תיסן: יצרן המתכות מס' 1 מאז מלחמת העולם ה-1

ענף הפלדה העולמי תלוי מאד בתעשיית הרכב, שהיא הלקוחה הגדולה ביותר שלו. לכן, 1993 היתה שנת שפל גדולה לחברת תיסן: מכירות הפלדה שלה ירדו אותה שנה ב-%15 והחברה שקעה להפסד. למרות שתיסן מפעילה 310 חברות בנות שונות, פלדה היא עדיין המוצר החשוב ביותר שלה, האחראי לכרבע מהמכירות הכוללות.

תיסן פועל בשלוש קבוצות עסקים עיקריות: ייצור מיכון (תיסן אינדסטרי, באד, קבוצת וולפראת), מסחר ושירותים (תיסן אנדלסאוניון) ופלדה (תיסן שטאהל). כללית, תעשיית הפלדה האירופית סובלת מהגנות לאומיות (המזמינותמכסי מגן אמריקניים) ומחוסר ייעול, ובנוסף לכך גם מחדירת יצרנים קטנים ויעילים יותר.

אוגוסט תיסן ייסד את חברת התכות הברזל שלו במולהיים שבחבל הרוהר ב-1871. עד מלחמת העולם הראשונה, היא רכשה שרשרת מפעלים ומיכרות והפכה ליצרנית הברזל והפלדה הגדולה בגרמניה. בנו של אוגוסט, פריץ, ירש אותו ב-192, והחברה מוזגה עם אי.גה. פארבן, קרטל הכימיקלים הידוע לשימצה. פריץ תיסן היה תומך ותיק של היטלר והנאציזם, אך בתחילת מלחמת העולם השניה נמלטו הוא ואחיו היינריך לצרפת ושווייץ. הגרמנים לכדו את פריץ עם כיבוש צפת, והוא בילה במעון חולי רוח, עד לשיחרורו בידי בעלות הברית, ולזיכויו מאשמת פשעי מלחמה. הוא ורעייתו עקרו לארגנטינה.

תיסן פלדה נסגר על ידי בעלות הברית, אך נפתח מחדש ב-1953. הנס הכלכלי הגרמני החזיר אותו לבכורה בתעשיית המתכות הגרמנית. בשנות ה-70 באו השתלטויות על חברות אחרות כגון ריינשטאהל, חברת מספנות ויצרן קטרים, ומוחר יותר יצרן דוברות קידוח, ובאד האמריקנית (ב-1978).

בשנות ה-80 החל משבר ענף הפלדה, ותיסן חבר לסימנס ולדיימלר בנץ בפרוייקט הרכבת המגנטית, המרחפת מעל מסילה מיוחדת, שעדיין לא התממש. ב-1995 הכריזו תיסן וחברת בלסאות האמריקנית על מיזם לניצול קווי התקשורת המועפים של חברת הרכבות הגרמנית. בשנה שעברה נעצרו יו"ר התאגיד ותשעה מנהלים באשמת ניצול לרעה של סיבסוד בסך כ-50 מיליון דולר, שנועד לשיקום חברת מתכות מזרח-גרמנית. «שירות בלומברג «תיסן: יצרן המתכות מס' 1 מאז מלחמת העולם ה-1 «