פראדה הודיעה היום (ה') כי תרכוש את ורסאצ'ה מחברת קפרי הולדינגס (Capri Holdings) תמורת 1.38 מיליארד דולר - עסקה גדולה שמגיעה לאחר תקופה ממושכת של חוסר ודאות. השיחות בין הצדדים נמשכו חודשים, בין היתר בגלל התנודתיות בשווקים והעובדה שמשפחת פראדה לא נתנה את האישור הסופי שלה עד לרגע האחרון. קפרי, חברת אחזקות בינלאומית בתחום האופנה העילית המחזיקה במותגים כמו מייקל קורס וג'ימי צ'ו, ניסתה בעבר להימכר לחברת טייפסטרי (Tapestry), אך העסקה בוטלה. כעת, כשהביקוש למותגי יוקרה נחלש ויוקר המחיה גובר, מכירת ורסאצ'ה תאפשר לקפרי להתמקד בצמצום החובות שלה ובהבראת מותגיה האחרים כמו קאוץ', בעוד פראדה מחזקת את מעמדה כדומיננטית בשוק האופנה העולמי.
● ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון
● פריטים ייחודים באלפי שקלים: התעשייה שפורחת בישראל מתחת לרדאר
פראדה רוכשת את ורסאצ'ה כחלק מאסטרטגיה להרחבת פורטפוליו המותגים שלה (ביניהם מיו מיו, מותג הבת של החברה שנחשב צעיר ונועז יותר) ולמטרת חיזוק מעמדה בשוק היוקרה העולמי. הרכישה מאפשרת לה לפנות לקהלים מגוונים יותר, להתמודד עם תאגידי ענק ולהחזיר מותג איטלקי נחשב לבעלות מקומית. ורסאצ'ה, שהתמודדה עם קשיים תחת קפרי, נמכרה במחיר אטרקטיבי יחסית - מה שמייצר עבור פראדה הזדמנות למנף מותג חזק שעדיין לא מימש את מלוא הפוטנציאל שלו. בכך, פראדה מבססת את עצמה ככוח מוביל בתעשיית האופנה האיטלקית והבינלאומית.
בראש פראדה עומדת כיום מעצבת האופנה האיטלקית, מיוצ'ה פראדה, הנכדה של מייסד החברה, מריו פראדה. היא משמשת כמעצבת הראשית וכאחת המנהיגות העסקיות של המותג, ונחשבת לאחת הדמויות המשפיעות ביותר בעולם האופנה. מיוצ'ה הצטרפה לחברה בשנות ה־70 והביאה איתה גישה חדשנית, אינטלקטואלית ולעיתים חתרנית. היא הפכה את פראדה ממותג איטלקי מסורתי לחברת אופנה בינלאומית פורצת דרך, עם סגנון מינימליסטי ומתוחכם.

מיוצ'ה פראדה / צילום: Reuters, Alessandro Bremec
בוול סטריט ג'ורנל נכתב כי האישור לעסקה הגיע ממשפחת פראדה רק בחמישי האחרון מוקדם בבוקר, המשפחה התנדנדה עם ההחלטה במשך זמן רב וזאת על רקע הסערה בשווקים. מה שהניע את העסקה היא תוכנית המכסים של טראמפ, שאילצה חברות לשקול מחדש החלטות גדולות, כשתעשיית הקמעונאות נפגעה במיוחד.
ניסיון ההתאוששות של קפרי
בשנת 2023, קפרי ניסתה להתאושש מהקשיים הכלכליים שלה על ידי מכירת החברה כולה לטייפסטרי - הבעלים של המותג קאוץ' - בעסקה בשווי 8.5 מיליארד דולר. אך העסקה התבטלה שנה לאחר מכן, אחרי שרשות ההגבלים של ארה"ב (FTC) קבעה שהיא תפגע בתחרות בשוק תיקי היוקרה.
כישלון העסקה, יחד עם התפקוד המאכזב של ורסאצ'ה, הגבירו את הלחץ על קפרי למצוא פתרון ולמכור את ורסאצ'ה, שנחשבה לחוליה החלשה. העסקה תאפשר לקפרי להתמקד בשיקום מותגים אחרים שברשותה ולהפחית את החוב שלה.
ומה עם דונטלה?
דונטלה ורסאצ'ה, אחותו של ג'אני ורסאצ'ה ומי שעמדה בראש המותג מאז מותו ב־1997, מילאה תפקיד מרכזי בהפיכת ורסאצ'ה למותג בינלאומי עם עיצובים נועזים, גלאם בלתי מתפשר וזהות איטלקית מובחנת. לאחר רכישת ורסאצ'ה על ידי קפרי בשנת 2018, דונטלה נשארה בתפקיד המנהלת האמנותית הראשית ואף הפכה לדמות מפתח בשימור זהות המותג בתוך קבוצת קפרי.

בתצוגת אביב/קיץ 2020, ג'ניפר לופז עלתה למסלול בשמלת הג'ונגל האיקונית בעיצוב מחודש, ביוזמתה של דונטלה ורסאצ'ה. / צילום: Reuters, Alessandro Garofalo
עם זאת, לפי הדיווחים האחרונים, כחלק מההיערכות למכירה לפראדה, קפרי מינתה את דריו ויטאלה, שהיה לפני כן במיו מיו, כיורשה של דונטלה בתפקיד המנהל האמנותי של ורסאצ'ה. ההחלטה מסמנת סיום עידן שבו דונטלה הייתה הפנים והלב היצירתי של המותג. המינוי של ויטאלה למנהל האמנותי של ורסאצ'ה מסמן את הרצון להכניס רוח חדשה למותג, אולי עם קריצה לדור הצעיר יותר.
במרץ האחרון, דונטלה הודיעה על פרישתה מתפקיד המנהלת האמנותית הראשית של ורסאצ'ה, והיא תישאר שגרירת המותג.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.