פפסיקו מקימה חברת מסעדות עצמאית

רשתות פיצה האט, טאקו בל וקנטקי פרייד צ'יקן יתאחדו תחת הנהלה אחת שתפעל בנפרד מעסקי המשקאות הקלים והחטיפים. אנליסטים חלוקים בדיעותיהם לגבי הצלחת המהלך

למרות הצירוף הבלתי מתעכל של פפסי, פיצה האט, טאקו בל וקנטקי פרייד צ'יקן, השאלה היא האם הפיצול של שלוש רשתות המסעדות של פפסיקו יביא לפיתרון.

תוכנית הפיצול, עליה הוכרז בשבוע שעבר, החלה את פירוקו של מה שנדמה פעם כצירוף מבריק של גזוז ופיצה. אולם מספר אנליסטים מאמינים שחברת מסעדות עצמאית, במקרה זה עסק של 11 מיליארד דולר, תוכל ביתר הצלחה להתמודד עם הבעיות בעיסקי המזון המהיר - יותר מדי מסעדות, הוצאות הון גבוהות, מחירי מזון גבוהים יותר, תחרות מצד סופרמרקטים ולחצים מצד צרכנים המחפשים מוצרים חדשים וטעימים. ופפסי, שתהיה חופשייה מכל אלה, תוכל להתרכז בעסק המרכזי שלה - משקאות קלים וחטיפים.

לדברי פפסיקו, החברה החדשה, שתיסחר בנפרד ותכלול את טאקו בל, קנטאקי פרייד צ'יקן ופיצה האט, תהיה אחת מחברות המסעדות המובילות בארה"ב במונחי הכנסות. ב-1995, היה לעסק רווח שנתי של 11.3 מיליארד דולר, כששלוש רשתות המזון המהיר מכילות 29 אלף מסעדות.

"מטרתנו בצעד זה היא לחדד באופן דרמטי את הפוקוס של פפסיקו", אומר היו"ר רוג'ר אנריקו. "בהבחנה בין הדינמיקות השונות של מסעדות ושל סחורות, אנו מאמינים שכל עסקינו יוכלו להצליח טוב יותר עם שתי הנהלות נפרדות ומבנים משותפים".

רכישות המסעדות של פפסיקו בשנות ה-70 וה-80 נראתה אז כסוג של פיצוי על המהלך של קוקה קולה, שהתרחבה לשווקים חדשים, בעיקר בחו"ל. בעוד קוקה קולה מרחיבה את תפוצתה הגיאוגרפית, פפסי גיוונה את טווח מוצריה.

אולם בראשית שנות ה-90 התברר, שעסקי המזון המהיר אינם בהכרח דרך טובה לצבירת רווחים, מכיוון שהם קשים יותר לניהול מעסקי הסחורות. עסקי המזון המהיר אף דורשים עתירות הון וסובלים משינויים בהעדפות הצרכנים. בשנת 94' הקדישה פפסיקו %48 מהונה לעסקי המסעדות. במקביל, החלה צמיחתה להיעצר.

המסעדות של פפסי, שנודעו בחדשנותן, החלו "לגמגם", ולא עמדו בקצב הנדרש בפיתוח מוצרים חדשים. המוצרים שפותחו ברשתות המזון המהיר של פפסי היו או להיט או פספוס. פיצה פאן אישית של פיצה האט, שהושקה בראשית שנות ה-80, היתה הצלחה אדירה. עשור מאוחר יותר, פיצה ביג-פוט נכשלה. פיצה צ'יזי קראסט, שהוצגה בשנת 95', היתה מוצלחת, אבל יכלה להצליח יותר אם החברה היתה מייצרת וריאציות נוספות. תפריט "בורדר לייטס" של טאקו בל הוכיח שאנשים לא הולכים למסעדות מזון מהיר כדי לספור קלוריות.

גם השינויים בשוק לא סייעו למצב. בגלל העלויות הנמוכות, יחסית, שכרוכות בפתיחת חנות מזון מהיר, החלו לצוץ מסעדות בכל מקום. משנת 80 ועד שנת 95', גדל מספר סניפי המזון המהיר בארה"ב ב-%74 עד ל-191 אלף מסעדות. "בגלל התרחבות-יתר, הפכו רשתות המזון המהיר לאויב הגרוע ביותר של עצמן", אומרים אנליסטים בשוק. וכאילו כדי להחריף את המצב, הפכו חנויות מזון רבות בארה"ב למעין מסעדות טייק-אווי, כשהחלו להציע את כל מגוון המאכלים הנדרש.

בהתחשב בכל הנתונים האלה, נדמה שגוף נפרד, הנסחר בבורסה, המורכב משלוש רשתות מזון בשדה מאוד תחרותי, לא צפוי להיות הכוכב של וול סטריט. "אין כל סיבה להניח שעסקי המסעדות יצליחו יותר כגוף נפרד", אומרים אנליסטים. אולם אנליסטים אחרים אופטימיים יותר ומאמינים שחברה כזאת תוכל להתמודד טוב יותר עם השוק - במיוחד בגלל ששלוש הרשתות לא יצטרכו להתחרות על תשומת הלב של ההנהלה הבכירה. "לעסק המתמקד במסעדות יש פוטנציאל טוב יותר להצלחה", אומרים אנליסטים אלו. « «פפסיקו מקימה חברת מסעדות עצמאית «רשתות פיצה האט, טאקו בל וקנטקי פרייד צ'יקן יתאחדו תחת הנהלה אחת שתפעל בנפרד מעסקי המשקאות הקלים והחטיפים. אנליסטים חלוקים בדיעותיהם לגבי הצלחת המהלך