אברמוביץ נאבק בנזארוב על נשיאות אוטונומיית צ'וקוטקה

רומן אברמוביץ, מקורבו של הנשיא לשעבר ילצין, העומד בראש חברת סיבנפט, מזרים למחוז הנידח כספי סיוע מהונו הפרטי

המאבק על כיסא המושל באוטונומיה צ'וקוטקה במזרח רוסיה הוא מן החריפים והמסקרנים ביותר באירועי מערכת הבחירות המתנהלת בימים אלה ברחבי רוסיה. המאבק ניטש בין המושל הנוכחי, אלכסנדר נזארוב, ובין המיליונר רומן אברמוביץ, 34, נשיא חברת הנפט סיבנפט.

זו הפעם הראשונה בתולדות רוסיה, שיהודי מתמודד על תפקיד מושל מחוזי.

אברמוביץ, מקורבו של בוריס ילצין, עשה קריירה מסחררת הודות לתמיכתו של הנשיא לשעבר ושל ראשי המינהל בקרמלין וזכה לעמוד בראש קונצרן הענק "סיבנפט" המגלגל מיליארדי דולרים בשנה.

אברמוביץ הזדרז להגיש לוועדת הבחירות האיזורית רשימה של למעלה מאלף בוחרים - מספר התומכים הדרוש לפי החוק כדי להציג מועמדות בבחירות.

לעומתו, הנשיא הנוכחי נזארוב הסתפק בהודעה לבית העליון של הפרלמנט במוסקבה על כוונתו להתמודד בשנית על התפקיד.

בביקורו האחרון במוסקבה נחקר נזארוב במשטרת המיסים כחשוד בהעלמת מס, בהפרת אמונים ובמעשי מרמה. חשדות אלה מעיבים על סיכוייו להיבחר מחדש לתפקיד המושל.

צ'ובוטקה נחשבת ברוסיה למחוז נידח. היא משתרעת על פני עשרות אלפי קילומטרים, פי שניים משטחה של צרפת, למשל. יש בה כ-70 אלף בעלי זכות בחירה, הסובלים מתנאי מחיה קשים ביותר - הם מתפרנסים בעיקר מדיג - מקור עז בחורף וממחסור במוצרי מזון.

המחוז עשיר במיוחד באוצרות טבע כזהב, פלדה, נפט וגז טבעי ופלדה, אך בגלל תנאי האקלים הקשים קלושים הסיכויים לפתח במקום תעשייה.

בעבר היו באיזור בסיסים של הצבא הסובייטי, ובאמצעותם קיבלו תושבי האיזור אספקת מזון. בסיסים אלה אינם פועלים עוד.

נזארוב אינו מפריע לאברמוביץ לנהל בצ'וקוטקה תעמולת בחירות, ומצא שיוזמותיו של המועמד הצעיר מועילות לתושבי האיזור ומסייעות לפיתוח האוטונומיה.

אברמוביץ יזם הקמת קרן מיוחדת ששמה "קוטב של תקווה" למען תושבי האיזור, המעניקה סיוע הומניטרי באופן קבוע. בנוסף, יזם הובלה של אונייה עמוסת חבילות מזון, ציוד טכני, משאיות, מנופים ובולדוזרים, והמטען חולק בין בתי החווה והמשקים הזקוקים נואשות לציוד. "קוטב של תקווה" הוא הבסיס להקמת מטה הבחירות.

"אינני יכול להתחרות באברמוביץ, המזרים כסף מסיבי לאיזור שלנו ומחלק מוצרי מזון חינם לאזרחים. אני אתייצב לפני התושבים ואספר להם מה אני מקווה לעשות בצ'וקוטקה בחמש השנים הבאות", אומר בכנות המושל אלכסנדר נזארוב.

ואילו אברמוביץ, שעל פי הערכה השקיע כ-15 מיליון דולר בפיתוח האיזור, מדגיש שפעולותיו מסייעות לו לנצח במאבק על תפקיד המושל.

אברמוביץ גייס כמאה מתנדבים, האמורים להגיע לאיזור במטוסו הפרטי ולעזור לו בניהול מערכת בחירות יעילה. הבחירות יתקיימו ב-24 בדצמבר.