הכנסות שופרסל ירדו ברבעון, אך מהלכי הייעול הקפיצו את הרווח

הכנסות שופרסל ירדו במהלך הרבעון השני, אך מהלכי הייעול של האחים אמיר ממשיכים לשפר את הרווח הנקי • כך, בשורה התחתונה הרווח זינק ב-16% והסתכם ב-196 מיליון שקל ברבעון • בלידר מנתחים את התוצאות ומסבירים מדוע המניה עולה קלות

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה ברשת שופרסל / צילום: יונתן בלום
שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה ברשת שופרסל / צילום: יונתן בלום

הכנסות רשת הסופרמרקטים הגדולה בישראל שופרסל , שבשליטת ובניהול האחים יוסי ושלומי אמיר, הסתכמו בכ־3.7 מיליארד שקל, ירידה חדה יחסית של 8% ביחס לרבעון המקביל. אך החברה שיפרה שולי הרווח הגולמי, כך שהרווח התפעולי שלה טיפס מעלה, כתוצאה ממהלכי התייעלות לשיפור הרווחיות שלה. בשורה התחתונה הרווח הנקי זינק ב-16% והסתכם ב-191 מיליון שקל ברבעון השני.

גם הראל הרוויחה יותר מהבינלאומי: 789 מיליון שקל ברבעון ותשואה להון של 29%
מנהל ההשקעות הבכיר שממליץ: כך תבנו תיק חסין ולא תצטרכו לגעת בו יותר

שופרסל מציינת כי במחצית הראשונה של השנה נפתחו סניפים חדשים, ובתוצאות הכספיות באו לידי ביטוי "חלק מצעדי ההתייעלות ושיפור תהליכים במערכי הסחר, התפעול והלוגיסטיקה, בסניפים ובמטה, שבוצעו בשנה החולפת על ידי ההנהלה החדשה בהובלת המנכ"לים המשותפים".

שולי הרווח הגולמי של החברה השתפרו ברבעון השני ועמדו על 30% מהכנסותיה. זאת עלייה ביחס לשיעור רווח גולמי של 28.5% שנרשמה ברבעון השני של השנה. עם סיכום המחצית הושג שיפור גם כן עם עלייה מ-27.8% במחצית המקבילה אשתקד ל-30% השנה. ההנהלה מציינת כי הגידול בשיעור הרווח הגולמי ברבעון השני נבע בעיקרו "ממיקוד הפעילות המסחרית והשיווקית במגזר הקמעונאות והשפעת עיתוי חג הפסח". כל זאת לצד צעדי ההתייעלות שבהם נקטה והוזכרו מקודם.

ננקטו צעדי התייעלות יזומים לשיפור הרווחיות והנזילות

עוד מוסיפים בשופרסל כי בהתאם לאסטרטגיית הקבוצה למיקוד הקמעונאות כליבת העסקים שלה, לחיזוק יסודות ולפיתוח מנועי צמיחה, ננקטו צעדי התייעלות יזומים לשיפור הרווחיות והנזילות, שלחלקם השפעה על ההכנסות. בין השאר הקבוצה המשיכה לקדם: טיפול וסגירה של סניפים מפסידים, הסבת סניפים לפורמט "יוניברס" החדש, לצד פעולות שדרוג ומיתוג מחדש של סניפים, סגירת חלק מהסניפים במוצאי שבת, מיקוד הפעילות השיווקית והמסחרית, טרנספורמציה של המותג הפרטי".

ההנהלה הצליחה לרסן את ההוצאות התפעוליות, אך למרות העלייה בשיעור הרווח הגולמי, הקיטון הכללי בהכנסות הוביל לכך שהרווח התפעולי לפני הכנסות אחרות הסתכם ב-266 מיליון שקל, עלייה מתונה של 1.5%. לאחר ההכנסות האחרות, וכתוצאה מעלייה בשווי נדל"ן משופרת ברבעון השני, עלה הרווח התפעולי (לאחר הכנסות) ל-293 מיליון שקל, עלייה של 2.1%. קיטון בהוצאות המימון לצד ירידה בתשלומי המסים הובילו לזינוק של 16% בשורת הרווח הנקי כאמור לסכום של 191 מיליון שקל.

שופרסל פועלת ב-431 סניפים בפריסה ארצית ומעסיקה למעלה מ-14 אלף עובדים ולחברה 557 אלף מ"ר בשטחי מסחר. הבוקר עומד שווי השוק של המניה על 11 מיליארד שקל, לאחר שהמניה עלתה ב-32% בשנה החולפת. נזכיר כי האחים אמיר רכשו רבע מהחברה תמורת 1.5 מיליארד שקל, בעסקה שגילמה לשופרסל עצמה שווי שוק של 6 מיליארד שקל.

רעבה לעוד נדל"ן

שופרסל הצליחה לצמצם מאז השתלטו עליה האחים אמיר בחודש מרץ בשנה שעברה, את החוב שלה, כחלק מראיית עולמם. בחברה מתגאים שהחוב הפיננסי (נטו) התאפס בסוף המחצית הראשונה, מול החוב הפיננסי נטו של כמעט 2 מיליארד שקל בסיכום שנת 2022. על הירידה בהיקף ההכנסות מקפידים להגיד בסביבת חברה כי למעשה, שופרסל נמצאת בקצב מכירות גבוה, אך מדובר במהלכי התייעלות כמו סגירת סניפים מפסידים במוצאי שבת, שהקטינו את המחזור. בחברה סבורים כי קצב המכירות למעשה מתקרב ברמתו לרבעון האחרון 2023, אז הרבה הציבור להצטייד במוצרי מזון לאחר פרוץ המלחמה.

בנוסף מזכירים שם כי החברה נמצאת במסע שיפוץ אגרסיבי של סניפים ומתכננת עד סוף השנה להפעיל 30 סניפי רשת "יוניברס" (הסבה 18 סניפים עד כה). בסביבת החברה מוסיפים כי כיום כל החנויות שהיו מסומנות בעבר כחנויות "אדומות", כלומר מפסידות, כאלה שפוגעות ברווחיות שופרסל, הופכות לרווחיות.

מעבר לכך, ממצב של מכירת סניפים מפסידים בחברה רוצים להפוך את המגמה ומעוניינים לקנות נכסים חדשים להפעלת עוד סניפים. "שופרסל רעבה לנדל"ן", אומרים גורמים המקורבים לחברה. "יש לה אפס חוב פיננסי, והיא תפעיל את הנכסים שלה בעצמה ללא עזרת חברות ניהול חיצוניות".

למרות התוצאות, מניית שופרסל עולה קלות

דינה קורשונוב, אנליסטית הקמעונאות של לידר שוקי הון מתרשמת כי היו אלה מהלכי ההתייעלות של ההנהלה החדשה של שופרסל שמוכיחים את עצמם בשורת הרווח. למעשה לדבריה, כאשר קמעונאיות מדווחות על ירידה כה חדה בהכנסות מחד, אבל עלייה בשיעורי הרווח הנקי מהצד השני, מדובר במהלכים מרשימים של ההנהלה.

מדוע ההכנסות של שופרסל נפלו ברבעון? האם אלה לקוחות שעוזבים את שופרסל?
"אני לא יודעת להגיד לגבי לקוחות שעוזבים. שופרסל מסבירה וזה נשמע לי הגיוני שחלק מהירידה (בהכנסות) נובעת מרכיב עונתיות. כמו כן יש את נושא מהלכי ההתייעלות. ברגע שהחברה בוחרת לסגור סניפים הפסדיים או לצמצם שעות פעילות (לסגור סניפים במוצ"ש, ח"ש) שלא מניבים להם ערך או שהיא פועלת לצמצם את היקפי המותג הפרטי שלה, אז חלק מפעילויות ההתייעלות שעשו בשופרסל יכולים לפגוע גם בהיקפי ההכנסות".

דינה קורשונוב, אנליסטית קמעונאות, לידר שוקי הון / צילום: לידר שוקי הון
 דינה קורשונוב, אנליסטית קמעונאות, לידר שוקי הון / צילום: לידר שוקי הון

החברה נסחרת בשווי שוק של 11 מיליארד שקל, לאחר שעלתה בשנה האחרונה בכמעט 40%. איך את מתרשמת מהדוחות האלה?

קורשונוב אומרת כי לדעתה הסברי הנהלת שופרסל לירידה בהכנסות מספקים. "אני חושבת שהדברים האלו בנוגע לירידה בהכנסות ראויים. אני מזכירה שגם נרשמה כבר ירידה בהיקפי ההכנסות בעבר. זהו לא הרבעון הראשון שבו נרשמה ירידה כזאת, ראינו את החולשה בהכנסות גם ברבעונים הקודמים, וגם אז הן לוו באותו הסבר.

"מבחינת השיפור ברווח (התפעולי והנקי) - הוא מאוד מרשים, בטח אם לוקחים בחשבון שיש בדרך כלל קורולציה בין המכירות של רשת קמעונאית לרווח הנקי שלה. קשה לשפר רווח נקי בפעילות שוטפת עבור קמעונאית שמוכרת פחות, וכאן רואים שההנהלה החדשה מובילה צעדים מאוד משמעותיים לשיפור מבנה העלויות בחברה".

עוד מוסיפה האנליסטית כי "כאשר מגיעים לשורת הרווח, רואים גם שיש גם טיוב במבנה המאזן של שופרסל ובהיקף החוב שלה, וכך גם נושא של מימוש פעילויות מפסידות. יש פחות הוצאות אחרות, וגם שיערוכי נדל"ן שתרמו לרווח הנקי. אבל בסוף הרכיב המשמעותי הם מהלכי ההתייעלות שמשפרים להם את הרווח התפעולי של הרשת".

לדבריה, אלה הן כנראה הסיבות לאדישות היחסית של המשקיעים ביחס למחיר המניה. היא מוסיפה כי "במובן מסוים אני חושבת שהמניה עולה משום שהשוק מכיר את המהלכים האלה של החברה, והוא במובן מסוים ציפה להם. אני חושבת שהמגמה החיובית (הקלה) במניה היא על רקע זה שהרווחים מאוד גבוהים. בקרב חלק מהמשקיעים זו כן הפתעה עד כמה שופרסל משפרת את שיעורי הרווחיות שלה. זה נוגד לחלוטין מגמות כאלה שמתרחשות כשרואים חברה שיורדת בצורה כל כך חדה בהכנסות שלה. לרוב זה מחבל לה ברווח הנקי".

קמעונאים מתחרים בשופרסל טענו שהיא יצאה בגל העלאות מחירים, והם מצביעים על השיפור בשיעור הרווח הגולמי שעלה מ-28% ל-30% ברבעון השני. קורשונוב חושבת שהעלאות המחירים במשק הן כורח של מהלכי הספקים שהעלו אותם, והן מתרחשות בכלל הגזרה ולא נוקדתית בשופרסל. "מן הסתם אנחנו רואים שיש אינפלציה בשוק המזון. אפשר להסתכל על מדד מהמחירים ולראות שהוא עלה. גם הספקים (לרשתות) העלו מחירים, וברגע שהעלה ספק כלשהו את המחיר אז הקמעונאי לא יכול לספוג וזה מתגלגל לצרכן. העלאות מחירים רוחביות קרו בשוק, לא משנה באיזו רשת. להגיד שכל השיפור של שופרסל בא על רקע העלאת המחירים - אני לא יודעת, אבל גם לא חושבת שנכון. הם כאמור עשו המון מהלכי התייעלות, שהם גלויים ודווחו בתקשורת. זו להערכתי הסיבה המרכזית אחרת כל הקמעונאיות היו בחגיגת רווחים".