חלוקת נכסי המדינה ברוסיה בעידן הפוסט-קומוניסטי נבחנת מחדש

התביעה הכללית במוסקבה: נפעל לביטול מכירת חברת הענק נורילס ניקל לאוליגרך פוטנין

התביעה הכללית במוסקבה הודיעה אתמול (ג'), שתפעל לבטל את הפרטת חברת הענק נורילס ניקל, יצרנית הניקל הגדולה בעולם, שנמכרה לאיל ההון, "האוליגרך" ולדימיר פוטנין בשנת 1997, במסגרת מכרז שזכה בשעתו לביקורת רחבה כמושחת.

המהלך, שבוע לאחר שאיל המדיה, ולדימיר גוסינסקי, הואשם בהונאה במהלך מכירת תחנת טלוויזיה ממשלתית, עשוי לאותת על בחינה מחדש של חלוקת נכסי המדינה ברוסיה בעידן הפוסט-קומוניסטי, מציין ה"וול סטריט ג'ורנל" בכתבה ממוסקבה.

התביעה לביטול המכירה שהוגשה לבית הדין לבוררות במוסקבה, בפניו נערכה בשעתו ההתמודדות על מניות נורילסק, בלוויית הצהרה שבכוונת התביעה "להחזיר למדינה את מניות נורילס ניקל שנמכרו בצורה לא חוקית".

קבוצת הבנקאות של פוטנין, יונקסימבנק, רכשה באוגוסט 1997 38% מנורילסק, המייצרת 20% מתפוקת הניקל העולמית, תמורת 618 מיליון דולר, במכרז שהתבצע למרות התנגדותו של ראש ממשלת רוסיה דאז, ויקטור צ'רנומידין.

קבוצת פוטנין שזכתה בהתמודדות היתה גם אחראית לארגון המכרז, ורוכשים פוטנציאליים התלוננו כי הופלו לרעה, מאחר זכו לארכה של חודש בלבד לערוך בדיקה נאותה של מצב החברה.

לדעת מומחים, קבוצת פוטנין שילמה הרבה פחות משווי השוק עבור מניות נורילסק, החולשת על אחד ממרבצי המתכת הגדולים ביותר שנתגלו אי-פעם.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הבטיח במסע הבחירות שלו לצמצם את השפעתם של אילי ההון, הקרויים "אוליגרכים", שעשו את כספם הרב בעת הפרטת נכסי המדינה מן התקופה הסובייטית.

עם זאת, דחה הנשיא דרישות של קומוניסטים ואחרים לבחון מחדש את ההפרטות ולהלאים מחדש נכסים שנרכשו בדרך לא חוקית במכירות ההפרטה.

עתה שוררת אי-בהירות בנושא. התביעה במוסקבה בלתי תלויה טכנית בקרמלין ולא ברור איזה תפקיד מילאו פוטין ועוזריו בתביעות נגד פוטנין וגוסינסקי.

ראש הממשלה הרוסית, מיכאיל קסייאנוב, אמר אתמול, שאמנם יש לבחון מחדש את עיסקת נורילסק, אבל הגשת התביעה היתה "חדשה לא צפויה". גם מנהלים בנוריל הודו שהופתעו. רק משקיעים זרים מועטים יצטערו אם האוליגרכים הרוסים יפסידו נכסים שרכשו במכירות הפרטה מושחתות, מצטט ה"וול סטריט ג'ורנל" את ראש יחידת המחקר של חברת הברוקרים יונייטד פייננשל גרופ.

רבים מאוליגרכים אלה דיללו את נתחיהם של בעלי מניות מיעוט באמצעות הנפקות של מיליוני מניות חדשות, ורכישתן לעצמם במחיר מופחת. עם זאת, הערכה מחדש כוללת של ההפרטות הקודמות עלולה להוביל "לסיבוב חדש של אי ודאות".

מניות נורילסק צנחו אתמול בעקבות הגשת התביעה ב-9.4%, וגררו את הבורסה הזעירה של רוסיה לרמה נמוכה יותר.