הסכם שלום עם פוטין

ברוסיה יש בעל בית חדש. הכללים קצת השתנו מאז פרש בוריס ילצין מהקרמלין. פוטין אינו מהסס "להיכנס" באוליגרכיה המושחתת, שעד לא מכבר עשתה ברוסיה כבשלה. כעת מנסים להשיג שלום בית

אנשי כספים רוסים בכירים ינסו השבוע לחתום על הסכם שלום עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, שבמסגרתו ינסו לשכנע אותו להיפטר מבכירים מושחתים בקרמלין וממדיניות של העדפת מקורבים ושחיתות.

קבוצה של אוליגרכים מקרב אנשי העסקים הרוסים המובילים אמורה להציג בפני פוטין מספר הצעות שגובשו על ידי בוריס נמסטוב, חבר פרלמנט ומנהיג מפלגת האיחוד הליברלי של כוחות הימין, אשר שכנע את פוטין להיפגש עם אליטת שכבת העסקים הרוסית. "עסקים וכוח אסור שיתקפו או ישחדו זה את זה", אמר מנסטוב בראיון עימו. "הם צריכים להיות שותפים בעבודה לקידום ההתאוששות הכלכלית של רוסיה".

כמה מהחברות הגדולות ברוסיה והמנהלים הבכירים שלהן, ביניהם לוקאויל, חברת הנפט הגדולה במדינה ומנהלה, נורילסק ניקל, הפכו בשבועות האחרונים מטרה לחקירות מדוקדקות מצד רשויות המס ומשרד התובע הכללי של רוסיה.

על רקע זה אמר נמסטוב שעל הבכירים העיסקיים להציג בפני פוטין וממשלתו הצהרת כוונות משולשת. תחילה, עליהם לקרוא לקרמלין ולדרוש ממנו מורטוריום על כל החקירות הנעשות באשר ללגיטימיות ההפרטות שהתבצעו בעשור האחרון, ובמקביל לעצור לפי שעה כל תוכנית של חלוקה מחדש של נכסי מדינה.

שנית, חייבת הקהילה העיסקית להתחייב לשחק על פי החוקים, לשלם מיסים ולציית לחוקים באופן הקפדני ביותר. "לפני חמש שנים זה היה נשמע בלתי אפשרי. האוליגרכים נלחמו כמו כלבים שוטים על כל חתיכה של נכס. כיום הם מלאים עד להיתפקע והם עצמם נדרשים לחוקים".

שלישית, הממשלה חייבת להיפטר מביורוקרטים מושחתים המצויים בקירבה, "החל ממשרד התובע הכללי", אמר נמסטוב. מצידם, חייבים גם אנשי העסקים להתחייב שלא ינצלו עוד את מוסדות הממשלה או יציעו שוחד לפקידי מימשל בניסיון להילחם נגד המתחרים שלהם.

המערכה שמנהל הקרמלין נגד אילי ההון עקפה באופן מוזר למדי שני אוליגרכים בולטים, רומן אברמוביץ ואלכסנדר ממוט, הנחשבים כחלק ממה שנקרא המשפחה, קבוצה של מקרובים לקרמלין.

"במסגרת קמפיין הבחירות שלו לנשיאות, הבטיח פוטין שכל האוליגרכים יורחקו באופן שווה מהקרמלין. הגיע הזמן שבו ימלא את הבטחתו", אומר נמסטוב. פוטין, המנסה לצמצם את הכוח הנמצא בידי האוליגרכים והמימשלים המקומיים, לא צפוי למסור התחייבויות כאלו כבר בפגישתו הראשונה עם בכירי הקהילה העיסקית.

כ-20 בכירים בקהילה אמורים להיפגש עם פוטין ביום ו' הקרוב. אולם כמה ממבקריו החריפים ביותר של הנשיא, ביניהם ולדימיר גוסינסקי, איל המדיה המקומי, ובוריס ברזובסקי, שפרש מהפרלמנט במחאה על התקפות הקרמלין על אנשי העסקים, לא יהיו נוכחים בפגישה.

אלפה גרופ, תאגיד בנקאי ותעשייתי, הצטרפה לרשימה של קבוצות עסקים שהסתבכו עם השילטון. מיכאיל פרידמן, ראש הקבוצה, מסר שהמשטרה השתלטה על הנתח של הקבוצה בחברת הנפט סלבנפט, בקשר לחשדות הנחקרים במסגרת חקירה פלילית, המתנהלת זה כבר שלוש שנים.