שר הפנים אישר לצרף לתחום לוד שטחים ממושב גינתון בניגוד להמלצת ועדת חקירה

קבוצת מגדלי הזוהר מעורבת בקרקע * לוועדת ההיגוי של תמ"א 35 הוגשה בקשה לבחון את הפשרת הקרקעות

שר הפנים, אלי סויסה, חתם לאחרונה על המלצה, לצרף לתחום השיפוט של העיר לוד, שטחים חקלאיים המוחכרים ע"י מינהל מקרקעי ישראל למושב גינתון. ההחלטה מנוגדת להמלצה של ועדת חקירה לענייני גבולות, שמונתה לבחון את האפשרות לצירוף השטחים ללוד.

ועדות החקירה לענייני גבולות הן הגורם המקצועי לקבלת החלטה בשאלות הנוגעות לשטחי שיפוט של רשויות מקומיות. יישום החלטתן דורש את חתימת שר הפנים.

בעבר היו מקרים בהם לא חתמו שרי פנים על המלצות של ועדות חקירה, אולם נדירים המקרים בהם מחליט שר הפנים החלטה הפוכה.

גודל השטח בו מדובר הוא כ-1,400 דונמים. בקרקע מעורבת כיזמית, קבוצת מגדלי הזוהר, הקשורה באיש העסקים דוד אפל. יצויין, כי לוועדת ההיגוי של תוכנית המתאר הארצית החדשה (תמ"א 35), הוגשה לאחרונה בקשה, לבחון אפשרות להפשיר את הקרקע לבנייה.

ועדת ההיגוי של תמ"א 35 היא ועדה המורכבת מנציגי משרד הפנים, ונציגים של עורכי תוכנית המתאר, שנבחרו במיכרז של משרד הפנים. הוועדה היא אחת הסמכויות העליונות, המוסמכות לקבוע באילו שטחים ירוקים ניתן יהיה לבנות.

כאשר מפשירים קרקע לבנייה, יש סיכוי גבוה יותר לקבל אחוזי בנייה גבוהים, כאשר השטחים הם שטחים עירוניים (זאת בהשוואה לשטחים לא עירוניים הנמצאים בתחום שיפוט של מועצות אזוריות או מועצות מקומיות.

ההערכה היא, כי לאחר צירוף השטחים ללוד, ינסה מושב גינתון לקדם תוכנית בנייה ליחידות דיור רבות על הקרקע. בספטמבר 96' הודיע מושב גינתון כי הוא מוותר על הבקשה להפשיר 1,000 דונם חקלאיים, המוחכרים מהמינהל, מחקלאות לשטחי תעסוקה, וכי יסתפק בהפשרה של 250 דונם.

הסיבה הרשמית לוויתור, היתה מדיניות ועדות התיכנון, לפיה לא תאושר בנייה מסוג זה בהיקפים גדולים, עקב התקדמות תוכנית לאזורי תעשייה על קרקעות הישובים ברקת, פדיה ובן-נון, בהיקף כ-1,000 דונם. הוויתור נבע גם מכישלון המגעים שניהל גינתון באותה תקופה עם היזמים יעקב שחר וישראל קז.

השטחים אותם החליט סויסה לצרף ללוד, הם שטחים שהיו כלולים בשטח המועצה האזורית חבל מודיעין. בפני ועדת הגבולות הובאה גם בקשת מושב בן-שמן לצרף שטחים חקלאיים ללוד. בקשה זו נפסלה ע"י ועדת החקירה, ובמקרה זה לא חתם סויסה על המלצה הפוכה.

ממשרד הפנים נמסר בתגובה, כי החלטת ועדת החקירה לענייני גבולות, שלא לצרף את השטחים ללוד, נבעה מהתנגדות ראש עיריית לוד דאז, מקסים לוי. הוועדה קבעה כי במקרה של הסכמה, ניתן יהיה לבצע זאת. לאחר שהצדדים הגיעו להסכמה, ולאחר שהתייעץ עם כל הגורמים המקצועיים במשרד, חתם סויסה על ההמלצה לצרף את השטחים ללוד.

המשרד מוסיף, כי לדעת שר הפנים, צירוף שטחים לעיריות או לרשויות מקומיות, אין פירושו הפשרת קרקע חקלאית, וכי הפשרה כזאת צריכה לבוא לדיון בוועדות התכנון. «מאת נעה ווסרמן ומיכל רוה «שר הפנים אישר לצרף לתחום לוד שטחים ממושב גינתון בניגוד להמלצת ועדת חקירה «קבוצת מגדלי הזוהר מעורבת בקרקע * לוועדת ההיגוי של תמ"א 35 הוגשה בקשה לבחון את הפשרת הקרקעות