגוון רחב יותר של קהלים ובכך נותן סכום הגדול מסך חלקיו. זאת, במטרה לחזק את מעמד פראדה־ורסצ'ה על רקע תחרות עזה מכיוון מעצמות האופנה LVMH ו־Kering מצרפת, ששולטות בשנים האחרונות בשוק היוקרה העולמי.
הרכישה מאחדת כוחות בין שתי ענקיות איטלקיות, מה שמחזק את מעמדה של איטליה בשוק היוקרה אל מול תאגידי ענק כמו LVMH.
וזה לא דבר של מה בכך. לפראדה היה חסר מותג שונה באופי, עם אסתטיקה מוחצנת, סקסית ורועשת - התכונות שורסצ'ה מגלמת. ההוספה של ורסצ'ה מחזקת את פורטפוליו המותגים של קבוצת פראדה ומצטרפת בין היתר ל־Miu Miu - קו צעיר ומעוצב יותר, ו־Church’s - מותג נעלי יוקרה גברי. בכך פראדה מרחיבה את הנוכחות הגיאוגרפית, הקהלים והסגמנטים שהיא מכסה.
משמעות נוספת של העסקה עבור פראדה היא חיזוק נוכחות בתחומי הביוטי והאביזרים. תחומים כמו: בישום, איפור, משקפי שמש ואופטיקה - שהם תחומים אשר מהווים "שער כניסה" לקהל רחב יותר (Accessible Luxury). כך, פראדה שפועלת בתחום הבישום באמצעות לוריאל ובתחום המשקפיים באמצעות לוקסוטיקה, תגוון את הפורטפוליו שלה ותחזק את כוח השוק שלה גם בעולמות הנגישים יותר לציבור הרחב.
תובנות
1
כוחו של המותג הבודד נחלש בשוק הנוכחי, ועוצמת הקבוצות עולה
2
מותגים מוכרים ירוויחו ממיזוג, כחלק מאסטרטגיה לגיוון וחיזוק פורטפוליו, וכדי להשאר תחרותיים
3
מיזוג עשוי להוות מנוף לצמיחה וחדשנות מסחרית בתחומים בהם הפוטנציאל לא מומש
שינתה את כללי המשחק
בפראדה רואים את קבוצות האופנה שסביבם הולכות ו"מתחמשות" ומאגדות אליהן עוד ועוד מותגים, ומבינים כי מותגים בינוניים או עצמאיים עלולים למצוא את עצמם נדחקים לשוליים.
אם כן, העסקה בין פראדה לורסצ'ה היא הרבה מעבר לאיחוד בין שני מותגים איקוניים. היא מסמנת: התלכדות כוחות בתוך איטליה כדי להיות גדולים מספיק ולהישאר תחרותיים ברמה גלובלית, כחלק מאסטרטגיה נבונה של גיוון וחיזוק פורטפוליו, ומתוך הבנה שהמותגים צריכים להיות גם פלטפורמות מסחריות רב תחומיות - ולא רק שמות על בגדים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.