שלב נוסף בקריסת "אוליגרכיות העסקים" ברוסיה, אחרי התמוטטות הבנקים מפיקת הנפט הרוסית סידנקו, מקבוצת ולדימיר פוטאנין, בהליכי פשיטת רגל

בית משפט במוסקבה מינה בסוף השבוע מנהל זמני לפקח על כינוס נכסיה של חברת הנפט הגדולה סידנקו - פנינת הכתר באימפריה העסקית של איל העסקים ולאדימיר פוטנין - ובכך פתח בהליך פשיטת הרגל הגדול ביותר ברוסיה.

התפתחות זו הביכה, בין היתר, את חברת הדלק BP Amoco, שרכשה ב-1997 נתח של %10 בסידנקו תמורת 571 מיליון דולר, והכעיסה בנקים זרים.

סידנקו, מפיקת הדלק החמישית בגודלה ברוסיה, גם חייבת למעלה מ-150 מיליון דולר לקבוצת בנקים זרים בהנהגת דרזדנר בנק הגרמני וגריניץ' נאטווסט, חטיבת בנקאות ההשקעות של נשונל ווסטמינסטר הבריטי.

סידנקו איבדה בחודשיים האחרונים את השליטה על לפחות שלוש חברות-בנות, שבתי משפט העבירו לכונסי נכסים לדרישת נושים רוסים. סך חובות חברת אחזקות הנפט מסתכם ב-700 מיליון דולר.

בתביעה נגד סידנקו קיים יסוד חזק של עירפול. נושה רוסי בלתי מוכר, ZAO Beta-Ekho, הוא שפנה ביום שישי לבית משפט במוסקבה בתלונה נגד סידנקו על חוב בלתי-נפרע של 22,000 דולר.

לדברי מנהל בכיר בסידנקו, תלונה זו היתה נסיון ליזום "פשיטת רגל מבוקרת" כדי למנוע את התפוררות החברה, ולהעניק לה זמן לפרוס מחדש את חובותיה. עם זאת נמנע מנהל זה להבהיר את הקשר בין בטה-אקו לבין קבוצת פוטנין.

מכל מקום, זו הפעם הראשונה שחברת אחזקות נפט רוסית ניצבת בפני הליכי פשיטת רגל. התפתחות זו מדגישה את שקיעת כוחם של ה"אוליגרכים" העיסקיים הרוסים - אותם טייקונים רבי-עוצמה לשעבר, שבנו לעצמם אימפריות עסקיות בתקופה של מכירת נכסי המדינה הסובייטית.

הבנקים שעמדו במרכזן של אימפריות אלה התמוטטו בהתפרצות המשבר הפיננסי הרוסי באוגוסט, כשהממשלה לא פרעה את חובותיה הפנימיים ופיחתה את הרובל.

בי.פי. אמוקו המעיטה במשקל הסכנה הנשקפת להשקעתה בחברת הדלק הרוסית, וציינה כי סידנקו היא "קונצרן בר-קיום בטווח הארוך". ראש ממשלת רוסיה, יבגני פרימקוב, נפגש עם נציגי אמוקו ודן עמהם על עתיד סידנקו בכינוס הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס.

חוק פשיטת הרגל הרוסי הוא בחיתוליו, אומרים מומחים, וביצועו הוכתם בהאשמות על שחיתות ולחץ פוליטי. הליכי פשיטת רגל ברוסיה עלולים להיגרר שנים, כשהם מותירים את החברות והנושים שלהן בחלל משפטי