סורוס מעלה ההימור על חברת אחזקות טלקום רוסית שהוא מכנה "השקעתי הגרועה ביותר"

ירכוש את חלקו של ולדימיר פוטאנין בקבוצת המשקיעים שרכשה ב-1997 את סיאזאינווסט, יישות לא-ברורה המחזיקה בחברות טלפון איזוריות ברוסיה

המשקיע-פילנטרופ ג'ורג' סורוס מרחיב את אחיזתו בחברת אחזקות הטלקום הרוסית סיאזינווסט (Syazinvest) בתקווה להציל את מה שהוא מכנה "ההשקעה הגרועה ביותר בקריירה שלי".

על-פי הוול סטריט ג'ורנל הבוקר, סורוס רכש את חלקו של הטייקון הרוסי ולדימיר פוטאנין בחברה. פוטאנין שילם לפני ארבע שנים 1.9 מיליארד דולר עבור 25% מסיאזינווסט, מוסר הג'ורנל בהסתמך על אנשים המעורים במו"מ. מחיר העיסקה הנוכחית לא ידוע.

לאחרורה ניכרו סימני מתיחות בין סורוס לפוטאנין והשניים נחלקו בדעתם כיצד להציל את השקעותיהם בסיאזינווסט, יישות אמורפית בשליטה ממשלתית ועם שליטה מוגבלת מאד, אם בכלל, בתריסרי חברות טלפונים אזוריות ברוסיה.

סורוס שילם ב-1997 980 מיליון דולר על אחזקתו המקורית בחברה, וראה את שווייה צונח ביותר מ-80% מאז.

סורוס מקווה לשקם את השקעתו בסיאזינווסט באמצעות רה-אירגון של החברה. פוטאנין, לפי הג'ורנל, לא אהב את התנאים שהכתיב סורוס לרה-ארגון, ואיים לחסום את התוכנית באמצעות יציאה ממוסטקום, קוסורציום המשקיעים שרכש את סיאזינווסט במכרז ההפרטה ב-1997.

ביוני הצביעה קבוצת בעלי המניות של פוטאנין נגד הארכת חייה של מוסטקום, שפירוקה יגרום למשקיעיה להפסיד הרבה מכוח ההשפעה שלהם על הרה-ארגון של סיאזינווסט (נתח של 25% ועוד מניה אחת מעניק זכות וטו על שינויים חשובים בחברה).

סורוס, שמחזיק ב-53% ממוסטקום, מנסה מזה חודשים לרכוש את ה-7% של פוטאנין. השיחות ביניהם הפכו רציניות אחרי הישיבה ביוני, ונראה כי השניים הגיעו להסכם ביום שישי האחרון.

ביום שישי התכנסה אסיפת בעלי המניות של מוסטקום, והמניות שהוחזקו על ידי קבוצת פוטאנין הצביעו יחד עם בעלי המניות האחרים בעד המשך קיומו של הקונסורציום לעוד שלוש שנים.

מאחר ששווי השוק של מוסטקום עומד היום רק על כ-290 מיליון דולר, ההערכה היא שסורוס שילם רק קצת יותר מ-20 מיליון דולר.

סיאזינווסט, המחזיקה בנתחי רוב ביותר מ-70 חברות טלפונים אזוריות, נמצאת בעיצומו של תהליך מיזוג חברותיה לשבע חברות אזוריות גדולות.

סורוס הציע לאפשר למוסטקום להמיר את מניותיה בסיאזינווסט במניות בכל אחת מן החברות החדשות שהוקמו לאחרונה, שיהיו הרבה יותר נזילות. עמדת הממשלה היא כי הדבר יוכל להיעשות רק לאחר השלמת הרה-אירגון.