פרוייקט בית המכס בחיפה יוצא למכרז

הפרוייקט בשטח 14 דונם מוערך ב-30 מיליון דולר

מינהל מקרקעי ישראל יוציא בחודש הקרוב למכרז את פרוייקט בית המכס בקרית הממשלה בחיפה. עלות הפרוייקט, שיוקם על שטח של כ-14 דונם, מוערכת ב-30 מיליון דולר. פרוייקט בית המכס הינו חלק מקרית הממשלה החדשה בחיפה, ונמצא בסמוך לבית המכס הקיים, בשטח נמל חיפה.

עם סיומו של כל מתחם קרית הממשלה בשנת 2003, תכלול הקריה 2 מבני משרדים המיועדים למשרדי הממשלה, היכל המשפט, תחנת רכבת, חניונים, מרכז מסחרי ובניין משרדים.

היוזמה להקמת הקומפלקס הכולל של מתחם קרית הממשלה בחיפה נולדה בפורום משותף של ראש מינהלת הקמת קריות הממשלה ובתי המשפט, יואל אופיר, ראש עיריית חיפה עמרם מצנע, מהנדס העיר, מינהל מקרקעי ישראל ואדריכל המחוז של משרד הפנים.

על פי תוכנית התב"ע המקורית, היה אמור לקום במקום בית משפט בשטח של 37,400 מ"ר ובניין משרדי ממשלה בשטח של 17 אלף מ"ר. במסגרת הפורום, מוסדה תוכנית חדשה לכלל המתחם והוחלט להקים שני מבני משרדים (מבנה א' שאוכלס באוקטובר 99', ומבנה ב' שיקרא בניין המפרש, ויאוכלס באפריל 2002), והיכל המשפט שהוגדל ל-44,500 מ"ר ויאוכלס בסוף 2002.

פרוייקט בית המכס שמשלב זכויות לבניין משרדים ומרכז מסחרי מעל לפסי הרכבת העוברים במקום. באופן זה, נוצר רצף תכנוני הכולל מעבר הולכי רגל בין בית המכס הקיים, תחנת הרכבת, קרית הממשלה והיכל המשפט. כל המבנים יקושרו ביניהם בעזרת מערכת גשרים מעל כל הכבישים החוצים את המתחם. בית המכס הקיים ימשיך לתפקד ויהווה חלק מהקומפלקס.

יואל אופיר, סגן החשב הכללי וראש מינהלת הקמת קריות ממשלה ובתי משפט: "במכרז להקמת מתחם בית המכס, שיוצא בחודש הקרוב, יקבל היזם זכויות בנייה לבניית 12 אלף מ"ר משרדים ו-8,000 מ"ר למסחר ועסקים".

במקביל יידרש היזם להקים תחנת רכבת בשטח של כ-850 מטר, ורציפי נוסעים שימסרו לרכבת ישראל, כמו גם חניון עם 700 מקומות חנייה שיבנה בשלושה מפלסים מעל פסי הרכבת. החניון יועבר לרשות המדינה לאחר 20 שנה.