סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים
23:00
וול סטריט נועלת את יום המסחר במגמה מעורבת, כאשר מניות הטכנולוגיה והשבבים המשיכו לספוג לחצים. אחרי שביום שלישי צנח במעל 2%, מדד הנאסד"ק השיל מערכו כ-0.4%. ה-S&P 500 נחלש בכ-0.1% והדאו ג'ונס טיפס בכ-0.4%.
במקביל, מחירי הנפט ירדו במעל 4% לרמתם הנמוכה ביותר מאז פרוץ המלחמה נגד איראן. נפט מסוג ברנט נסחר סביב 73 דולר לחבית, בעוד נפט מסוג אמריקאי (WTI) נסחר סביב 70 דולר לחבית.
קרן הסל SOXX , אשר עוקבת אחר מניות השבבים, נחלשה בכ-0.3%, לאחר שאיבדה כ-8% בצניחה החדה שרשמה אתמול. בין היורדות, ניתן למצוא את אנבידיה , AMD , מארוול , ווסטרן דיגיטל וסנדיסק . מיקרון ריכזה עניין במיוחד וירדה במעל 4% לקראת פרסום תוצאותיה הכספיות לרבעון הפיסקאלי השלישי של 2026.
לצד הלחצים שספגו מניות השבבים, גם מרבית ענקיות הטכנולוגיה נסחרו באדום אתמול, ביניהן אנבידיה , טסלה , מיקרוסופט , אלפאבית (גוגל) ומטא . אפל נסחרה סביב רמת הבסיס, בעוד אמזון טיפסה קלות.
ריק גארדנר, מנהל השקעות ראשי ב-RGA Investments, אמר ל-CNBC כי "הנסיגה של מניות הטכנולוגיה היא נסיגה בריאה, מכיוון שהערכות השווי של מניות טכנולוגיה רבות הפכו למתוחות מדי. הנסיגה במגזר הטכנולוגיה מצביעה על כך שהמשקיעים מתחילים להבין שציפיות הרווח עבור מניות הטכנולוגיה הן גבוהות, מה שיוצר רף קשה יותר למעבר כאשר עונת הדוחות תתחיל מחדש ביולי, והיינו מאפיינים את הנסיגה הזו ככיול מחדש של הציפיות".
סקטור האנרגיה הכביד על המסחר, כאשר ברקע הירידה במחירי הנפט בעולם. בין המניות הבולטות שנסחרו באדום, ניתן למצוא את אקסון מובייל , שברון וקונוקו-פיליפס . מנגד, בלטו בעליות ענפי הצריכה הפרטית והתעשייה, ככל הנראה, בשל הציפיות לירידה במחירי הדלק, שתשפיע לחיוב על שולי הרווח של החברות. חברות התעופה (כמו יונייטד איירליינס ודלתא איירליינס ) והקרוזים (כמו קרניבל ונורווג'יאן קרוז ליין הולדינגס ) נסחרו בעליות.
21:55
המסחר בוול סטריט מוסיף להתנהל במגמה מעורבת, אם כי הסנטימנט השלילי מחריף. לפי שעה, מדד הנאסד"ק יורד בכ-0.7%, ה-S&P 500 נחלש בכ-0.3% והדאו ג'ונס מתקדם בכ-0.4%.
לצד הלחצים שסופגות מניות השבבים, גם מרבית ענקיות הטכנולוגיה נסחרות כעת באדום, ביניהן אנבידיה , טסלה , מיקרוסופט , אלפאבית (גוגל) ומטא . אפל נסחרת ביציבות, בעוד אמזון מטפסת במעל 1%.
סקטור האנרגיה ממשיך להכביד על המסחר, כאשר ברקע הירידה במחירי הנפט בעולם. בין המניות שנסחרות באדום, ניתן למצוא את אקסון מובייל , שברון וקונוקו-פיליפס .
20:40
המסחר בוול סטריט עבר למגמה מעורבת. כעת, הנאסד"ק יורד בכ-0.3%, ה-S&P 500 מאבד מערכו כ-0.2% והדאו ג'ונס מוסיף לערכו כ-0.3%.
מיקרון מאבדת מערכה יותר מ-2%, לקראת התוצאות הכספיות שתפרסם הלילה אחרי נעילת המסחר. קרן הסל SOXX אשר עוקבת אחר מניות השבבים נחלשת בכ-2%, לאחר שאיבדה כ-8% אמש. בין היורדות, ניתן למצוא את אנבידיה , AMD , מארוול , ווסטרן דיגיטל וסנדיסק .
20:00
מדדי הנאסד"ק וה-S&P 500 מוחקים חלק ניכר מהעליות שרשמו מוקדם יותר ביום המסחר, ומטפסים כעת בכ-0.2% ובכ-0.3%, בהתאמה. גם מדד הדאו ג'ונס צמצם את העלייה שלו ל-0.7%.
בשוק הקריפטו, הביטקוין יורד בשעה זו במעל 4% ונופל מתחת לרף ה-60 אלף דולר. בתחילת החודש, המטבע היה לזמן קצר מתחת ל-60 אלף דולר, אך לפני כן, רמה זו נצפתה רק בספטמבר 2024. הירידות מגיעות כשברקע הלחצים שסופגות ביומיים האחרונים מניות הטכנולוגיה עתירות הסיכון, כמו גם הציפיות לסביבת ריבית גבוהה יותר בארה"ב בטווח הזמן הקרוב.
19:00
מדד המניות הקטנות ראסל 2000 מטפס כעת בכ-1.2% ועוקף את ה-S&P 500, שמספק לפי שעה תשואה של 0.7%. המגמה בולטת גם מתחילת החודש, כאשר הראסל הניב תשואה של כ-3.2% עד כה, לעומת תשואה שלילית של 2.2% שהניב ה-S&P 500.
ביצועי־היתר של הראסל 2000 מגיעים על אף החלטת הריבית הניצית של יו"ר הפד הנכנס קווין וורש והציפיות בשוק להעלאת ריבית אחת לפחות השנה. רמות ריבית גבוהות יותר נוטות להשפיע לרעה על מניות קטנות, שכן הן נשענות יותר על הלוואות ועסקיות ולכן רגישות לעלויות מימון.
במרקטוואץ' ייחסו את המגמה לרוטציה ממניות הטכנולוגיה הגדולות לאזורים אחרים של השוק, כמו גם לתחזיות אופטימיות של אנליסטים באשר לצמיחת הרווחים בקרב החברות הקטנות בטווח הזמן הקרוב.
18:30
העליות בוול סטריט מתחזקות מעט. לפי שעה, הנאסד"ק וה-S&P 500 מתקדמים שניהם בכ-0.8% והדאו ג'ונס מוסיף לערכו כ-1.1%.
סקטור האנרגיה של ה-S&P 500 הוא החלש מבין הענפים, עם ירידה של מעל 2%, על רקע הירידה במחירי הנפט בעולם. מנגד, את העליות מובילים ענפי הצריכה הפרטית והתעשייה, ככל הנראה, בשל הציפיות לירידה במחירי הדלק, שתשפיע לחיוב על שולי הרווח של החברות. חברות התעופה (כמו יונייטד איירליינס ודלתא איירליינס ) והקרוזים (כמו קרניבל ונורווג'יאן קרוז ליין הולדינגס ) נסחרות כעת בעליות.
כאמור, מיקרון טכנולוג'י צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות הלילה לאחר נעילת המסחר. ג'יי וודס, כלכלן השווקים הראשי ב-Freedom Capital Markets, אמר ל-CNBC כי הוא חושב שהמניה עלולה לרדת לאזור ה-1,000 דולר לאחר הדוחות - מה שישקף דאונסייד של קרוב ל-4% לעומת מחירה הנוכחי. וודס ציין כי מיקרון ירדה בשש מתוך שמונה ימי הדיווח האחרונים שלה, עם ירידה ממוצעת של 6.5%.
17:40
המסחר בוול סטריט ממשיך להתנהל בעליות שערים, כאשר המדדים המובילים - הנאסד"ק, ה-S&P 500 והדאו ג'ונס - מתקדמים שלושתם בכ-0.4%.
קרן הסל SOXX , אשר עוקבת אחר מניות השבבים, מטפסת קלות, אם כי ניכר שהסקטור ממשיך לספוג לחצים לאחר הצניחה אתמול.
ריק גארדנר, מנהל השקעות ראשי ב-RGA Investments, אמר ל-CNBC כי "הנסיגה של מניות הטכנולוגיה היא נסיגה בריאה, מכיוון שהערכות השווי של מניות טכנולוגיה רבות הפכו למתוחות מדי. הנסיגה במגזר הטכנולוגיה מצביעה על כך שהמשקיעים מתחילים להבין שציפיות הרווח עבור מניות הטכנולוגיה הן גבוהות, מה שיוצר רף קשה יותר למעבר כאשר עונת הדוחות תתחיל מחדש ביולי, והיינו מאפיינים את הנסיגה הזו ככיול מחדש של הציפיות".
לנוכח הירידה של מחירי הנפט לרמות שלא נראו מאז פרוץ המלחמה נגד איראן, תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב רושמות ירידות חדות לאורך כל העקום. התשואה לעשר שנים יורדת בכ-8 נקודות בסיס לרמה של 4.409% והתשואה לשנתיים יורדת בכ-5 נקודות בסיס לרמה של 4.15%.
16:55
המסחר בוול סטריט מתנהל בשעה זו בעליות קלות. הנאסד"ק וה-S&P 500 מתקדמים שניהם בכ-0.3%, בעוד הדאו ג'ונס מתקדם בכ-0.2%.
לאחר שצנחה בכ-8% אמש, קרן הסל SOXX , אשר עוקבת אחר מניות השבבים, נסחרת כעת בסמוך לרמת הבסיס. בין השחקניות המרכזיות בתחום השבבים שנסחרות באדום, ניתן למצוא את מארוול ו-ASML . מנגד, ברודקום ואנבידיה בירוק, וגם מיקרון מטפסת קלות, לקראת פרסום תוצאותיה הכספיות לאחר נעילת המסחר. מנגד, קרן הסל DRAM , אשר עוקבת אחר מניות שבבי הזיכרון, שצנחה בכ-14% אתמול, מתאוששת כעת ומטפסת בכ-2%.
16:35
אחרי הצניחה שנרשמה אמש בהובלת מניות הטכנולוגיה, וול סטריט פותחת את יום המסחר בעליות שערים. הנאסד"ק מוסיף לערכו כ-0.6%, ה-S&P 500 מתקדם בכ-0.4% והדאו ג'ונס נסחר ביציבות.
במקביל, הירידות במחירי הנפט מתחזקות. המחירים נופלים במעל 4%, כאשר נפט מסוג ברנט נסחר סביב 73 דולר לחבית ונפט מסוג אמריקאי (WTI) נסחר סביב רף ה-70 דולר לחבית.
16:05
בשוק המט"ח העולמי, הדולר מתחזק בעולם לשיא של 13 חודשים, כאשר מדד הדולר (DXY), מטפס לכ-101.7 נקודות. ההתחזקות מגיעה על רקע גל המכירות בוול סטריט אמש והציפיות ההולכות וגוברות להעלאת ריבית בארה"ב, אלו מובילים את המשקיעים להעביר מכספיהם לנכסי "מקלט בטוח".
עם זאת, נכס אחר שנחשב מקלט בטוח, הזהב, יורד לראשונה מאז נובמבר מתחת לרף ה-4,000 דולר לאונקיה. הזהב סופג לאחרונה לחצים, שכן דולר חזק הופך את הזהב ליקר יותר עבור קונים זרים, וסביבת הריבית הגבוהה יותר הצפויה הופכת אותו לפחות אטרקטיבי, שכן הוא אינו נושא ריבית.
15:50
המסחר בחוזים העתידיים על וול סטריט מצביע על עליות קלות בפתיחה. החוזים על הנאסד"ק מטפסים בכ-0.5%, החוזים על ה-S&P 500 מתקדמים בכ-0.3% והחוזים על הדאו ג'ונס נסחרים ביציבות. נזכיר כי אמש, המסחר בוול סטריט ננעל באדום בוהק, כאשר הנאסד"ק איבד מערכו כ-2.2% וה-S&P נחלש בכ-1.3%. את הירידות הובילו מניות הטכנולוגיה, והשבבים בפרט, אחרי ראלי היסטורי שרשמו בשבועות האחרונים.
15:30
מחירי הנפט נופלים בכ-3% כעת לרמתם הנמוכה ביותר מאז פרוץ המלחמה נגד איראן, כאשר נפט מסוג ברנט נופל לראשונה מתחת לרף ה-75 דולר לחבית ונפט מסוג אמריקאי (WTI) נסחר סביב 71 דולר לחבית. הירידה מגיעה על רקע ציפיות המשקיעים שהתנועה במצר הורמוז תתחיל לחזור לשגרה בקרוב.
14:29
מניית פלסאנמור מזנקת לאחר שדיווחה על אבן דרך משמעותית בהתרחבותה בארה"ב: ענקית הטלרפואה האמריקאית Ouma Health תשלב את טכנולוגיית האולטרסאונד הביתי של פלסאנמור במודל ליווי ההיריון הווירטואלי שלה, הפועל בכל 50 המדינות בארה"ב.
המשמעות: גישה ישירה למנגנוני שיפוי וכיסוי: Ouma עובדת ישירות מול המבטחים המובילים, מערכות הבריאות, וכן מעסיקים ותאגידי ענק בארה"ב. השילוב בפלטפורמה שלה מאפשר לפלסאנמור חדירה עסקית מהירה על גבי תשתית מסחרית קיימת.
פתרון ל"מדבריות טיפול": כ-35% מהמחוזות בארה"ב סובלים ממחסור בגישה לרופאי נשים. המערכת של פלסאנמור (המאושרת על ידי ה-FDA) תאפשר לרופאי Ouma לספק לנשים הרות ליווי קליני, רציף ומרחוק - מבלי שהן יידרשו לנסיעות ארוכות למרפאה.
13:54
יצרנית שבבי הזיכרון הדרום־קוריאנית SK Hynix מתכננת לגייס 45.45 טריליון וון (כ-29.4 מיליארד דולר) באמצעות הנפקה בארה"ב, במהלך שעשוי להפוך לאחת מהנפקות המניות הגדולות בהיסטוריה.
לפי נתוני בלומברג, בהיקף כזה ההנפקה עשויה להיכנס לחמש הנפקות המניות הגדולות בכל הזמנים, ולהשתוות בגודלה להנפקת הענק של Saudi Aramco בשנת 2019, שנחשבה בזמנו לשיא עולמי.
המהלך מגיע על רקע מרוץ ההשקעות הגלובלי בתחום הבינה המלאכותית, כאשר חברות לאורך שרשרת האספקה של תעשיית ה-AI מגדילות את קיבולת הייצור שלהן כדי לעמוד בביקוש הגובר לשבבי זיכרון מתקדמים.
בחודשים האחרונים גייסו חברות סכומי שיא למימון הקמת תשתיות בינה מלאכותית. מוקדם יותר החודש ביצעה SpaceX את ההנפקה הראשונית הגדולה בהיסטוריה, בעוד Alphabet מתכננת לגייס 85 מיליארד דולר למימון תוכניותיה בתחום הבינה המלאכותית.
13:07
מחירי הנפט הגולמי ממשיכים לאבד גובה היום, כאשר החוזים על נפט מסוג ברנט צונחים אל מתחת לרף ה-76 דולר לחבית, רמתם הנמוכה ביותר מאז ה-27 בפברואר, יום לפני פרוץ המערכה הצבאית באיראן. הירידות החדות מגיעות על רקע השגת ערבויות ביטחוניות לפתיחתו מחדש של מצר הורמוז, מה שהפיג את החשש מפני שיבושים ארוכי טווח בשרשראות האספקה הגלובליות.
הצניחה המהירה של הזהב השחור עוררה את זעמו של הנשיא דונלד טראמפ, שהאשים את חברות הדלק ב"עושק הצרכנים" והנחה את משרד המשפטים האמריקאי לפתוח בחקירה מיידית בשל העובדה שהמחיר לצרכן בתחנות אינו יורד בקצב התואם למחירי החביות. מנגד, מומחי אנרגיה מיהרו לצנן את הרטוריקה הפוליטית מהבית הלבן. קארן יאנג, חוקרת בכירה במרכז למדיניות אנרגיה גלובלית באוניברסיטת קולומביה, הסבירה בראיון ל-CNBC כי מדובר ב"תיאטרון פוליטי", והדגישה: "זה לא באמת האופן שבו מחירי הבנזין עובדים בארה"ב. זה תלוי במיסוי המקומי ובהחלטות של בתי הזיקוק, ולוקח מספר שבועות מאז שמחירי הנפט הגולמי יורדים ועד שהדבר מתגלגל בפועל לתחנות ומגיע לצרכן הסופי".
בשוק מעריכים כי על אף שהסרת המצור הימי תקל בטווח הקצר על לחצי האינפלציה, שרשראות האספקה העולמיות יזדקקו לזמן נוסף כדי לחזור לנורמליזציה מלאה.
12:02
לאחר יומיים רצופים של טלטלות ומכירות חדות במגזר הטכנולוגיה, החוזים העתידיים בוול סטריט מאותתים הבוקר על ניסיון התייצבות מתונה. בעוד מדד הדאו ג'ונס השמרני נותר מאחור, החוזים על הנאסד"ק וה-S&P 500 רושמים עליות קלות, הנתמכות בנתוני פעילות עסקית חזקים מהצפוי ובצניחה מתמשכת במחירי הנפט הגולמי (שחזרו לרמות שלפני העימות בעקבות התקדמות במשא ומתן בין ארה"ב לאיראן). עם זאת, המבחן האמיתי של השוק יגיע עם נעילת המסחר, אז תפרסם יצרנית שבבי הזיכרון מיקרון (Micron) את דוחותיה הרבעוניים. הדוחות הללו נתפסים כעת כברומטר קריטי לבריאותו של "טרייד ה-AI" כולו; השוק מחפש הוכחות מוצקות לכך שהביקוש לחומרה מתקדמת במרכזי הנתונים אכן מצדיק את הערכות השווי הגבוהות, במיוחד לאחר התנודתיות האחרונה.
בזמן שבוושינגטון מחריפים את הגבלות היצוא, הביקוש לחומרת בינה מלאכותית אמריקאית שובר שיאים בדרכים עקיפות. על פי דיווח בפייננשל טיימס, מחירי מערכות ה-AI המתקדמות ביותר של אנבידיה, ובראשן שרת ה-DGX B300 הכולל שמונה מעבדי Blackwell עוצמתיים, הוכפלו בתוך חצי שנה בשוק השחור בסין, והם נושקים כעת לתג מחיר של כ-1.1 מיליון דולר. עבור המשקיעים, נתון זה מדגיש תמונת מצב מורכבת: מחד, הדומיננטיות הטכנולוגית והביקוש הגלובלי למוצרי אנבידיה קשיחים לחלוטין ואינם מושפעים ממחיר; מאידך, הסיכונים הגיאופוליטיים ממשיכים להוות משקולת, כאשר מתחים בין-מדינתיים מכתיבים מחדש את גבולות הגזרה של שרשראות האספקה והמכירות הרשמיות.
חזית נוספת שמרכזת עניין היא מערכת היחסים המתוחה בין ענקיות הטכנולוגיה לרגולטור האמריקאי. על פי דיווח בניו יורק טיימס, ממשל טראמפ מפעיל לחץ על חברת מטא להגיש מרצון את מודל ה-AI המתקדם שלה, Muse Spark, לבחינה ממשלתית, מהלך שמטא היא האחרונה מבין המפתחות הגדולות שטרם הסכימה לו. צעד זה מגיע בעקבות סנקציות מחמירות שהוטלו לאחרונה על חברת אנתרופיק מטעמי ביטחון לאומי. בשוק מבינים כי הרגולציה הממשלתית הופכת לפקטור מסחרי לכל דבר, אשר עלול להשפיע באופן ישיר על קצב השקות המוצרים, אסטרטגיות החדירה לשווקים בינלאומיים, ופוטנציאל ההכנסות העתידי של הסקטור.
במקביל למגמות המאקרו, שינויים מבניים משמעותיים במדדי הייחוס המובילים צפויים להניע זרמי הון מוסדיים גדולים בימים הקרובים. ב-29 ביוני תצטרף חברת הטכנולוגיה אלפאבית (גוגל) למדד הדאו ג'ונס היוקרתי במקומה של ורייזון, בעדכון הרשמי הראשון של המדד מאז שלהי 2024. המהלך נועד להגדיל את החשיפה של הדאו לכלכלה החדשה, לבינה מלאכותית ולמחשוב ענן. באותו היום, חברת הוניוול אירוספייס, שתפוצל מחברת האם שלה, תרשום כניסה כפולה למדדי ה-S&P 500 וה-S&P 100. מניית החברה כבר זינקה בלמעלה מ-9% במסחר המותנה, ככל שהקרנות הפסיביות ומחקי המדד נערכים לרכישות מאסיביות של המניות החדשות כדי לשכפל את ביצועי המדדים.
11:40
טלטלה בסקטור הביטחוני הגרמני, מניות הענף צנחו בחדות בעקבות דיווח ב"פיננסיאל טיימס" לפיו בברלין מתכננים לבטל פרויקט ענק בשווי מיליארדי אירו לבניית שש פריגטות מדגם F126 - מה שהיה אמור להיות הזמנת ספינות המלחמה הגדולה ביותר של המדינה מאז מלחמת העולם השנייה. הדיווח עורר חשש כבד בקרב המשקיעים כי הזינוק הדרמטי שנרשם בהזמנות החברות הביטחוניות כתוצאה מהגדלת תקציבי הביטחון הממשלתיים עלול שלא להתממש במלואו. בעקבות כך, מניית ענקית התחמושת הגרמנית ריינמטאל, הנחשבת לנהנית מרכזית מחוזי הממשלה, צללה במסחר בבוקר בעד 13.4%, בעוד שחברות גרמניות בולטות אחרות בסקטור, כמו הנסולדת ורנק, רשמו גם הן ירידות חדות של 4.6% ו-3.7% בהתאמה.
11:30
מגמה מעורבת בבורסות המובילות באירופה, כאשר מדד ה-DAX הגרמני משיל כ-0.7% ומנגד מדדי ה-STOXX 600, ה-FTSE וה-CAC רושמים עליות קלות; במקביל, החוזים העתידיים בניו יורק מאותתים גם הם על כיוון מעורב, עם ירידה קלה של 0.2% בחוזי הדאו ג'ונס מול עליות של 0.2% ב-S&P 500 וזינוק של כ-0.6% בחוזי הנאסד"ק.
בשוק הסחורות והמטבעות נרשמת מגמה מעורבת, כאשר מחירי הנפט (WTI וברנט) רושמים ירידות של כמעט 2%, והזהב נחלש בכ-1% ומחליק לשפל של שבועיים סביב 4,067 דולר לאונקיה על רקע התחזקות הדולר וציפיות להעלאות ריבית בארה"ב. מנגד, הגז הטבעי רושם עלייה קלה של כ-0.5% והביטקוין מטפס בכ-0.7% לרמה של 62,693 דולר.
10:57
מניות הביטחון באירופה רושמות ירידות לאחר דיווח שלפיו גרמניה שוקלת לבטל תוכנית לבניית שש ספינות מלחמה חדשות, מה שעורר חששות בקרב המשקיעים כי גל ההזמנות והגידול בתקציבי הביטחון באירופה לא יתורגם במלואו להכנסות עבור יצרניות הנשק.
לפי דיווח של הפיננשיאל , ממשלת גרמניה מתכננת לבטל את פרויקט בניית פריגטות ה-F126, עסקה בהיקף של מיליארדי אירו שהייתה אמורה להיות הזמנת ספינות המלחמה הגדולה ביותר במדינה מאז מלחמת העולם השנייה.
בעקבות הדיווח צנחה מניית ריינמטל בכ-13%, בעוד שמניות הנסולדט ו-רנק גרופ איבדו 5% ו-3.8% בהתאמה. גם בשאר אירופה נרשמו ירידות בענף, כאשר מניית Saab ירדה ב-3.1%, Leonardo איבדה 3.7%, ו- BAE Systems נחלשה ב-1.6%.
התגובה החריפה בשוק משקפת את הרגישות הגבוהה של מניות הביטחון לכל סימן לכך שהגידול החד בהוצאות הצבאיות באירופה עלול להיות מתון יותר מכפי שהמשקיעים העריכו בחודשים האחרונים.
10:42
המסחר באירופה נפתח במגמה מעורבת - פרנקפורט בירידה של 0.6%, פריז ולונדון עולות מעט.
08:40
הבוקר באסיה מגמה מעורבת, כאשר המשקיעים מקווים שההתאוששות במניות הטכנולוגיה תצליח לייצב את הסנטימנט לאחר גל המכירות החריף בוול סטריט, שהוביל לירידות חדות ברחבי האזור.
ביפן, מדד ניקיי יורד ב-1%, בעוד שבדרום קוריאה זינק מדד קוספי ביותר מ-3%, לאחר שצנח ב-10% ביום המסחר הקודם. באוסטרליה עלה מדד S&P/ASX 200 ב-0.3%. בהונג קונג מתחזק מדד הנג סנג ב-0.6%, בעוד שמדד CSI 300 הסיני נסחר כמעט ללא שינוי.
מניות הטכנולוגיה באסיה מתאוששות לאחר יום מסחר קשה במיוחד. את העליות מובילות ענקיות השבבים הדרום־קוריאניות: מניות Samsung Electronics ו-SK Hynix מזנקות הבוקר, לאחר שאיבדו אתמול למעלה מ-12% כל אחת אתמול. משקלן הגבוה במדד הקוספי, כ-40%, סייע למדד לרשום תיקון חד כלפי מעלה.
החוזים בוול סטריט מצביעים גם הם על התאוששות מסויימת - נאסד"ק עולה הבוקר ב-0.3%.
השוק יעמוד הלילה בפני מבחן "שבבים" נוסף כשיצרנית שבבי הזיכרון מיקרון תדווח, והציפיות ממנה בשמיים. בשוק מעריכים כי הדוח יהיו מבחן חשוב לסקטור השבבים כולו. בעקבות ביקוש בלתי פוסק לשבבי זיכרון עבור תשתיות בינה מלאכותית (AI) ושבבי רוחב פס גבוה (HBM), החברה חצתה לאחרונה שווי שוק היסטורי של טריליון דולר. האנליסטים צופים זינוק מטאורי של כ־276% בהכנסות לרמה של כ־34-35 מיליארד דולר, לצד רווח למניה (EPS) חזוי של כ־19 עד 21 דולר - זינוק של כמעט 1,000% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
אתמול, יצרנית שבבי הבינה המלאכותית Cerebras Systems דיווחה על תוצאות הרבעון לראשונה מאז הנפקתה. החברה הודיעה כי היא צופה להמשיך לפעול בהפסד עד סוף השנה, על רקע ההשקעות הכבדות הנדרשות להרחבת פעילותה בתחום הבינה המלאכותית והיא צנחה במסחר המאוחר בכ-10%.
עוד אתמול, אלפאבית היא המצטרפת החדש למדד דאו ג'ונס והיא תחליף במדד את וורייזון. מאחר שמחיר מניית אלפאבית גבוה מ-300 דולר, לעומת פחות מ-50 דולר למניית ורייזון, משקלה במדד צפוי להיות גבוה משמעותית. הדאו ג'ונס הוא מדד המבוסס על מחיר המניה ולא על שווי השוק של החברה.
אתמול ננעל יום המסחר בניו יורק תחת לחץ מכירות מוגבר, המורגש בעיקר במניות הטכנולוגיה והצמיחה. מדד הנאסד"ק הוביל את המגמה השלילית ונסוג ב-2%, בעוד מדד ה-S&P 500 איבד 1.3%. מנגד, מדד הדאו ג'ונס שמר על יציבות סביב רמת הבסיס.
למרות הירידות החדות במניות הטכנולוגיה אתמול, 57% מהמניות במדד ה־S&P 500 דווקא עלו. היו אנליסטים שהעירו כי הירידות אינן מפתיעות, לאחר שהמניות רשמו באפריל ובמאי עליות מהגבוהות שנרשמו אי פעם בפרק זמן של חודשיים. היו שייחסו את הירידות למעורבות הגבוהה של משקיעים פרטיים במניות הטכנולוגיה והשבבים. משקיעים רבים נטלו הלוואות מהברוקרים כדי לרכוש מניות, וכשהחלו הירידות הם מיהרו למכור.
את הטלטלה בשווקים הובילו מניות השבבים. תעודות הסל על שבבי הזיכרון (DRAM) ותעודת הסל על השבבים (SOXX) צללו ב-14% וב-8% בהתאמה.
מנגד, המדדים נחלצו מהשפל היומי הודות לביקושים במניות דפנסיביות ובחלק מענקיות הטכנולוגיה מחוץ לחומרת השבבים, כמו מיקרוסופט ואמזון. הבולטת מעל כולן היא מניית IBM , בעקבות העלאת המלצה מצד ג'יי.פי מורגן לדירוג "משקל יתר". לצדה, מניות כמו וולמארט , פרוקטר אנד גמבל ומרק רשמו עליות וסיפקו תמיכה לשוק, בעוד מניית ספייס אקס בלטה אף היא.
שוק האגח - אג"ח ממשלת ארה"ב רשמו עליות אתמול, כאשר הירידות במניות ובמחירי הנפט נתפסו כמפחיתות את הלחץ על הפדרל ריזרב להעלות ריבית כדי לבלום את האינפלציה. התשואות ירדו בכ-1 עד 3 נקודות בסיס, בהובלת האג"ח הקצרות הרגישות יותר למדיניות הפד. תשואת האג"ח לשנתיים ירדה בכ-3 נקודות בסיס לרמה של כ-4.20%.
עוד אתמול. מכרז להנפקת אג"ח אמריקאיות לשנתיים זכה לביקוש חזק, כשבוע לאחר מסיבת העיתונאים הראשונה של יו"ר הפד קווין וורש , אשר הובילה לזינוק חד בתשואות בעקבות הערכות הסוחרים כי הבנק המרכזי יידרש להדק את המדיניות המוניטרית לנוכח העלייה באינפלציה. כעת מופנית תשומת הלב לנתוני ההוצאות האישיות בארה"ב שיתפרסמו מחר ויספקו רמזים נוספים לגבי כיוון המדיניות.
מאז החלטת הריבית בשבוע שעבר, המסחר בשוק האג"ח האמריקאי בהיקף של 31 טריליון דולר התאפיין ביציבות יחסית של התשואות הארוכות לעומת התנודתיות באג"ח לשנתיים, כאשר בשוק מעריכים כי "פד בעל אמינות גבוהה במיוחד" צפוי לתמוך בירידת התשואות בחלק הארוך של העקום.
בשוק המט"ח - מדד הדולר (DXY) התייצב לאחר יומיים של עליות, בעוד שהזהב ירד יום שני ברציפות, תחת לחץ של התחזקות המטבע האמריקאי והירידות במניות הטכנולוגיה, שדחפו משקיעים לממש החזקות בזהב כדי לכסות הפסדים באפיקים אחרים.
בתוך כך, מגמת ההתחזקות בשער הדולר מול השקל נמשכה (כ־7% מתחילת החודש). הבוקר נרשמת יציבות, 2.99 שקלים לדולר. בשוק מציינים כי מאחורי ההתחזקות של הדולר עומדים בעיקר ההסכם המתהווה בין ארה"ב לאיראן, שלפי ההערכות אינו מיטבי עבור ישראל, וכן הירידות בשבוע החולף בוול סטריט.
● המוסדיים ביצעו התאמות, והדולר משנה כיוון
הדרמה הגדולה בשוק המט"ח מתרחשת רחוק מכאן. הין היפני נסחר בשפל של כ-40 מול הדולר, והלחץ על המטבע היפני מגיע לנקודת רתיחה, כאשר הצמד דולר-יין נסחר סביב רמות של 161.9, פריצה של רמות אלו תשלח את הין לרמתו החלשה ביותר מאז דצמבר 1986. רמת ה-160 ין לדולר, שנחשבה בעבר כ"קו אדום" בוהק עבור הרשויות בטוקיו, נפרצה כעת כלפי מעלה, והשוק ממשיך לבחון את גבולות המדיניות של הממשל היפני.
בשוק הדגישו את החשש המשותף מהתנודתיות הקיצונית. האיתות הברור לשווקים הוא שאופציית ההתערבות - מכירה מסיבית של דולרים ורכישת ין מרזרבות המט"ח, נמצאת על השולחן, מה שמעמיד את השווקים בדריכות שיא לקראת פעולה פיזית אפשרית של משרד האוצר היפני במידה והצמד יפרוץ את רמות ה-162 בחדות.
התערבות בשער הין עלולה לגרור תגובת שרשרת כואבת. כדי להתערב בשוק ולקנות ין, יפן צריכה דולרים נזילים. מאיפה יש לה אותם? מרזרבות המט"ח העצומות שלה, שמורכבות ברובן מאג"ח ממשלתי אמריקאי. היצע פתאומי ומסיבי כזה בשוק האג"ח ידחוף את מחירי האג"ח למטה מה שיקפיץ באופן מיידי את תשואות האג"ח בארה"ב . זינוק פתאומי בתשואות האג"ח מעלה את העלות האלטרנטיבית ומייצר לחץ שלילי ישיר על מדדי המניות.
סגירה נוספת היא עסקאות ה"קארי טרייד" (Carry Trade). שוק המניות האמריקאי נהנה בשנים האחרונות מתדלוק קבוע של עסקאות קארי טרייד: מוסדיים וקרנות גידור לווים כסף בזול ביפן (בריבית אפסית), ממירים אותו לדולרים, ורוכשים איתו נכסים בעלי תשואה גבוהה בוול סטריט (כמו מניות אנבידיה, מיקרון או חברות ענק אחרות) . ברגע שהממשל היפני מתערב, והין יתחזק, העסקאות הללו ייסגרו, והברז הזה אל וול סטריט ייסגר ביחד איתו.
מחיר הנפט מסוג ברנט ירד מתחת ל-77 דולר לחבית, לאחר שתנועת מכליות במצרי הורמוז הפכה גלויה יותר בעקבות הסכם שלום זמני בין ארה"ב לאיראן.