מזכ"ל החזית העממית לשחרור פלשתין חוסל ברמאללה; החמאס: הכרזת מלחמה

אבו עלי מוסטאפה חוסל ע"י מסוק אפאצ'י ששיגר טילים לעבר משרדו; צה"ל: החזית העממית אחראית לפיצוץ מכוניות תופת בירושלים ואור יהודה ואופנוע בחיפה

מזכ"ל החזית העממית לשחרור פלשתין, אבו עלי מוסטאפה, חוסל היום (ב') ברמאללה. מסוק אפאצ'י של חיל האוויר ירה טילים לעבר משרדו של מוסטאפה ברמאללה, סמוך למטה של ערפאת. הפלשתינים מיהרו לפרסם גינויים ואיומים בעקבות החיסול. החמאס אף הודיע, כי החיסול הוא "הכרזת מלחמה". מוסטאפה הוא המנהיג הפלשתיני הבכיר ביותר שחוסל מאז פרוץ האינתיפאדה.

דובר צה"ל אישר שמסוק של חיל האוויר הרג את מוסטאפה. בהודעת צה"ל נמסר כי החזית העממית אחראית להטמנת מכונית התופת בירושלים, שהתפוצצה באופן חלקי בשבוע שעבר.

אתר האינטרנט "YNET" מציין, כי על-פי נתוני מערכת הביטחון, אחראית התנועה לפיצוץ שלוש מכוניות תופת בירושלים: בשכונת מאה שערים, בבית ישראל, ומכונית נוספת בירושלים. כמו כן אחראית החזית העממית לפיצוץ מכונית התופת באור יהודה ולהצבת אופנוע התופת בחיפה.

גורם ביטחוני בכיר אמר: "אנחנו מודעים לכך שמוסטאפה הוא פעיל בדרג המדיני הפלשתיני, והבאנו את העובדה הזו בחשבון. אבל הפגיעה בו אינה מלמדת ישראל החליטה לפגוע בפעילים פוליטיים, דוגמת ברגותי. הפגיעה במוסטאפה נעשתה למרות היותו בדרג המדיני, ולא בשל כך. מכיוון שהחזית העממית היא ארגון קטן, מוסטאפה היה גם בדרג צבאי, וארגן באופן אישי פיגועים נגד ישראל".

חוסאם ערפאת, אחד מדוברי החזית העממית לשחרור פלשתין, אמר, כי "לפעולה מוגת הלב של צה"ל יהיו תגובות כואבות וקשות בשעות ובימים הקרובים".

יועצו של ערפאת, נביל אבו רודיינה, אמר, כי מדובר בחציית קווים אדומים ובהסלמה.

שר ההסברה הפלשתיני, יאסר עבד רבו, אמר כי הריגתו של מזכ"ל החזית העממית, אבו עלי מוסטאפה, היא פשע שביצעה ישראל נגד הפלשתינים. לדבריו, את המחיר ישלמו הישראלים, והוא יהיה מחיר כבד. עבד רבו הוסיף כי ההתנקשות לא תעבור ללא תגובה.

מזכיר הקבינט הפלשתיני, אחמד אל-רחמן, אמר כי ההתנקשות היא מעשה טרור של מדינה, ועל הישראלים לדעת כי דמו של אבו עלי מוסטפא לא יהיה הפקר. אל-רחמן איים בהסלמת האינתיפאדה בתגובה להתנקשות. לדבריו, הצהרותיו של הנשיא האמריקני בוש הן שעומדות מאחורי ההתנקשות.

מוסטאפה הוא הפעיל הפלשתיני הבכיר ביותר שצה"ל התנקש בחייו מאז ראשית האינתיפאדה. החזית העממית היא הפלג השני בחשיבותו באש"ף, ומוסטאפה נחשב לאחד מחמשת מנהיגי אש"ף.

מוסטאפה כיהן בתפקיד מזכ"ל החזית מאז יולי 2000. הוא החליף את ג'ורג' חבש, המזכ"ל ההיסטורי של התנועה. בתפקידו הקודם, לפני שנבחר למזכ"ל, היה אבו עלי מוסטאפה אחראי על הפעילות הצבאית של הארגון ועל הקשר עם השטחים. הוא שב לשטחים בספטמבר 1999.

מוסטאפה נולד בכפר עראבה, באזור ג'נין, ב-1938. הוא היה חבר בתנועת הלאומים הערבים, שהיא תנועת האם של החזית העממית לשחרור פלשתין. שלטונות ירדן עצרו אותו ב-1957 למשך ארבע שנים, ומאז 1961, הוא היה אחד מהאחראים של תנועת הלאומים הערבים על הגדה המערבית. ב-1966 נעצר פעם נוספת, וב-1969 הקים יחד עם ג'ורג' חבש וחבריו את ארגון החזית העממית לשחרור פלשתין.

ב-1970 היה מפקד כוחות החזית העממית לשחרור פלשתין בירדן, והוביל את לוחמי הארגון בקרבות שניהלו נגד הצבא הירדני בספטמבר השחור. הוא היה חבר בוועד הפועל של אש"פ בין השנים 1987 ל-1991, והיה סגנו של ג'ורג' חבש משנת 1972 עד לבחירתו לתפקיד המזכ"ל בשנה שעברה.

לא מכבר התבטא אבו עלי מוסטפא ואמר כי שליש מהפעולות הצבאיות הפלשתיניות המוצלחות נגד מטרות ישראליות ונגד המתנחלים הן מעשה ידיהם של חברי החזית העממית לשחרור פלשתין.