עמיחי אליהו בתחתית, ומי בראש: הביצועים של משרדי הממשלה

מדוח ביצוע החלטות הממשלה עולה כי משרד המורשת בראשות השר אליהו הצליח לממש רק 35% מההחלטות • המשרד המצטיין הוא הנגב והגליל

משרדי הממשלה בירושלים / צילום: עמותת הר חוצבים
משרדי הממשלה בירושלים / צילום: עמותת הר חוצבים

הממשלה מחליטה, אבל המשרדים לא מבצעים. למרות הקריאות להגביר את המשילות, נראה שהממשלה לא מצליחה לממש גם את היעדים של עצמה, וזאת בעיקר בשל חוסר תיאום בין משרדי הממשלה, כך עולה מדוח ביצוע החלטות הממשלה. מחסור בתכניות ארוכות-טווח הופך את הבעיה אף לחמורה יותר. המצב חמור במיוחד בחלק מהמשרדים הזעירים, כש"משרד המורשת" של עמיחי אליהו (עוצמה יהודית) בתחתית והמשרד לפיתוח הנגב והגליל של יצחק וסרלאוף (עוצמה יהודית) בראש.

מרבית פעילות בתי הזיקוק מושבתת, אז איך אספקת הדלק לא נפגעה?
מ"מ שר הבריאות חיים כץ טרף את הקלפים בפרשת הכללית: השעה את ועדת הבדיקה

מבין משרדי הממשלה, המשרדי המצטיין במימוש החלטות ממשלה הוא הנגב והגליל עם 96% ביצוע, אך מדובר במשרד שעיקרו תקצוב פרויקטים. אחריו מגיעים משרד הרווחה עם 92%, ומשרדי המטה הגדולים הבריאות והחינוך מגיעים מיד לאחר מכן עם 89% ו-87% בהתאמה. בתחתית הטבלה נמצאים בעיקר "שברי" משרדים שנקרעו ממקומות אחרים, ומפגינים יכולת ביצוע נחותה במיוחד: 35% למשרד המורשת, 42% למשרד ירושלים ו-50% למשרד התפוצות.

ביחידות הסמך, חלק מהיחידות מפגינות מילוי של 100% מהמשימות, אך חלקן (כמו רשות השירות הלאומי-אזרחי) קיבלו משימה אחת בלבד ב-2024 ומילאו אותה. שיעורי ביצוע מלאים נרשמו גם ברשות החשמל, רשות האכיפה והגביה ומערך הסייבר, להם היו מספר רב יותר של משימות. מספר המשימות האבסולוטי הגבוה ביותר מגיע למנהלת תקומה (57 מ-62 משימות) ורשות האוכלוסין (32 מ-40 משימות). בתחתית נמצא ארגון שהכרחי לפיתוח ארוך-הטווח של ישראל: מטה התכנון הלאומי שניתנה להם משימה אחת בלבד ב-2024, שאותה הם לא ביצעו. אך אין להתבלבל בינם לבין מנהל התכנון, שקיבלו 17 משימות וביצעו 15 מתוכן.

לפי הדוח, רשות מקרקעי ישראל, שמשפיעה באופן ישיר על הפיתוח והדיור בישראל, לא השלימה ב-2024 אף אחת מ-35 המשימות שהוטלו עליה, ובכך מגיעה לכאורה ל-0% ביצוע. אך על פי רשות מקרקעי ישראל מדובר בטעות טכנית. על פי הדוח הגולמי של רמ"י, נראה שהם ביצעו פחות מ-70% מהמשימות שלהם ל-2024. לטענת רמי, מדובר במשימות המשכיות לשנים קודמות שאורכות זמן רב ולא מתבצעות בשנה אחת בלבד.

לאורך זמן, שיעור הביצוע המצטבר של החלטות הממשלה הולך ומידרדר: עוד ועוד משימות נוספות, והביצוע לא מצליח להדביק אותן. בתחילת המדידות ב-2015 נרשמו 93% ביצוע, שהלכו והידרדרו באופן כמעט עקבי עד 75% כיום. המדד המצטבר נועד לבדוק כמה משימות בוצעו, גם אם באיחור, והתוצאות לא מעודדות.

בעיות של ניהול תקציב

אז ממה נובע חוסר הביצוע של המשימות? בעיקר מחוסר תיאום בין משרדי הממשלה. התלונה העיקרית של משרדי הממשלה היא על בעיות ניהול תקציב (227 החלטות שנחסמו בגללן), כשמתוך זה - המשרדים מסבירים שפעמים רבות פשוט לא מועברות דרישות תקציביות. כלומר, יש כסף, והוא גם מוקצה בהחלטת הממשלה. אבל משרדי הממשלה לא לוקחים את הנושא מהצד שלהם ומממשים את העברת התקציב בפועל. כך סעיפים תקציביים יכולים להישאר לא ממומשים, וההחלטות לא מבוצעות. הקטגוריה השניה היא "אחר", עם 174 החלטות שנחסמו בגללן. משרד רה"מ פועל לנסות לפלח את הקטגוריה הכללית הזאת ולהבין מה עומד מאחורי החסמים. למרות התלונות הרבות על סחבת משפטית, רק 4 החלטות ממשלה נבלמו ב-2024 בשל קשיים משפטיים.

נתון מעניין נוסף הוא שבעוד שמתקבלות החלטות ממשלה רבות, מעטות מהן הן ארוכות טווח עם יעד ביצוע של למעלה משנה. רוב השנים, בין 20% ל-30% מהחלטות הממשלה הכילו יעד אחד לפחות עם מועד ביצוע בן למעלה משנה, אך 2024 הייתה שנת הטווח הקצר, בה רק 7% מההחלטות הכילו יעדים ליותר משנה אחת קדימה.

בהיבט החיובי, ניתן לראות נקודת אור משמעותית בהחלטת הממשלה 550 (פיתוח החברה הערבית). זו ההחלטה שבמסגרתה ניתנו ב-2024 הכי הרבה משימות תקציביות (439) והיא הצליחה למלא 92% מתוכן. אך בכלל המשימות, שיעור ביצוע המשימות עומד על 76% בלבד, קרוב לממוצע ביחס לשאר החלטות הממשלה.