הרובוט של פירלי ייצר צמיג-על זול

יצרנית הצמיגים האיטלקית פירלי (PIRELLI) במילאנו מאמינה שהיא גילתה את המפתח להמשך ייצור צמיגים משובחים למכוניות במדינות של שכר גבוה במרכז אירופה, כדי להחליש את המגמה של העברת העבודות לבסיסי ייצור זולים בחו"ל.

ראש הקונצרן האיטלקי, מארקו טורנצ'טי פרובירה, הציג בבורסה של מילאנו שיטת ייצור חדשנית של צמיגים למיקטע העליון של השוק. לדעתו, השיטה החדשה תחולל שינוי מהפכני בשוק הצמיגים.

טרונצ'טי מסרב למכור למישהו את ה"מודיולר אינטגרייטד רובוטייזר סיסטם" (MIRS) - מערכת ייצור באוטומציה מלאה, בלי שיד אדם תיגע בחומר. כל תהליך הייצור מופעל על-ידי מחשב. פירלי לא רוצה לבטל בדרך זו מקומות עבודה, אלא להגביר את כושר הייצור במפעל הצמיגים החדש, שיתחיל לעבוד במילאנו ביוני 2000. הקונצרן מתכוון להשקיע ב"מירס" 250 מיליון אירו בחמש השנים הבאות.

מפעלים שמבוססים על שיטת מירס תופסים %80 פחות שטח מאתרי הייצור המקובלים, ואפשר להקים אותם בקירבת מפעלים שמייצרים מכוניות. ההשקעה נמוכה ב-%15 מההליכים הידועים עד כה. התפוקה של המכונות עולה ב-%23, של העובדים ב-%80. צריכת האנרגיה פוחתת ב-%33, הוצאות ייצור ב-%25. על-ידי קיצור זמן הייצור של צמיג מששה ימים ל-72 דקות תושג פריצת דרך מכרעת.

נכון שההשפעות על מאזן הקונצרן יהיו בשלב הראשון מוגבלות, כי לעת עתה נעשים רק %15 מהעסקים של פירלי במיגזר הצמיגים. אבל, גומחת השוק של צמיגים חזקים במיוחד צומחת בקצב דו-ספרתי, וכאן מצפה טרונצ'טי להישגים מוחשיים. לדבריו, הרווח הנקי מצמיגי מירס יעלה ב-%39. הוא רוצה לבנות בשלוש השנים הבאות מתקנים שיאפשרו לייצר 3 מיליון צמיגים בשנה. חלקם של צמיגי פירלי המשובחים באירופה אמור לגדול עד שנת 2002 מ-%17 ל-%18, בארה"ב מ-%7 ל-%17.

בענף הצמיגים כולו, למרות מכירות טובות, צונחים שערי המניות. נוכח ההתחרות הקשה, האנליסטים לא מצפה לשיפור. לדעתם, רק לחברת קונטיננטל יש פוטנציאל לקידום בבורסות, אולי בגלל ספקולציות על מיזוגים והפיכתה לספקית מצליחה של חלקי מכוניות.

מומחי הענף מעריכים שבעונה הזאת יימכרו בגרמניה לבד 15.3 מיליון צמיגי חורף לרכבים פרטיים. אבל, הזמנים בהם הטמפרטורות היורדות העלו את שערי המניות של יצרני הצמיגים חלפו. מכון המחקר של אקונומיסט סבור שהעסקים בתעשיית הצמיגים בעולם יצמחו עד 2005 רק עוד ב-%1.5 בשנה. התשקיף למערב אירופה עוד יותר גרוע.

בצרפת עוררה תכנית הייעול המקיפה של ענק הצמיגים מישלן גל נרחב של מחאות אחרי שהקונצרן, שמעסיק 127,000 עובדים בעולם, בישר ביטול של 7.500 מקומות עבודה באירופה, למרות שמנהל הכספים החדש, מישל רוליה דיווח, על %12 תוספת רווח ב-6 החודשים הראשונים של השנה .

« הנדלסבלאט « הרובוט של פירלי ייצר צמיג-על זול «