אבי דותן וחיים פנחס מואשמים בלקיחת שוחד, מירמה והפרת אמונים

הוגש כתב אישום נגד שני קציני המשטרה לשעבר, המואשמים בקבלת שוחד מחברת יהלומים בלגית בתמורה לחקירת היהלומן צבי דרדיקמן, שנחשד בסחיטה ואיומים

כתב אישום הוגש היום (ב') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד אבי דותן, לשעבר מנכ"ל חברת שירותי נפט (שמה שונה בינואר 95' לתשתיות נפט ואנרגיה). דותן שימש בעבר גם ראש היחידה המרכזית במשטרת מחוז תל-אביב בדרגת סנ"צ, וראש המטה המבצעי של שר המשטרה בדרגת ניצב. כתב אישום הוגש גם נגד חיים פנחס, לשעבר ראש המיחלק לבילוש נושאי בימ"ר תל-אביב.

סעיף האישום הראשון המשותף לדותן ופנחס מייחס להם עבירות של לקיחת שוחד, תיווך בשוחד, מירמה והפרת אמונים של עובד ציבור. שלושה סעיפי אישום נוספים בכתב האישום מייחסים לדותן עבירות של לקיחת שוחד, מירמה והפרת אמונים, ושימוש לרעה בכוח משרה.

בסעיף האישום הראשון המשותף לדותן ופנחס, טוען התובע, עו"ד צבי קלנג, סגן בכיר לפרקליטת המדינה, כי בעקבות נסיעתו לבלגיה של פנחס, לחקירת החשד לפיו היהלומנים צבי ואורי דרדיקמן אחראים למעשי סחיטה ואיומים כלפי אחד מבעלי חברה בלגית, המליץ פנחס, בהסכמתו של דותן, לפרקליטות מחוז תל-אביב להעמיד לדין את צבי ואורי דרדיקמן, בחשד של עבירות לסחיטה בכוח ואיומים. פנחס נסע לבלגיה במימון בעליה של חברת יהלומים בלגית, בבעלות אזרחים ישראלים תושבי בלגיה.

התביעה טוענת עוד, כי בעודם קציני משטרה, הקימו דותן ופנחס, במימונו של אחד מבעלי חברת היהלומים הבלגית שמימנה את נסיעתו של פנחס לבלגיה, חברה לשיווק ומכירת יוגורט קפוא. לטענת התביעה, במטרה להסוות את בעלותם בחברה, כמו גם את קשריהם עם בעליה של החברה הבלגית, הוחזקו מניותיהם של דותן ופנחס על ידי חברת זק-הראל שטיין ושות' נאמנות עורכי דין לאחזקת נכסים.

התביעה מציינת, כי דותן ופנחס לא השקיעו מכספם בחברה, ומקור המימון היחידי היה הבעלים של החברה הבלגית. לטענת התביעה, במהלך פעילותה של החברה, לקח דותן טובות הנאה שהתבטאו ברכישת רכב שנרשם על שם אשתו, ואשר כספי הביטוח שולמו על ידי החברה, וכן כספים עבור התקנת אביזרים ברכב. כמו כן, נטען, מימנה החברה עבור דותן את הוצאות הלינה והשהייה במלון קרלטון באנטוורפן שבבלגיה, בסך של כ-15 אלף פרנקים בלגיים.

התביעה מציינת, כי במהלך 92' נקלעה החברה לקשיים, והבעלים של החברה הבלגית העביר לחשבונה כ-800 אלף דולר, ובכך הוא מימן, למעשה, את דותן ואת פנחס.

לטענת התביעה, טובות ההנאה ניתנו לדותן בתמורה לסיועו בהמשך חקירתו של דרדיקמן, שהיה יריבה העיסקי של החברה הבלגית, שחשדה בו כי הפעיל ומימן ניסיונות לסחיטה. התביעה טוענת, כי במימון פעילותה של החברה שהקימו דותן ופנחס היה משום שוחד גם לחיים פנחס, שהיה מודע לכך כי הדבר נעשה עקב פעולתו כראש הצח"מ בפרשת דרדיקמן.

לדברי התביעה, דותן ופנחס, בעודם קציני משטרה, קשרו קשרים עיסקיים עם הבעלים של החברה הבלגית, שהיה המתלונן בתיק החקירה נגד דרדיקמן שהם היו מופקדים על חקירתו. כן נטען, כי השניים ידעו, כי לפי המלצתם להעמיד את צבי ואורי דרדיקמן לדין, הם ייקראו להעיד במשפט ובכך יעמידו עצמם בניגוד עניינים. כמו כן, קשריהם העיסקיים עם המתלונן עלולים היו ליצור רושם כי החקירה נוהלה ממניעים פסולים, שהם השוחד שקיבלו.

באישום השני, המיוחס לדותן בלבד, נטען, כי דותן לקח שוחד בסך של 84,200 שקל במסגרת תפקידו כראש מחלקת המודיעין ביחידה המרכזית בתל-אביב. זאת, נטען, על מנת לסייע לשני שוטרים לשעבר בימ"ר, ולאחיו של אחד מהם שהיה "בדוקאי", לגביו היה קיים מידע מודיעיני על קשריו העיסקיים עם יחזקאל אסלן, הן בקשריהם עם המשטרה והן בקשריהם בעולם העברייני.

לדברי התביעה, דותן הקים יחד עם שני השוטרים לשעבר שלוש חברות, ובעלותו האמיתית במניות הוסוותה. כמו כן נרכשו מכוניות עבור בעלי המניות, ביניהם דותן. לטענת התביעה, דותן עבר עבירות של מירמה והפרת אמונים, שהתבטאו בכך שבהיותו ראש ממ"ן קשר קשרים עם עיסקיים עם בדוקאים.

בסעיף האישום השלישי נטען, כי דותן הסכים להצעתו של איש העסקים משה שטרן, ששימש מנכ"ל ודירקטור בחברת ותיקי קופת עם, כי הלה יפתח וינהל עבור דותן חשבון ני"ע ללא תשלום, בו שימש שטרן כערב. כן נטען, כי שטרן אף חתם על ערבות להלוואה שנלקחה לצורך כיסוי יתרת החובה בחשבון, וכן העביר כספים לסגירת יתרת החובה בחשבון, שנבעה מירידת שווי השוק של ני"ע ומהמשיכות שביצע דותן.

לטענת התביעה, קיבל דותן משטרן כ-170 אלף שקל מעבר לסכומים שדותן השקיע בחשבון ומעבר לשווי ניירות הערך אותם העביר שטרן לחשבונו שלו עם סגירת החשבון. למעשה, קיבל דותן את מלוא הסיכוי לעליית שווי המניות בלא הסיכון שבירידת השווי.

בתמורה, נטען, סייע דותן לשטרן בחקירה של חשד להטיית תוצאות המשחקים של יריבותיה של קבוצת הכדורגל הפועל רמת-גן, אותה אהד שטרן, והיה פעיל בהנהלתה וחבר באגודת הידידים שלה.

התביעה טוענת עוד בכתב האישום, כי דותן מסר לשטרן מידע פנים שהגיע אליו במסגרת מגעים שניהל עם מנהלי שותפות ישראמקו, ג'ו אלמליח ודני טולדנו, על רקע יוזמתם להכניס את תש"ן כשותף נוסף בישראמקו. כמו כן מסר דותן לשטרן, כי קיימים סיכויים למציאת נפט בקידוח של ישראמקו, וביקשו לקנות לחשבונו ני"ע של חברת יואל, אחת השותפות בישראמקו.

עוד נטען, כי במועד אחר, ביקש דותן משטרן למכור את כל אחזקותיו במניות יואל. לדברי התביעה, מידע הפנים נמסר על ידי דותן לשטרן בתמורה לשוחד שקיבל דותן משטרן בסכום של למעלה מ-170 אלף שקל, במסגרת חשבון ניירות הערך של דותן, בו קיבל שטרן ייפוי כוח בלתי מוגבל לפעול בו.

כמו כן עדכן דותן את שטרן בנוגע לפרוייקט לאיחסון תת קרקעי של נפט, בשווי של מאות מיליוני דולרים, אותו בונה תש"ן. הוא אף שלח לשטרן "מכתב כוונות", לפיו מוסמך הלה לתווך בשם תש"ן בקשר לייבוא, ייצוא, איחסון והולכה של נפט ומוצריו מישראל ואליה. לדברי התביעה, דותן אף זימן את שטרן לסיור במסוף אשקלון דרום של תש"ן, והעניק לו הזדמנות עיסקית בפרוייקט זה מתוקף היכרותם ובעקבות השוחד שקיבל ממנו.

עוד טוענת התביעה, כי דותן העניק לשטרן הזדמנות עיסקית נוספת, במסגרת המעבר של מערך האבטחה של תש"ן, שמומן על ידי משרד האנרגיה למימון עצמי של תש"ן.

האישום האחרון נגד דותן אינו מופיע בכתב האישום, עקב חיסיון של התביעה. באישום זה נאמר, כי דותן עשה שימוש לרעה בכוח משרתו, תוך שהוא פוגע בזכות הציבור שחקירות, ובפרט חקירות ממודרות, ינוהלו בחשאיות ושפרטי ומהלכי החקירות יהיו ידועים לנוגעים בדבר בלבד.

לדברי התביעה, קיבל דותן לידיו, עקב תפקידו ומכוח סמכותו, חומר מסווג שלא לצורכי עבודתו, והפרת האמונים מצידו התבטאה בכך שמהלכי חקירה האמורים להישאר חשאיים הובאו לידיעת מי שאינו רשאי לקבלם.

רשימת עדי התביעה המופיעה בכתב האישום כוללת 69 עדים, ביניהם יוסף אלמליח, דני טולדנו, ראובן קובנט, יעקב גרוסמן, ירון רן, מרדכי קירשנבאום. (ת.פ 217/97). «מאת יצחק דנון «אבי דותן וחיים פנחס מואשמים בלקיחת שוחד, מירמה והפרת אמונים «הוגש כתב אישום נגד שני קציני המשטרה לשעבר, המואשמים בקבלת שוחד מחברת יהלומים בלגית בתמורה לחקירת היהלומן צבי דרדיקמן, שנחשד בסחיטה ואיומים