אחרי עשר שנים - דן אבידע עוזב את אפי

אבידע מחזיק כיום בחבילת מניות אפי בשווי של כ-40 מ' ד' * גיא גכט יתמנה למנכ"ל החברה

חברת אפי הודיעה בסוף השבוע כי דן אבידע יפרוש בסוף השנה הנוכחית מתפקיד מנכ"ל החברה. אבידע, שלפני כשלושה חודשים ויתר גם על תפקיד נשיא החברה, פורש בכך למעשה כליל מניהולה השוטף של אפי. אבידע אמנם ימשיך לכהן כיו"ר החברה, אולם נראה כי את עיקר זמנו ומרצו יקדיש לנושאים אחרים.

מי שצפוי להחליף את אבידע בתפקיד המנכ"ל הוא גיא גכט, שרק לאחרונה התמנה לתפקיד נשיא החברה במקומו של אבידע. במסגרת סבב המינויים הנוכחי יוותר גכט על משרת הנשיא לטובתו של פרד רוזנצוויג, ששימש עד כה כמנהל התפעול הראשי של החברה. אפי מסרה כי השינויים ייכנסו לתוקף בתחילת השנה הבאה, כלומר בעוד פחות מחודשיים.

אפי, שהוקמה על ידי אפי ארזי לפני 11 שנה, עוסקת בפיתוח וייצור שרתי צבע המאפשרים להפוך מכונות צילום למכונות דפוס. מוצר הדגל של החברה הוא שרת הצבע פיירי, המאפשר לבצע הדפסות מהשולחן במשרד, ללא צורך בשכירת שירותי דפוס יקרים. החברה היא חברה אמריקנית לכל דבר ושוכנת בעמק הסיליקון שבקליפורניה. ההקשר הישראלי היחיד של אפי נוגע לזהותם של מייסדה ומנהליה.

דן אבידע, 36, הצטרף לאפי זמן קצר לאחר הקמתה ושימש כמנהל פרויקט הפיירי ועמד למעשה מאחורי פיתוחו של המוצר. בסוף 94' החל אבידע לעשות את דרכו במעלה הצמרת הניהולית של החברה, כשהוא מסומן כמי שאמור להחליף בצמרת את מייסדה של החברה, אפי ארזי. אחרי שהתמנה לנשיא החברה קיבל לידו אבידע בשנת 95' את תפקיד המנכ"ל.

תחת שרביטו של אבידע תפחו הכנסותיה של אפי מ-130 מיליון דולר לרמה של יותר מ-550 מיליון דולר, ועל פי התחזיות המעודכנות הן צפויות להגיע בשנה הבאה לרמה של יותר מ-700 מיליון דולר.

"ההחלטה ללכת הלאה היתה החלטה קשה", אומר אבידע בהודעה שפרסמה אפי, "אולם אני חש כי מבחינתי הגיע הזמן לעבור לעסוק ביוזמות ונושאים חדשים". אבידע לא פירט באילו תחומים הוא מתכוון להתרכז בעתיד, ומן הסתם עוד נשמע על כך בתקופה הקרובה. אגב, לאבידע, שימשיך כאמור להחזיק בתפקיד יו"ר אפי, עדיין יש באמתחתו חבילה נאה של מניות החברה, חבילה ששוויה על הנייר מסתכם כיום בכ-39 מיליון דולר (מדובר בכ-%1.5 ממניות אפי).

מחליפו של אבידע בצמרת אפי, גיא גכט, התמנה רק לפני כשלושה חודשים לתפקיד נשיא החברה (תפקיד עליו הוא יוותר כאמור כעת לטובתו של פרד רוזנצוויג), וכעת הוא זוכה כבר לקידום נוסף, המביא אותו לראש הפירמידה בחברה. גכט הצטרף לאפי לפני כארבע שנים, שבמהלכן שימש כמנהל חטיבת השרתים והיה אחראי לפיתוח רוב מוצריה של החברה.

השנה האחרונה היתה טובה מאוד עבור אפי. החברה הציגה צמיחה מואצת, המניה טיפסה לשיאים חדשים ושווי השוק של החברה תפח ועלה והגיע בשיאו לכ-3.5 מיליארד דולר. אולם לאחרונה ספגה מניית החברה מהלומה בלתי צפויה. הדבר התרחש לפני כשלושה שבועות, מייד לאחר פרסום תוצאותיה של החברה לרבעון השלישי. תוך 4 ימי מסחר איבדה המניה %35 ונפלה למחיר של 37 דולר בלבד.

הנפילה המפתיעה התרחשה למרות שתוצאותיה של אפי לרבעון היו בהחלט משביעות רצון ואף עלו בהרבה על תחזיות האנליסטים. ככל הנראה נבעו הנפילות הקשות במניה משתי סיבות עיקריות: המומנטום השלילי סביב זירוקס, אחד הלקוחות החשובים של החברה, וחששות לגבי תוצאותיה של החברה ברבעונים הקרובים.

החששות היו ככל הנראה מוגזמים, ודבר זה מתבטא במהלך נאה של תיקון שביצעה המניה לאחרונה, במהלכו גמאה %32 תוך שבועיים והגיעה למחיר של 49 דולר, אולם עיון בהערכה שפרסם בנק ההשקעות רוברטסון סטיבנס בעקבות פרסום התוצאות לרבעון, יעלה כי הבנק אכן ביצע כעת הורדה מסוימת של תחזיותיו לגבי התוצאות שאפי צפויה להציג ברבעונים הקרובים.

ברוברטסון צופים כעת כי אפי תסיים את השנה הנוכחית עם הכנסות של כ-567 מיליון דולר - 29 מיליון דולר פחות מאשר בתחזית הקודמת, ואילו לגבי שנת 2000 צופים ברוברטסון לאפי הכנסות של 731.6 מיליון דולר - סכום הנמוך בכ-56 מיליון דולר לעומת התחזית הקודמת.« מאת עדי מנדלסון « אחרי עשר שנים - דן אבידע עוזב את אפי « אבידע מחזיק כיום בחבילת מניות אפי בשווי של כ-40 מ' ד' * גיא גכט יתמנה למנכ"ל החברה