23 מהרוגי אסון הובאו אתמול למנוחות. היום - 35 הלוויות נוספות

הכנסת ערכה ישיבת אבל; במוסדות ציבור במחנות צה"ל ובנציגויות ישראל בעולם הורד הדגל לחצי התורן; מוסדות בידור יהיו סגורים

חמישי, בוקר:

35 מהרוגי אסון המסוקים יובאו היום (ה') למנוחות. ועדת החקירה החיצונית לבדיקת נסיבות האירוע, בראשות דוד עברי, התחילה בעבודתה מתוך הנחת עבודה כי טעות אנוש גרמה להתנגשות האווירית בין שני מסוקי היסעור. כבר עתה ברור כי המסוקים חגו מעל יישוב שאר-יישוב, מאחר שלא קיבלו אישור כניסה ללבנון. ההתנגשות אירעה כחמש דקות לאחר המראתם, בשעה 19:00 , מבסיס מחניים.

רביעי, ערב:

23 מהרוגי אסון המסוקים יובאו עוד הלילה (ד') למנוחות. עד כה, זוהו 54 חללים באסון. 19 גופות נוספות נמצאות בהליכי זיהוי סופי. מקורות צבאיים הביעו תקווה כי זיהוי כל הגופות יסתיים עד יום שישי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז על יום אבל לאומי, בישיבת ממשלה מיוחדת שהתקיימה במשכן הכנסת. יום האבל הלאומי יימשך עד מחר (ה') בשעה 7.00 בערב.

דגלי הלאום הורדו לחצי התורן בכל מוסדות הממשלה והציבור, במחנות צה"ל ובנציגויות ישראל בעולם. כל בתי העינוגים יהיו סגורים הערב. בניגוד להצעה ראשונית, הוחלט לבסוף כי לא תושמע צפירת אבל.

ראש הממשלה ביקש מהשרים והח"כים להשתתף בהלוויות כדי להציג לעם את "תחושת האבל המשותפת". נתניהו אמר: "מדובר באסון לאומי, לא רק באבל היחיד של המשפחות השכולות אלא של כל היישובים וכל האזרחים". ההשתתפות בהלוויות לא נאכפה בהחלטת הממשלה כדי שלא ליצור תקדים.

בכנסת נפתח מרכז מידע שבו חילקו את הח"כים בין ההלוויות כפי בקשתם או לפי הצורך.

חלקה הראשון של ישיבת הממשלה היה פתוח ושודר בתקשורת. בחלק הסגור שנמשך כרבע שעה עודכנו השרים על נסיבות האסון והשלכותיו מפי שר הביטחון ומפקד חיל האוויר.

הכנסת התייחדה לפני הצהריים עם זכר 73 חללי אסון המסוקים בישיבת אבל קצרה, במעמד נשיא המדינה עזר ויצמן, שהחליפה את סדר היום הרגיל. קדמה לכינוס המליאה ישיבת ממשלה במשכן הכנסת, שבה הוחלט על הכרזת יום אבל לאומי.

בישיבת האבל של הכנסת היה האולם כמעט מלא. הישיבה נפתחה בדקת דומייה ובקריאת פרק תהילים. ראש הממשלה קרא לעשות מאמץ כדי להתגבר על ההלם ולומר שהקורבנות לא היו לשווא במלחמת הקיום המתמדת מול "אויבים שוחרי השמדתנו". נתניהו אמר, שהלוחמים שנפלו, אשר באו מכל קצות הארץ, מסמלים את אחדות צה"ל כצבא העם.

ח"כ אהוד ברק (עבודה) נשא דברים כנציג האופוזיציה, כיוון שח"כ שמעון פרס נמצא בחו"ל. קולו היה שבור, ומגרונו דיבר הרמטכ"ל לשעבר אשר הושיט יד וכתף לחבריו במערכת הבטחון. ברק אמר, כי השעה המרה מחרישה כל מחלוקת בין שמאל לימין ובין קואליציה לאופוזיציה. "כולנו צה"ל וכולנו מדינת ישראל, נתלכד בינינו, כי זה מה שהבנים רצו", אמר.

ישיבת הכנסת ננעלה כדי לאפשר לח"כים להשתתף בהלוויות. היו"ר דן תיכון הורה גם על ביטול ישיבות הוועדות, אלא שהוראה זו יצאה לאחר שקודם התיר תיכון את כינוס ועדת החוקה חוק ומשפט. הוועדה החלה לדון בהצעת חוק האוסרת השתתפות קטינים בפירסומי תועבה. ח"כ משה שחל עזב את הישיבה בכעס, וטען כי אין זו השעה לדיון שכזה. לאחר מכן הופיע בחדר מזכיר הכנסת אריה האן ומסר את בקשת תיכון להפסיק את הישיבה.

כל המסעדות המאוגדות באיגוד המסעדות הישראלי וכל הקניונים המאוגדים בעמותת הקניונים, שליד איגוד לשכות המסחר, נסגרו בעקבות ההכרזה על יום האבל הלאומי. חברי איגוד המסעדות הישראלי כוללים מאות מסעדות ברחבי הארץ. חברי עמותת הקניונים כוללים כ-50 קניונים בכל רחבי הארץ.

בישיבת האבל המיוחדת בכנסת מסר שר הביטחון, יצחק מרדכי, הודעה מיוחדת.

"אדוני נשיא המדינה, אדוני יו"ר הכנסת, חברי הבית, בשעה זו, בה מאוחד הבית כולו באבל וביגון עם כל בית ישראל, נוקשות חוליות המודיעים של צה"ל על דלתותיהן של אחרוני המשפחות שאיבדו את יקיריהן באסון הנורא שפקד אותנו אמש ומביאים להן את המרה והקשה שבהודעות. בשעה קשה זו, זמן קצר לפני שיעברו הארונות לפנינו ובטרם נלווה את בנינו הלוחמים בדרכם האחרונה, מאוחד עם ישראל כולו בתחושה קשה של יגון. עם שלם עומד היום ודומע.

"אסון המסוקים שהתרגש עלינו אמש בגליל העליון הוא החמור, הקשה והכואב שידע צבא ההגנה לישראל מאז הקמתו, לפני כמעט יובל שנים. 73 לוחמים, מטובי בניה של הארץ הטובה הזו, שהיו בדרכם למוצבי צה"ל ולפעילות המבצעית בדרום לבנון ולמלא את משימתם להגנת יישובי הצפון, ניספו באסון הכבד הזה.

"היו אלה הטובים שבחבורה, אלה שבחרו בדרך הקשה ובשירות המשמעותי, כל אחד ביחידתו ובתפקידו, אלה שהלכו קדימה אל הגיזרה הקשה והתובענית ביותר בה אנו מתמודדים היום - גיזרת הלבנון. מערכת הביטחון וצבא ההגנה לישראל מבכים את מותם ומרכינים ראש לזכרם. בשם הבית כולו אני פונה למשפחות השכולות: הלב נחמץ ודואב, יקרים לנו עד מאוד, אנו מאמצים אתכם בחום אל לוח ליבנו היום ולתמיד.

"אני מבקש להעביר מכאן, ממשכן הכנסת בירושלים, בשם עם ישראל, ממשלת ישראל וכנסת ישראל - ברכת יישר כוח וחזק ואמץ לכלל מפקדי צה"ל וחייליו בדרום לבנון ובאיזורים האחרים. רוצה אני לומר לכם היום: מבצעים אתם, כל אחד בתפקידו ובמשימתו, משימת קודש בהגנה על מדינת ישראל ולביטחון תושביה. את המלאכה הזו אתם מבצעים במסגרת צה"ל - צבא העם, וראויים אתם לתמיכתו, לברכתו ולאהבתו של העם כולו.

"אנו בוטחים בכם מפקדים וחיילים יקרים ואנשי צוותי האוויר של חיל האוויר. סומכים אנו עליכם, כי למרות עהדמעה הניגרת היום ולמרות הגרון החנוק, תמשיכו במשימה אותה אתם מבצעים בשם כולנו. כבוד הנשיא, אדוני היושב ראש, חברי הכנסת, ליבנו היום עם המשפחות השכולות אשר ילוו בשעות וביממות הקרובות את יקיריהן למנוחת עולמים. משפחות יקרות אלו, ביחד עם משפחת השכול כולה, נתנו את היקר מכל למען ביסוס עצמאותנו במדינת ישראל. דלות המלים ואין בפינו נחמה. אחי הנופלים, בנים יקרים, נזכורכם לעד כלוחמים אמיצים, כנים, נאמנים לעם ולמדינה, אשר הלכו למשימותיהם ומהן, לצערנו, לא שבו. יהיה זכרם ברוך - אמן". « מאת צבי לביא « 23 מהרוגי אסון הובאו אתמול למנוחות. היום - 35 הלוויות נוספות « הכנסת ערכה ישיבת אבל; במוסדות ציבור במחנות צה"ל ובנציגויות ישראל בעולם הורד הדגל לחצי התורן; מוסדות בידור יהיו סגורים