מאדמות קיסריה לפעולות תרבות

מבקר המדינה, אליעזר גולדברג, עסק בהרחבה בקרן קיסריה ובחברה לפיתוח קיסריה בדו"ח שפירסם במארס השנה. בין היתר, תיאר הדו"ח את ההיסטוריה של השתיים.

אדמות קיסריה משתרעות על שטח של 30 אלף דונם, והן כוללות את אתר העיר ההיסטורית. בנובמבר 1962 הכירה ממשלת ישראל בהסכם שנחתם בשנת 1921 בין ממשלת המנדט לבין החברה להתיישבות היהודים (יק"א), שלפיו הסכימה ממשלת המנדט להחכיר את אדמות קיסריה ליק"א, לתקופה של 200 שנה. ב-1924, עם הקמת החברה להתיישבות היהודים בארץ ישראל מייסודו של אדמונד דה-רוטשילד (פיק"א), הועברו זכויותיה של יק"א לחברה זו. בנובמבר 1962 חתמה ממשלת ישראל על שטר חכירה, ולפיו הוחכרו אדמות קיסריה לפיק"א לתקופה של עד 200 שנים, החל בשנת 1948.

בשנת 1952 הקימה פיק"א את החברה לפיתוח קיסריה אדמונד בנימין דה-רוטשילד כחברה פרטית. באוקטובר 1958 חתמו הממשלה והברון אדמונד דה-רוטשילד על זיכרון דברים, שבו הביעו את רצונם לפתח במשותף את אדמות קיסריה באמצעות החברה. בזיכרון הדברים צויין, שבשנים שקדמו לחתימתו השקיעו שני הצדדים כספים באדמות קיסריה - בעיקר בתיכנון, בסלילת דרכים, בנטיעות ובמבנים - ונקבעה בו תקופת ניסיון של שלוש שנים, שלאחריה יחליטו הצדדים אם רצונם להמשיך בפעילות המשותפת.

בינואר 1962 נחתם הסכם לשיתוף פעולה, בו הוסכם שהצדדים ישתפו פעולה בפיתוח קיסריה באמצעות החברה. הוסכם שהפירות מפעולות החברה ייועדו לקידום ההשכלה הגבוהה בישראל, באמצעות קרן שתיוסד למטרה זו; פיק"א והממשלה יעבירו את הזכויות על קרקעות קיסריה לקרן, והחברה תפעל כסוכן של הקרן ועל פי הנחיותיה. ההשקעות שעשה כל אחד מהצדדים בקיסריה עד למועד ההסכם נאמדו כשוות ערך, ובהתאם לכך הוחלט על חלוקת הון המניות של החברה.

בהתאם להסכם זה הקימו ממשלת ישראל והברון בסוף 1962 את קרן קיסריה אדמונד בנימין דה-רוטשילד כחברה פרטית, ומאז היא בבעלותם בחלקים שווים. לקרן הועברו זכויות החכירה והבעלות על אדמות קיסריה, וכן הבעלות על החברה לפיתוח קיסריה.

ועדת השרים לענייני כלכלה, שהחליטה בנובמבר 1962 על השתתפות המדינה בהקמת הקרן, קבעה שמטרת הקרן "לשמש קרן נאמנות של הפירות מפיתוח קיסריה, על מנת שהפירות ישמשו לקידום השכלה גבוהה בארץ". בתזכיר ההתאגדות של הקרן נקבעו, נוסף על המטרה האמורה, מטרות אלה: לתרום ללימודים והשכלה גבוהה בישראל ולקדמם בכל דרך אחרת שתהיה רצויה; לעשות פעולות בתחומים שונים הנוגעים לפיתוח קיסריה ולהשתמש בפירות הפיתוח לשם קידום המטרות של הקרן; להשיג כספים ממקורות אחרים למען קידום אותן מטרות. ההסכם לשיתוף פעולה שנחתם בינואר 1962 הוארך פעמיים: בשנת 1977 הוא הוארך ל-15 שנה וב-1989 הסכימו שר האוצר דאז, שמעון פרס, והברון להאריכו ל-30 שנה, החל בשנת 1992, דהיינו עד שנת 2022.

כמחצית מאדמות קיסריה הן ממערב לכביש המהיר חיפה-ת"א. בצפונו של שטח זה ובמרכזו פיתחה החברה קרקעות, לשם הקמת שכונות מגורים בבנייה צמודת קרקע. ממזרח לכביש הישן חיפה-ת"א הקימה החברה החל בשנת 1992 איזור תעשייה, ששטחו 3,600 דונם. לפי נתוני החברה 2,400 דונם מהשטח מיועדים להחכרה (בחכירת משנה) לתעשייה, והיתר - בעיקר לדרכים ולמיתקנים של חברת החשמל.