אחרי דומינו'ס פיצה: גם פיצה האט נקלעה לקשיי נזילות

דור אנרגיה במגעים לרכישת חלקו של הקבלן דהוקי או להכנסת שותף לרשת * החברה מציגה דו"חות טובים למרות ירידה של כ-15% במכירותיה לרשות הפלשתינית

רשת פיצה האט ישראל נקלעה לקשיי נזילות. כך עולה מדו"חות שפרסמה היום דור אנרגיה, המחזיקה ב-25% מהרשת. דור מסרה, שהיא בוחנת אפשרות להזרמת כספים לפיצה האט או לרכוש את חלקו של הקבלן שלמה דהוקי ברשת (75%). אפשרות אחרת היא הכנסת שותף נוסף לרשת.

באחרונה דיווחה גם אומני מותגי מזון, זכיינית הרשת המתחרה דומינו'ס פיצה, שהיא הפסידה יותר מ-10 מיליון שקל בשנתיים האחרונות. הפסדים אלה יצרו גירעון של 1.3 מיליון שקל בהון העצמי של החברה ושל 24 מיליון שקל בהון החוזר.

נראה, ששתי הרשתות נפגעו מההאטה במשק ומהתחרות בתחום המזון המהיר. אחת הסיבות למצבה של רשת פיצה האט נובעת מהקשיים שאליהם נקלע דהוקי. באחרונה ביקרו בארץ נציגים של רשת פיצה האט העולמית, שהציעו לעזור לה באמצעות השקעה.

דור רכשה את אחזקותיה ברשת בספטמבר אשתקד תמורת 3.2 מיליון דולר והלוואות ניתנות להמרה בסך כ-3 מיליון דולר. המרת ההלוואות להון תגדיל את אחזקותיה של דור אנרגיה ברשת ל-40%. בנוסף, יש לדור אופציה ל-3 שנים להגדיל את חלקה ברשת פיצה האט ל-50%, לפי שווי חברה של 13.5 מיליון דולר.

באשר לדור אנרגיה הרי שהיא מצליחה לשמור את הראש מעל פני המים. מהדו"חות שפרסמה היום דור אנרגיה לרבעון הראשון עולה, כי החברה מצליחה לשמור על יציבות יחסית בתוצאותיה העסקיות למרות האינתיפדה ולמרות היותה ספקית הדלק העיקרית של הרשות הפלשתינית.

מכירות החברה ברבעון הראשון של השנה הסתכמו ב-496 מיליון שקל - עלייה של כ-6.6% לעומת הרבעון הקודם, שהסתכמו ב-529 מיליון שקל, ועלייה של כ-5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בשורת הרווח נרשמה עלייה נאה של 37% - רווח של 7.4 מיליון שקל, לעומת 5.4 מיליון שקל ברבעון הקודם. עם זאת, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, בו רשמה החברה רווח של 10.3 מיליון שקל, מדובר בירידה של כ-40%.

למרות שהחברה אינה נפגעת בצורה חדה מהמשבר ברשות הפלשתינית, הרי שלאירועים הביטחוניים עלולה להיות השפעה, כך על פי החברה על המשך הפעילות השנה, שתבטא בהמשך הירידה ברווחיות השוטפת של דור.

דור אנרגיה פעילה כיום בעיקר בשיווק מוצרי דלק ושמנים לשוק המוסדי והתעשייתי, ועל לקוחותיה נמנים, בין השאר, משרדי ממשלה וחברות תעשייתיות גדולות. לחברה 113 תחנות תדלוק, 55 מתוכם תחת השם דור ו-58 תחת השם אלון, החברה-האם של דור. אגב, המאפיין הבולט של תחנות אלון הוא מיקומן הייחודי בפינות נוף שונות תוך שילובן בטבע באמצעות צבעים רכים המתמזגים עם הסביבה.

דור היא, כאמור, גם הספקית הבלעדית לרשות הפלשתינית בכל הנוגע לשיווק מוצרי דלק. אגב, החוזה עם הרשות הפלשתינית הוארך בתחילת ספטמבר 2000, ימים ספורים לפני פרוץ אינתיפאדת אל אקצה.

דודי וייסמן, נשיא דור אנרגיה, מרוצה מהתוצאות שהציגה החברה: "בהתייחס למצב ולאינתיפדה שמשפיעה עלינו יותר מאשר על המתחרים, הגידול ברווח הנקי לעומת הרבעון הקודם מעיד על העבודה שנעשתה בחברה. צריך גם להתחשב בכך שהוצאות המימון שלנו גדלו והיתה לנו הפחתת מלאי. לכן בסך הכל אני מאוד מרוצה מהתוצאות בהשוואה לרבעון הקודם".

- אז מה השתנה ברבעון?

"במהלך הרבעון השקנו דלק חדש בשם גרין אנרג'י, הצפוי להביא לגידול במכירות. הדלק החדש מקטין את זיהום הסביבה ובמקביל מקטין את הבלאי במנוע. הדלק הזה מהווה בהחלט מהפכה בארץ. למרות העליות הגדולות כתוצאה מהשקת המותג הדלק ימכר במחיר זהה לדלק בעל אותו שיעור אוקטן".

- ומה לגבי השפעת האינתיפדה?

"ההשפעה התמתנה יחסית לתחילת האינתיפדה. בעבר היו תקופות שהצבא מנע אספקת דלקים, אבל היום המדיניות היא להמשיך לספק סחורות אסטרטגיות כולל דלק. לכן, מלבד 'שעת קרב' האספקה תמשיך להיות סדירה. מאז פרוץ האינתיפדה חלה ירידה של כ-15% במכירות החברה לרשות הפלשתינית".

- כיצד אתה מסכם את עיסקת טוטל פינה?

"בסך הכל אמריקה מאירה לנו פנים. מרווחי הזיקוק שילשו את עצמם מהיום שנכנסנו. למעשה, כל השוק שם משחק לטובתנו. בארה"ב נותרו כ-150 בתי זיקוק בלבד לעומת 450 בעבר, בגלל תקנות מחמירות של איכות סביבה. מכאן שהחוסר ביכולת הזיקוק בארה"ב, מגדיל את מרווחי הזיקוק. כעת הממשל מתכוון לתת הקלות מאוד משמעותיות לחברות הזיקוק, כך שלא יכולה להיות תקופה טובה יותר מבחינתנו".

- אז מבחינתך מדובר ב"מציאה"?

"עשינו עיסקה טובה, אם זו 'מציאה' ניתן יהיה לדעת רק לאורך זמן. קנינו חברת דלק בסדר גודל של חברה כמו סונול או דלק בארץ, במחיר טוב. עם זאת, שילמנו רק שליש ממה שדלק שילמה עבור התחנות שהיא רכשה".